|
|||
|
|||
Kreta - nya resmål efterlyses på ön
Bokade flyg till Kreta två veckor i början av juni -15.
En vecka blir med säkerhet Kastelli (Kissamos) där vi hittat vårt smultronställe sen många år tillbaka...sen har vi en vecka till. Önskas tips på något mindre ställe (var som helst på Kreta). Har besökt så gott som alla de vanliga turistorterna. Har bil så transport är inget problem. Kalimera på er alla ! Jusas |
|
|||
|
|||
Sv: Kreta - nya resmål efterlyses på ön
Mirtos är väldigt trevligt..vet inte om Du/Ni varit där.....
|
|
||||
|
||||
Håller med om Mirtos, Villa Mertiza rekommenderas som boende. Ett av de bästa vi bott på. Paleocheora ska jag väl inte tjata om...!
|
|
||||
|
||||
Då kan jag tjata och rekommendera Paleochora.
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Hur litet får det vara?
|
|
|||
|
|||
Förslag på lite större orter är Ierapetra och Sitia. Bland mindre Mirtos, Kato Zakros och Mochlos. Observera! Det är förslag. Man måste själv ta sina beslut och skaffa sig egna erfarenheter. Lita inte på andra!
Lycka till med Östra Kreta! / Jannis |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som tyckte Ierapetra var jättefint det lilla vi såg för några veckor sen. |
|
|||
|
|||
Hej,
Mina förslag är: Chora Sfakia och upplev bröderna Stavris. Mitt andra förslag ligger kanske lite väl långt ifrån Kissamos, men jag vill nämna det ändå. det är bergsbyn Zaros, bo på Keramos hotel i sängar som är ifrån 1890-1950 (sov som en kung). Frukosten som mamma Katerina tillagar går inte av för hackor, du behöver inte äta mer den veckan om du kvällen innan har varit på resturangen Vegera och ätit. Maten bara väller in..... Bengt |
|
||||
|
||||
Citat:
- siden Ierapetra ( iflg Wikipedia) har 16.139 , Paleochora ca 2000, og Mirtos kun ca 500 innbyggere Vi var en uke i Mirtos i fjor vår og syntes det var trivelig der - o g at vi så mye "gresk hverdagsliv" ( ifht størrelsen) Det blir vel et spørmål om Jusas vil til et l i t e, eller et større sted Mochlos er en "idyll", men v e l d i g lite |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Vi har besøkt Kreta kanskje nesten 20 ganger i årenes løp, og har mange favorittsteder. I fjor høst bodde vi for første gang i Plakias på syd-siden i to uker, og der trivdes vi så godt at vi tok med et par venner dit to uker i mai i år. Og ikke nok med det: På vår høst-tur i september i år bodde vi utenfor Chania, men lengselen etter Plakias ble så stor at vi kjørte dit og overnattet ei natt på vårt "faste" hotell, Kostas&Chrysoula. Otg det blir nok helt sikkert ikke siste gang!
|
|
|||
|
|||
Tack för tipsen...har besökt ett flertal av de ställen som ni rekommenderar, men Mirtos har jag ännu inte sett...verkar intressant. Ska kolla upp mera...
Och som svar till Kalimera...stället får gärna vara litet också... Sitia besökte jag senast för 20 år sen...har säkert ändrats en del sen dess Det lär finnas nån strand med palmer på ön... ? Eller ? Jusas |
|
||||
|
||||
Citat:
På Kreta finns det ju så mycket att välja på och åtminstone det jag hittills har sett har varit bara bra. / Anne |
|
|||
|
|||
Citat:
Det finns små orter/byar med mycket mer grekiskt vardagsliv än vad större orter har, så där håller jag inte med Dig Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
- jeg er enig med meg sjøl, det får holde |
|
||||
|
||||
Sitia tycker jag också är en riktigt trevlig liten stad.
Annars finns det ett litet smultronställe på sydöstra Kreta, Aspros Potamos och White River cottages som ligger alldeles i närheten av Makrigialos, ca 1 km inåt land. Jag har inte bott där själv, men gått dit och tittat runt lite och vill man ha ett lite annorlunda boende så kanske det kan vara nåt att testa. På dagarna kan ni ju åka ner till kusten och stanna till vid nån av vikarna som finns utefter hela kustremsan. Maria |
|
||||
|
||||
Det finns så vansinnigt många fina platser på Kreta, så det ä svårt att tipsa. Några av mina favoriter bland kustbyarna är, Nea Chora, Paleochora, Chora Sfakion, Loutro, Sougia, Plakias, Agios Pavlos, Mirtos, Mochlos och Kato Zakros.
|
|
||||
|
||||
Vid Preveli beach finns en palmskog...
// Malin |
|
|||
|
|||
Tack alla för förslag och tips...ska begrunda och undersöka flera lite närmare
Besökte Frangocastello med omnejd i somras...Aradena-bron...vid tidpunkten (6 juni 2014 - regn och + 13 grader) en upplevelse i sig. Må gott i höstrusket Jusas |
|
|