|
||||
|
||||
11 september
Den 11 september 2001 flög ett gäng flygplan in i Word Trade Center. Då satt jag chockad på Tilos.
Den 11 september 2003 mördades Anna Lindh. Då satt jag chockad på Santorini. Vet inte varför jag nämner det, kanske för att jag alltid tänker på dessa tragiska händelser just idag, varje år. |
|
||||
|
||||
Sv: 11 september
Citat:
|
|
|||
|
|||
Förfärlig månad just när det kommer till katastrofer ( både politiska och opolitiska). Den 28 september förliste Estonia. Minns så väl känslan då jag upptäckte att bilarna fortfarande körde ute på gatan (det kändes för ett tag som om livet stannade till). Här i Uppsala var det så tyst så tyst...ingen pratade eller skrattade på gatorna längre. Alla var berörda indirekt eller direkt.
Alla de ovanstående händelserna är händelser som påverkat Sverige och världen på ett förödande sätt. Samtidigt är september så vacker tycker det hela nästan känns lite kusligt. Lätt att bl nästintill skrockfull över denna månad. Senast redigerad av Thira den 2014-09-11 klockan 20:14. |
|
|||
|
|||
Nu tar vi det positiva med dagen! Min kära syster har namnsdag och spiller inte! Dessutom fyller vår vän Dimitris år. Vi har nyss återvänt från Ierapetra, där vi uppvaktat honom på 9-årsdagen. Till allas glädje sjöng vi "Ja må han leva" och hurrade fyra gånger. En trevlig kväll i 25-gradig värme.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Det är lika som 28/2 och 26/4 1986.
Eller rättare sagt lördagen 1/3 när nyheten om att Palme mördats väckte en på morgonen. Och måndagen 28/4 när det officiellt meddelades från Sovjetunionen att kärnkraftverket i Tjernobyl hade havererat. Inte att förglömma 26/12 2004 när Tsunamin drog fram i Indiska oceanen. Och 28/9 1994 med Estoniakatastrofen. Det är sex stora händelser under åtminstone min livstid väcker till en del eftertanke när datumen passerar. Utöya 22 juli 2011 ger fortfarande bara kalla kårar vig tanken och när man är i Stockholm och passerar Bryggargatan på Drottninggatan blir man förundrad av att ingen ens blev skadad i samband med bombattacken den 11/12 2010. Det kommer absolut att ändra sig på något vis, det är helt säkert. Hur, det får tiden visa. |
|
||||
|
||||
[quote=Kalimera;342981]Den 11 september 2001 flög ett gäng flygplan in i Word Trade Center. Då satt jag chockad på Tilos.
Jag var också på Tilos då och undrade en lång stund varför folk stod och tittade på filmen "Skyskrapan brinner" på resebyrån . |
|
||||
|
||||
Den 11 september 1978 förolyckades vår svenske formel 1 förare Ronnie Pettersson på Monza (som jag passerade med bil just igår). En chock för mig, som då var 16 bast och Ronnie var värsta idolen.
/Netwolf |
|
|