Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-12, 21:41
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Kreta tar guld......

............tar guld i "animal cruelty". Så skriver man i Chania Post. Och visst är det så.
Ingen annanstans i Grekland är djurskyddet så dåligt. Ingen annanstans misshandlas så många djur. Man förgiftar, eldar, skjuter, drar dom efter bilar och överger djur. Utan straff.
Ingen annanstans finns det så många undanflykter för att hjälpa till som i Sverige. Jag har hund hemma, jag tycker inte att man ska importera hundar, jag tycker att man ska hämta sin hund själv - you name it! En massa undanflykter. Varför är Sverige ett så kallt land när det gäller att hjälpa hundarna på Kreta när alla våra grannländer är fulla av empatiska personer...........
http://chaniapost.eu/?p=7458
Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 22:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta tar guld......

Utan att kommentera Ditt inlägg vad gäller empati till hundar (och katter)så har jag aldrig under mina 40 resor till Grekland sett SÅ många tavernaägare som matat både katter och hundar utanför sina restauranger som på denna resa. Jag har heller inte sett en enda katt eller hund som sett ut att må dåligt. Därmed INTE sagt att hundar och katter på Kreta inte mår dåligt på många platser. Så naiv är jag inte.
Jag blev faktiskt riktigt glad i hjärtat av all omsorg om de djuren jag såg. På mina vandringar såg jag inte heller ett enda djur med bundna ben.
Kanske en ändring till det bättre? eller så hade jag bara tur med det jag såg.

Att jag (och säkert andra tillfrågade) sen inte ville frakta hem en hund till Sverige till en flygplats mitt i natten har inget att göra med att jag inte känner empati för djur.

Ingen annanstans finns det så många undanflykter för att hjälpa till som i Sverige. Jag har hund hemma, jag tycker inte att man ska importera hundar, jag tycker att man ska hämta sin hund själv - you name it! En massa undanflykter. Varför är Sverige ett så kallt land när det gäller att hjälpa hundarna på Kreta när alla våra grannländer är fulla av empatiska personer...........

Vad har Du för källa till detta påstående??

Arbeta gärna själv med detta på Kreta, men du behöver inte svartmåla alla semesterfirare som inte vill ta hem hundar till Sverige som om vi vore grymma.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 23:35
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Lissi!!!
Håller helt med DIG,hade inte kunnat formulera mig bättre!!!
Monica
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 00:55
Ante Ante är inte uppkopplad

Varför skylla på Sverige? Sverige står knappt upp mot folkmord.

Grekland och speciellt Kreta bör ta hand om detta.

Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 05:50
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

[QUOTE=Lissi;345235]Utan att kommentera Ditt inlägg vad gäller empati till hundar (och katter)så har jag aldrig under mina 40 resor till Grekland sett SÅ många tavernaägare som matat både katter och hundar utanför sina restauranger som på denna resa. Jag har heller inte sett en enda katt eller hund som sett ut att må dåligt. Därmed INTE sagt att hundar och katter på Kreta inte mår dåligt på många platser. Så naiv är jag inte.
Jag blev faktiskt riktigt glad i hjärtat av all omsorg om de djuren jag såg. På mina vandringar såg jag inte heller ett enda djur med bundna ben.
Kanske en ändring till det bättre? eller så hade jag bara tur med det jag såg.

En reflektion som vi faktiskt också hade efter vår resa till Kreta. Jag håller med dig Lissi, inte en enda katt som såg sjuk eller undernärd ut, tvärtom. Glansiga och fina i pälsen och med bra hull. Detta är faktiskt första gången jag ser detta i Grekland. Sen har jag ingen fakta om hur djuren i allmänhet har det och hur de blir behandlade.
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 06:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Att jag (och säkert andra tillfrågade) sen inte ville frakta hem en hund till Sverige till en flygplats mitt i natten har inget att göra med att jag inte känner empati för djur.

Arbeta gärna själv med detta på Kreta, men du behöver inte svartmåla alla semesterfirare som inte vill ta hem hundar till Sverige som om vi vore grymma.

Lissi
Jag har inte blivit tillfrågad om att ta hem en hund till Sverige från Kreta, eftersom jag inte är där och inte varit på flera år... MEN... jag håller helt med dig här Lissi..

Sunny(som älskar djur, men ska väl inte behöva få dåligt samvete för att man inte är på Kreta och kan frakta hem en hund)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 07:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
[QUOTE

En reflektion som vi faktiskt också hade efter vår resa till Kreta. Jag håller med dig Lissi, inte en enda katt som såg sjuk eller undernärd ut, tvärtom. Glansiga och fina i pälsen och med bra hull. Detta är faktiskt första gången jag ser detta i Grekland. Sen har jag ingen fakta om hur djuren i allmänhet har det och hur de blir behandlade.
Vilket under som inträffat och på så kort tid. För kunniga greker på djurhållning har fram till nu beskrivit en annan situation även om mycket arbete pågår för att förbättra djurens situation. Jag har själv bara gjort en Greklandsresa i år och delar inte er andras erfarenhet gällande katterna. Det fanns massvis med icke steriliserade katter och tyvärr många med svåra ögonproblem i Molyvos i juni. Min dotter var där en månad senare och situationen hade inte förbättrats. Jag köpte själv mer kattmat i affären än mat till mig själv. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 08:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

De katter och hundar jag såg i Nea Chora, Chania och Paleochora var mycket välmående och blev matade vid tavernorna. SJÄLVKLART är de inte representativa för katter och hundar i hela Grekland , det fattar väl jag också! Men annars på resor har man alltid sett katter och hundar som sett sjuka ut. Inte denna gång och det var det jag skrev, inget annat.

Är det inte lika illa elle värre i vissa länder i t ex Asien? Där ÄTER man väl t o m hund, eller är det illasinnade rykten? I Asien har jag aldrig varit men inte är väl djurhållningen så lysande där?

Jag tycker det ÄR förskräckligt med missskötta djur OAVSETT var de finns.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 13:58
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jordbruksverket avråder ju från att adoptera hemlösa hundar från utlandet. De kan föra med sig sjukdomar som är dolda, samt ohyra. Det är då bättre att bidra med pengar till hjälporganisationer på plats.
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 22:25
Deias avatar

Lissi - jag har ju frågat dig om du ville hjälpa till att eskortera en hund hem till Sverige. Svaret var nej. Du kom hem för sent på kvällen och tycker att man ska hämta sin hund själv - alltid dessa undanflykter.

Vill någon ha källa för mina påståenden så kan ni få emailadresser till Noah's Little Ark, Angels Arc, Linda Lukas shelter och flera privatpersoner som bor på Kreta. ALLA är överfulla av hundar, valpar och katter. Jag har kontakt med alla och vi letar ständigt efter jourhem och flygpartners. I år är det värre en någonsin. Det säger alla.
I våra grannländer finns många personer som ställer upp och dom förstår inte problemet vi har i Sverige med att ingen vill öppna sina ögon eller hjärtan........

Självklart matar många tavernaägare i turistsäsong ;-). Men nu är det slutet på den. Vad händer sen då? Jo, man förgiftar alla resterande djur. Eller så får dom svälta ihjäl.

När det gäller Jordbruksverkets artikel gällande import av hundar är vi många som inte delar deras synpunkter. Dom kan inte verifiera en enda punkt av sina påståenden......

Senast redigerad av Deia den 2014-10-13 klockan 22:42.
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 22:44
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vilket under som inträffat och på så kort tid. För kunniga greker på djurhållning har fram till nu beskrivit en annan situation även om mycket arbete pågår för att förbättra djurens situation. Jag har själv bara gjort en Greklandsresa i år och delar inte er andras erfarenhet gällande katterna. Det fanns massvis med icke steriliserade katter och tyvärr många med svåra ögonproblem i Molyvos i juni. Min dotter var där en månad senare och situationen hade inte förbättrats. Jag köpte själv mer kattmat i affären än mat till mig själv. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 18:41
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi
Jag kanske tog i lite där . Jag vet att många reagerar på grymheterna på Kreta och vill hjälpa till! Det ser vi i vår inbox. Kanske kan det vara osäkerhet och okunskap som gör att man inte vågar. Man åker hem och ångrar att man inte reagerat eller saknar något djur man matat under en vecka - ett djur man vill ha hjälp med att ta hem. Vi kan inte alltid hjälpa till då. Personal på sheltret hinner inte åka ut och leta efter en katt eller hund......Ibland kan man inte resa ner för att själv ta hem ett djur. Det kan bero på ekonomiska skäl eller hälsoskäl.

Ibland blir jag bara väldigt trött och det känns som om man ska ge upp. Jag tror inte att svenskar är grymma. Dock något mindre villiga att offra en liten, liten bit av sin semester för att hjälpa ett djur i nöd. Det handlar kanske om 15 minuter på Arlanda.

Man behöver ju inte adoptera en hund eller eskortera en hund om man tycker det känns jobbigt. Det finns många andra sätt att hjälpa till:
- man kan ta med sig en hundbur (flygbur) tillbaka till Kreta (tom)
- man kan stödja någon organisation med pengar
- man kan köpa foder och ge direkt till ett shelter
- jobba som volontär
- ta med filtar, leksaker och kanske fästingmedel och skänka på plats
- rapportera om man ser utnyttjande eller våld emot djur till turistbyrå eller kommunkontoret på orten

https://www.facebook.com/hundarkreta?fref=ts

En liten påminnelse om vårt kontonummer.
Överföring till Swedbank (Obs att det är en överföring - ej betalning):
Clearingnummer: 83279
Kontonummer: 9349415241
Namn på mottagare: Hundstallet
Alla bidrag är otroligt välkomna och gör skillnad! Vi jobbar ideellt så allt går till hundarna
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:17.