|
||||
|
||||
Godtköps-resekarta n:o 1
GODTKÖPS-RESEKARTA N: 1
öfver SVERIGE upptagande JERNVÄGAR, GÄSTGIFVAREGÅRDAR med afstånden uppsatta i NYMIL POSTANSTALTER, BRUK, M.M. KARTA ÖFVER SEGELLEDEN KANALVÄGEN FRÅN STOCKHOLM TILL GÖTEBORG jämte FÖRTECKNING ÖFVER GÄSTGIFVAREGÅRDARNE MED UTSATT SKJUTSLEGA EFTER NYASTE OFFICIELLA KÄLLOR UTARBETAD af N.P.PETTERSSON Pris: Hopviken 1 krona; Kartonnerad 1:25; Uppfordrad på lärft 2:25 Väggkarta uppf.på lärft med rullar 3 kronor, fernissad 3:75 Trettioförsta upplagan Stockholm C.A.V LUNDHOLMS FÖRLAG Det ni! Denna underbara kartbok har jag i min ägo, och jag tror att den kom från faster Anna, hon som blev sjuksköterska och bodde i Stockholm, hon som sydde mig en fantastisk docka, hon som målade bokmärken av sidenband och gjorde små tavlor. På ett ställe står det Centraltryckeriet , Stockholm 1903, så den är gammal, men hyfsat välhållen. Arne har ju berättat om åtskilliga fordonslegor. Jag har förteckningen här, men några blad fattas. I alla fall kunde man i Blekinge, exempelvis, få betala 1,12 per ny-mil, medan en östgöte fick erlägga 1.70 per ny-mil.Göteborgare fick betala 1.50 och Bollnäsbor 1.90 Den här boken är jag rädd om, för det är inte så många gamla grejor jag har. En mortel, några smycken, en "slantpong" i sameslöjd, med pärlbroderier...en lupp, gamla mynt... Vi har också en lång rad gamla grekiska böcker, tämligen illa medfarna, som min man fick av en gammal man i Stimenia. Jag har dem inslagna som paket för att de inte ska bli ännu trasigare. Kanhända finns det ett intresse här för dessa när man får i ordning ett gammalt hus i Agios Theologos, som kan bli ett slags arkiv, är det tänkt. Mycket äldre ändå är fynden man nu gör uppe i norra Grekland, öster om Thessaloniki, där man tar fram ett gravområde i Amfipolis, nya fynd varje dag, det är riktigt spännande. Men det står nog att läsa om detta i svenska tidningar också. Lundholms bokförlag sålde orglar och andra instrument också, läser jag på baksidan. Adressen var (är?) Jakobsbergsgatan 39. Andra böcker man gör reklam för: Landtmannabyggnader, Karta öfver Stockholm, Lönnegrens svampbok, Hemgymnastik till helsans bevarande och återvinnande. |
|
||||
|
||||
Sv: Godtköps-resekarta n:o 1
Spännande! Jag är barnsligt förtjust i gamla kartor och kan sitta och titta hur länge som helst och fantisera om gamla tider. Intressant att vi Blekinebor fick betala lägre pris per ny-mil, vad det nu var.
Citat:
|
|
|||
|
|||
Sv: Godtköps-resekarta n:o 1
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...r=1/87/92.html funderade över ordet Godtköp och hittade detta.
|
|
|