|
||||
|
||||
Apelsintider
Nu börjar man skörda apelsiner här på Kalymnos. Lite överallt står försäljare med lådor och vagnar och bilflak med apelsiner. Det finns mandariner också, förstås, och grapefrukt och citroner. Mandariner finns det flera varianter av, dels de surare originalfrukterna, lite gulare, plattrunda, och så såna som kallas sötmandariner, det är väl satsumas , men jag är inte så kunnig i namnfrågan.
Apelsiner odlas framför allt i Vathy, som även sommarturisterna sett: ett hav av grönska och frukter i olika mognadsfas- oftast bakom höga murar...Inte ovanligt med apelsinträd i trädgårdar över hela ön heller. C-vitaminbrist behöver vi inte befara. Min man kom hem med en kasse apelsiner i förrgår, men de borde nog ha fått mogna några veckor till, sura och hårda...så jag gjorde marmelad i dag, och den blev otroligt god. Det är inte ofta man hittar köpe-apelsinmarmelad här i butikerna, kanske fler än jag gör sin egen variant. Jag skar apelsiner med skal och allt i fina strimlor, rätt kladdigt göra, och lät dem koka en timma ungefär (nu dog nog alla vitaminerna..) satte sen till rätt mycket socker och saft av pressade mandariner och en strimlad citron, och lät detta småkoka en timma till. Fyllde på rena burkar som nu står och svalnar i väntan på sin plats i kylskåpet,förutom den burk jag redan börjat ta ur, på en rostad macka med smör... Jag går och tar en macka till. |
|
|||
|
|||
Sv: Apelsintider
Återigen en härlig berättelse Monica!!
Hemkokad apelsinmarmelad på en rostfralla,mums! Jag kokar marmelad av blodapelsiner i början av februari,den blir både vacker i färgen och smakar gott.Här hemma Sverige finns syltsocker som underlättar marmeladkoket. Monica |
|
||||
|
||||
.....mums, Monica
Kan du lage en til meg og |
|
|||
|
|||
Det er helt fantastisk å være på Kalymnos i november/desember med alle disse sitrusfruktene!
|
|
|||
|
|||
Lika bra att vara på Kreta och frossa i citrusfrukter och att läsa Monicas berättelse! Tyvärr gick nästan alla citroner åt nu, för att göra inläggningen till adventssillen! Det blir det vanliga svenska julbordet i Mirtos. Detta år med 6 svenskar och 2 engelsmän. Inte dåligt med Janssons, köttbullar, Fäbodknäcke och snaps m.m. Jag tror vi tänder ett adventsljus också!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Hoppsan, är det jul nu igen?...
Vi tar det rätt lugnt med julen hos oss, men nu när jag fattat att det är så snart ska jag skärpa mig och tänka till lite. |
|
|||
|
|||
Tack igen för fina rapporter! Vi är så glada för solrapporterna!
Med sammanlagt 30 dagar i Grekland i sept-nov så kan jag för första gången på länge stå ut med mörkret här hemma några veckor, innan vi "flyr" söderut igen. Nu blir det lite adventsmys i mörkret och sällan har väl alla ljusdekorationer varit så välkomna i södra Sverige som i år! Det har varit och är MÖRKT ute nu!!! Lissi - 33 dagar från Teneriffa |
|
|||
|
|||
Citat:
Man måste ju överleva!.. Tack Monica för dina uppmuntrandande rapporter, citrusfrukter det är mumma det!.. Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-27 klockan 12:35. |
|
||||
|
||||
Jag har bara varit där under sommarmånaderna, men säger varje gång vi är där att det vore underbart att se dalen så här års, fast det mesta är bakom murar.
|
|
||||
|
||||
Det gäller att känna någon...
|
|
||||
|
||||