|
||||
|
||||
Vårt korta besök i Tris Ekklisies Oktober 2014
.
Innan jag åker till Kreta brukar jag sitta med Google Earth i timme efter timme för att hitta nått spännade biltrip, fastnade för Tris Ekklisies iår, vår trip blev inte riktigt som planerat men vi provar igen om något år, Vi hade hyrt en Suzuki Vitara 4wd bil från vår biluthyrare Manolis i Agia Marina, bilen var lite spännade o köra, lite mer som att rida en tjur än köra en bil, den hade lite roliga läten för sig när man körde i byarna och det ekade från husväggarna, lät lite som om det hängde några armeringsjärn som släpade mot asfalten och sen tyckte ha en mystisk kul-led imellan framaxel och bakaxel som jag inte upplevt på någon bil tidigare, men man vänjde sig rätt snabbt och eftersom motor och växellåda kändes pålitlig så körde vi på. Sträckan mellan Agia Marina och Tris Ekklisies var ca 180 kilometer och G Earth trodde att trippen skulle ta 3 timmar och 16 minuter, med några fikapauser och flera pauser med intagande av filtrerad "frisk luft" (är rökare) så tod det runt 5 timmar... Det var lite lurigt att hitta, men efter några lagliga (hm... ) u-svängar så var vi på toppen av kullen ovanför Ekklisies. Vi stannade när det började luta kraftfullt neråt, Sambon som inte riktigt har samma förtjusning som jag för serpentinväggar med total avsaknad av räcken tittade på mig med blicken " OMG , varför sa jag ja till denhär trippen, jag hadeju sett bilderna " varpå jag kontrade med -> come on baby, i´m a exelent driver ;-) Och lyssna nu ni som tänkt åka hit -> KÖR INTE ner till Ekklisies med småbilar som är gjorda för asfaltsvägar, behövde inte ha i 4WD men vägen har stora gropar där det finns risk att ni skadar bilens underede och är full med vassa stenar som smala lillbilsdäck troligtvis inte klarar utan punka. Att få en punka är ok, men när man har fått på reservhjulet har man inga fler. Grusvägen är bred, på sina ställen så bred att 4 bilar skulle få plats på bredden, inga problem vid möten förutom i några av kurvorna, vägen känns lång, gissar på att med en hälsosam fart tar färden 20-30 minuter. Efter en bumpig färd var vi nere, vi möttes av ett 40-50 tal hus i varierande skick, några av husen såg ut som om dom var tänkta för turist-studios och såg tillome en rooms for rent skylt, två tavernor varav den ena såg ut att ha varit stängd i några år och den andra var öppen, stranden var jättefin (stenstrand) och have var vackert blått som i Sfakia, några mindre båtar fanns på högersidan av stranden. En vacker kurvig ung tjej (inte för att jag kollade så noga) kom ut och såg jätteglad ut, vi var hungriga, frågade den vackra kurviga tjejen ifall hon hade nån mat? den var hon inte riktigt beredd på :-) Hon funderade, I got Greek Salad and Fried fish, thats it.. Sambo Annu valde salladen och jag fisken, och vi hade inte förväntat oss festmåltiden vi fick, Annus sallad hade räckt för 2 personer och på toppen låg en rejäl jättegod fetaostbit, mina friterade fiskar var ca 10-12cm långa och väldigt goda, fick till egentillverkade pomfritt och grönsallad, jättegott ! Vi pratade med tjejen som var väldigt trevlig och hon berättade att såhär års var det inte någon av dom som hyrde ut rum på plats, vi hade väldigt gärna viljat stanna och jag tror att om vi hade laggt ner lite jobb på det så hade vi kanske fått tag på något rum, vi såg sammanlaggt 4 personer under våra timma där. Fick en känsla av att Ekklisies kanske var en by med fritidshus för dom omkringvarande byarna. Tjejen berättade att dom hade blivit lovade Asfaltsväg ner som var beräknad vara klar innom 2-3 år, hon sa även att arbetet redan skulle ha påbörjats men hon hade inte sett eller hört något. Kommer bli ett jättefint ställe att semestra på i framtiden, gäller bara att vara på hugget i början för det finns risk för att det snabbt upptäcks av många. Jagsjälv kommer åka ner igen när jag är på Kreta under högsesång nästa gång. Vi åkte upp för berget och till Matala för övernattning, sedan vidare till Sfakia nästa dag. La in lite bilder i min map här på Kalimera, och några fler och i högre upplösning finns i min privata Photobucket slideshow här: http://s546.photobucket.com/user/juk...oktober%202014 Väl tillbaka till Agia Marina gick jag in till min humoristiske biluthyrare Manolis och hade följande konversation: M> OK!, so you made it back from T Ekklisies my friend. J> Yes, and remember, if somebody comes and wants to hire a car for trip to T Ekklisies, Say Ah, you want to rent a car, go 100 meter up the street M> Skrattade gott..... Mvh Jukka |
|
||||
|
||||
Sv: Vårt korta besök i Tris Ekklisies Oktober 2014
Tack för rapport Jukka!
Den dag vägen bräddas och asfalteras ska jag åka ner dit. Jisses vilken snirklande vägsträcka. Vägen ner till Chora Sfakion framstår ju som platt raksträcka i jämförelse. Hoppas att det var ok att lägga ut en av dina bilder här. |
|
||||
|
||||
Fantastisk kuststräcka eller hur Jukka.
Under Andra Världskriget användes det här området ganska flitigt för att ta in både ubåtar och andra småbåtar med uppdrag att evakuera soldater till Egypten men båtarna förde också med sig utrustning och personal till Kreta (gerilla etc). Det var dock inte alltid uppdragen lyckades ofta p g a hög sjögång. Första gången vi försökte komma ned var med vår egen bil efter en övernattning i närliggande Pirgos. Där blev vi avrådda av lokalbefolkningen när de såg vår Volvo,vilken vi tackar för, jeep är det som gäller. Vill man inte köra ända ned kan man ju köra uppe på bergskammen, vyerna är helt fantastiska, och sikta in sig på byarna Tsoutsouros, Keratokambos och vidare upp till Viannos. Det gick t o m med Volvon. Tack för fin berättelse! Janne du har ju varit upp vid Aradena, så du har väl vanan med lite krokiga inne, i annat fall kan du ju träna på vägen från Kalikratis ned mot Frangokastelos som numera är asfalterad. Lycka till! lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Helt ok att låna bilden Janne.
Tror att många av oss kommer besöka Ekklisies i framtiden, jättefint ställe! SL! Jukka |
|
|||
|
|||
OMG vilken väg,säkert väldigt fint därnere men innan man är där,puh.
En sån härlig berättelse att läsa,så fint att få möjligheten att åka med men hemma vid köksbordet Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
Den värsta väg vi har kört är den ner till Likkos. Fy bubblan! Bara vägen asfalteras så kommer i alla fall vi åka dit. |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Kalimera;345582]Vägen upp till Aradena tycker jag inte är läskig att köra, den är helt underbar. Grejen med vägen ner till Tris Ekklisies är att det är grus, och det gillar jag inte. Kul att vägen från Kalikratis är asfalterad. Då får vi köra där nästa gång vi är i krokarna. När asfalterades den?
Skulle tippa att det är 3-4 år sedan. Tips kör den på våren! lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Det ska vi absolut göra!
|
|
|