|
||||
|
||||
Endast mamma är vaken
Hur länge sen som helst...fanns det på radio ett program dan före julafton, som hette just "endast mamma är vaken". Jag minns inte vad radiorösten hette, men det var en sympatisk kvinna som kåserade om lite av varje för oss som höll på med julstöket sent inpå natten.
Här hos mig är det bara jag som är vaken, och inte är det så sent heller,men minimalt julstök pågår. En skinka står i ugnen på långsam bakning, och andra glöggomgången står och drar. Ja, det var ungefär allt. Dels firas julen inte så intensivt som i Sverige, dels har vi inga barn hemma, dels har vi aldrig haft så många (gemensamma) helgvanor, dels inbjuder inte vädret till några orgier i julkänslor...fikonträden har satt nya blad, min hibiscus blommar som vanligt, gräset är decimeterhögt, ja,så ungefär. Det blev många dels där, helheten är dock tydlig: inte så mycket julstök här. Jag har skrivit om det förr: den lite personlighetskluvna julen här i Grekland. Agios Vasilios var ett helgon och har inte minsta likhet med Santa Claus, de är så väsensskilda som några kan bli. Men i likhet med hamburgare och annat amerikanskt har Santa tagit sig österut över Atlanten och landat här, döpt om sig till Agios Vasilios och förbittrar nu prästernas strävan att behålla gamla vanor. Vi har julbasar på stan, hela veckan. Jag säljer lotter-man kan vinna gitarrer, kom och köp- det säljs godis och souvlaki , föreningar säljer hemgjorda grejer, musikgrupper spelar, folk drar runt . Kommunen bjuder på vin, alla vuxna går omkring med vin i plastmugg. Musiken dånar, ja det är julsånger förstås, snart dånar jag med... Mest varenda unge har rödvit mössa med blinkande stjärnor på bården, eller horndiadem, som renhorn. Överallt Santa, amerikansk version. Jag vet faktiskt inte om jag ska gilla det eller vara en gnällig bakåtsträvare. (Jag önskar bara att det ska bli efter jul snart, så man slipper alla de här julsångerna som vi hört i en månad nu). Helt säkert är det att ungarna älskar både att klä ut sig och att höra sångerna (högt), för det har hoppats och skuttats så till den milda grad, och trots ekonomisk kris och svåra tider försöker nog familjerna att ha det lite festligare än vanligt. Lyckan vore om det kunde singla ner lite snöflingor också. Nu ska den här mamman gå och kolla ugnen och fylla på glöggmuggen, ja, det är te i den, med en skvätt glögg i. Ingen kall midvinternatt MEN STJÄRNONA GNISTRAR OCH GLIMMAR över vår lilla by. God Jul! |
|
|||
|
|||
Sv: Endast mamma är vaken
Også en god jul til dig.
|
|
||||
|
||||
God Jul på dig också Monica och tack för alla fina kåserier under året!
Masse |
|
||||
|
||||
God Jul till er också!
// KR |
|
|||
|
|||
Julstöksrösten var den legendariska radioprofilen och journalisten Maud Reuterswärd. Hon hade en speciell varmdjup röst som passade att lyssna till medan skinkan kokade på spisen.
God fortsättning på julen! |
|
||||
|
||||
God Jul till dig med, Monica. Tack för alla fina små betraktelser från din fest och vardag.
Ang Maud Reuterswärd. Det var ju hon som skrev manus till Dagar med Knubbe. Serien från 70-talet, som man tittade på då. /Netwolf |
|
||||
|
||||
GOD JUL Monica! Alltid lika fint att läsa det du skriver. Så tack för allt du delat med dig till oss andra och i samma veva önskar jag dig och dina närmaste ett GOTT Nytt ÅR!
/ Anne |
|
||||
|
||||
God jul Monica!
|
|
|||
|
|||
Fortsatt god jul til dere Monica!
|
|
||||
|
||||
Javisst, Maud Reuterswärd hette hon. Hörni alla gamlingar som kommer ihåg hur det var på den tiden...ett enda radioprogram...det växer rejält med mossa på oss...
Dags för en macka med julskinka och senap...vi hörs nästa år...God Fortsättning... |
|
||||
|
||||
Exakt!!!!! ..... en macka (eller flera) med julskinka och senap.
Senap som är hemmamald och tillblandad enligt min salig svärmors recept. En av de viktiga jultraditionerna. Det fina med den senapen är att den "värmer" två gånger liksom veden man hugger. Först rinner tårarna när man sitter och maler senapsfröna genom att rulla runt kanonkulan i den emaljerade skålen ett bra tag tills allt är riktigt gult. Sedan rinner tårarna en gång till när man äter skinkmackan med rejält med senap på. Dels för att den är stark, och dels av glädje över att få njuta sådan delikatess. God Fortsättning önskar Masse, som njuter julmat hela vägen mellan jul och nyår |
|
|||
|
|||
Och jag minns Nicke Lilltroll......" Mossa mossa på er alla mannissobarn"..med den karakteristiska läspningen....sändes på julaftonen.
också.... Juldagsfrid! Lissi |
|
|||
|
|||
God jul, Monica, og takk for koselig "julebrev"!
|
|
|