![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag trodde jag hade skrivit om Oxi-dagen förut i mina månadsbrev, men jag hittade inga sammanhängande kommentarer i dem.
Oxidagen är den andra nationaldagen under året. Affärerna är stängda, endast turistshopparna är öppna. Grekerna klär upp sig och går i god tid till gatan, där "parellasin" ska passera. Under gårdagens lediga måndag, tränade skolklasser och andra grupper på att marschera i takt. I dag visar man upp resultatet. Med musikkår i spetsen går utvalda årsklasser klädda i lika kläder så taktfast de kan, ibland med en entusiastisk lärare visslande i visselpipa i spetsen. I Ierapetra är det också Röda Kors-medlemmar, sjuksköterskor, ambulanspersonal, poliser, scouter, danselever och hästskola som "travar". Åskådarna klappar händerna! Det är god stämning! I storstäderna får också militären visa upp sig, för att skrämma turkarna. I Aten håller presidenten tal! Demonstrationer och bråk är det också. Här på Kreta går familjerna till ett kafé, gärna nära havet och njuter av sol och ledighet. I pressen talar man om att säga "oxi" till korruption i stället för Merkel, Troikan och Mussolini . / Jannis |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har varit med på Tinos när Oxi-dagen firas och det är stort med musikkårer, skolbarn i parad genom stan och nedläggning av kransar vid olika minnesmärken och FEST!!! Alla firar!
Nästan lika stort som påskfirandet. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Låter som en bra idé att åka ner och kolla på festligheterna. Tack för alla inlägg det var intressant att höra vad som händer i vårt kära Grekland denna viktiga dag.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här på min sida kan ni se lite bilder från oxi dag firandet här nere i Koroni i år
![]() https://www.facebook.com/media/set/?...7332606&type=1 |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu drar jag alla över en o samma kam...Vi svennar är så gråa o trista!!(inkludera mig själv)Vi ska lära oss av bl.a.grekerna/ta med oss det vi lärt oss.
Se hur folk reagerar i gråhöstens dunkel!Det behövs firande i glädjens tecken,äta gott o umgås i enkelhet..finns det ingen orsak så hitta på en :-) Hasse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|