Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-13, 22:29
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Åksjuka barn...

Hej
Vi ska åka till Kykladerna 11 dagar i juni (14 - 24). (Första båtluffen på 15 år, jag längtar. ) Vi kommer till Aten och har (nog) tänkt oss att snarast ta oss till Koufonissi. Sedan stanna ett tag på Naxos och sist går flyget hem från Santorini.

Nu har jag läst på lite och insett att det blåser en massa i juni. Är Express Skopelitis rätt båt att sätta åksjuka barn i? Mina barn blir gröna i ansiktet av att åka två timmar till åland bara det gungar lite. Kräkts i lekrummet har de ochså gjort... Nu är de lite äldre (9 och 10), men åksjukan består.

Har ni några alternativa öar att tipsa om? Bra bad är viktigast. lite turistshoppar måste till för att dottern ska trivas. Småskalighet för att övriga ska trivas. Och inte för krångligt med båtresor eftersom vi har så liten tid på oss...

/Marianne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-14, 07:25
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Åksjuka barn...

Hej Marianne

Jag har en son som blir lika åksjuk som dina barn, när jag var i Sverige gick jag till en läkare som skrev ut åksjukeplåster, dosen på plåstret går efter barnens vikt. Alltså receptbelagd.

Man sätter på plåstret 5 till 6 timmar eller kvällen före resa, bakom ena örat, skyddet håller upp till 72 timmar, plåstret kan tas av tidigare om fortsatt skydd inte behövs.

Kan verkligen rekomendera detta, numera kan han åka bil i timmar utan att bli åksjuk, detsamma gäller båt.

Lycka till

P.S. Plåstret heter Scopoderm

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-14, 19:04
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Åksjuka barn...

Citat:
Ursprungligen postat av mkh
"klipp"
Är Express Skopelitis rätt båt att sätta åksjuka barn i? Mina barn blir gröna i ansiktet av att åka två timmar till åland bara det gungar lite.
"mera klipp"

/Marianne
Express Skopelitis är ju en relativt liten båt som kan gunga ganska rejält om det blåser. Fördelen med att åka till Koufonissi är att man inte behöver åka den värsta biten, den mellan Koufonissi och Donoussa. Därmed inte sagt att det inte kan gunga före Koufonissi.
I ditt läge tror jag att jag skulle åka till Naxos som inte är helt fel ö att vara på med barn. Om vädret sedan är bra så skulle jag åka vidare till Koufonissi med Skopelitis.
För övrigt så går det också en del större båtar till Koufonissi men jag har för mej att de går lite udda tider.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-14, 20:24
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Åksjuka barn...

Jäpp Janérik!
En del av Blue Star Ferries turer går inom Koufonissi. Kolla länkarna på kalimera.nu. De båtarna är ju några storlekar större än Xpr Skopelitis.
När vi åkte Xpr S mellan Naxos och Kouf och omvänt blåste det en del, men sjögången var inte så farlig. Hela familjen (två vuxna och tre barn) hade dock tagit receptfria åksjukepiller i preventivt syfte och klarade resorna utan problem.

/Magnus
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-15, 16:11
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Åksjuka barn...

Tack så mycket för tipsen!

Vi tillhör tyvärr de som blir så orimligt trötta av Receptfria åksjukepiller(vanlig biverkning av dessa... Min man sov 18 timmar efter att ha tagit ett sådant en gång ). Men dessa plåster visste jag inte fanns - ska ta och kolla med vår vårdcentral!

Blue star ferries: jag har kollat både på sidan där man kan se all färjetrafik och deras. Just nu finns inte ett spår av någon trafik till Koufonissi. Däremot fanns det en förra månaden. Men det kanske kommer senare...

Vi gör nog som du sa janerik åker till naxos och fortsätter om det inte blåser så mycket (försedda med plåster). Men vart ska vi ta vägen om det blåser? Vi vill se lite av någon annan ö. Men jag frågar om det i kykladforumet.

/Marianne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-15, 16:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Åksjuka barn...

Citat:
Ursprungligen postat av mkh
Vi tillhör tyvärr de som blir så orimligt trötta av Receptfria åksjukepiller. Men dessa plåster visste jag inte fanns - ska ta och kolla med vår vårdcentral!
Ja trötthet är en vanlig biverkan av sådana, men de receptbelagda plåstern är ju inte heller fria från biverkningar tyvärr. De rekommenderas inte heller till barn under 10 år, fast även din yngre är ju nästan det, så det är väl inte otroligt att h*n kan få det utskrivet. Själv skulle jag tveka att sätta det på barnen (eller mig själv) - men jag är nog mer skeptisk till läkemedel än de flesta, och var och en ska ju göra så som det känns bäst för en själv.

Här kan du läsa om Scopoderm: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-15, 16:47
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Åksjuka barn...

Tack Elisabet för länken. Har läst och bestämt mig för att barnen nog får bli trötta av receptfria tabletter när det måste till... Men jag är nog precis som du skeptisk till medicin...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-15, 17:22
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Åksjuka barn...

Dere kan jo prøve ut Ingefærtabletter som fås kjøpt i helsekostbutikker. De skal hjelpe mot kvalme, bil & sjøsyke.... og helt uten bivirkninger.

Blåser det slik at der ikke vil reise til Koufonissi, så kan dere jo ta Blue Star over til Paros, ikke så lange biten... Ville i tilfelle ha valgt å bo i Naoussa.
Derifra er heller ikke turen lang til Anti Paros om det skulle løye litt (roligere farvann i allefall)

Ia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-16, 09:28
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Åksjuka barn...

[QUOTE=mkh]Hej
Vi ska åka till Kykladerna 11 dagar i juni (14 - 24). (Första båtluffen på 15 år, jag längtar. ) Vi kommer till Aten och har (nog) tänkt oss att snarast ta oss till Koufonissi. Sedan stanna ett tag på Naxos och sist går flyget hem från Santorini.

Nu har jag läst på lite och insett att det blåser en massa i juni. Är Express Skopelitis rätt båt att sätta åksjuka barn i? Mina barn blir gröna i ansiktet av att åka två timmar till åland bara det gungar lite. Kräkts i lekrummet har de ochså gjort... Nu är de lite äldre (9 och 10), men åksjukan består.

Har ni några alternativa öar att tipsa om? Bra bad är viktigast. lite turistshoppar måste till för att dottern ska trivas. Småskalighet för att övriga ska trivas. Och inte för krångligt med båtresor eftersom vi har så liten tid på oss...


Har dere forsøkt trykkarmbånd man får kjøpt i helsekostbutikker? Det er en slags strikk med et akupunkturpunkt som man skal trykke forsiktig på før man kjører. Har veldig reisesyke barnebarn og det hjelper virkelig. Vi fikk virkelig testet det sist sommer når vi var var i Grekland, både med bil og båt. Det er IKKE innbildning. Vi forsøkte helt bevisst å kutte det ut ved et par anledninger, og de ble syke. Dette er såpass små barn at det ble en helt reell utprøving. Vi bruker det selvfølgelig i bil her hjemme også og det FUNGERER.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-16, 21:08
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Åksjuka barn...

Tack för alla råd!

Jag får ta mig till en hälsokostbutik och kolla upp ingefära och "tryckarmband". Inget jag känner till sen tidigare Om det hjälper på oss också har ni hjälpt till med vår vardag här hemma också!

/Marianne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-17, 09:11
kos44s avatar
kos44 kos44 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: GÖTEBORG
Inlägg: 285
Standard Sv: Åksjuka barn...

Hej marianne på apoteket fins det sea-band=akupressurarmband mot
åksjuka ca 145,00kr http://www.apoteket.se/rd/d/3172
mvh.ulf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-17, 09:43
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Åksjuka barn...

Citat:
Ursprungligen postat av kos44
Hej marianne på apoteket fins det sea-band=akupressurarmband mot
åksjuka ca 145,00kr http://www.apoteket.se/rd/d/3172
mvh.ulf

Det er nok dette jeg mener. Det fungerer og ingen kjente bivirkninger. Bare få bruksanvisning, fordi man skal trykke på punktet på armbåndet på et bestemt sted på underarmen. Dette går bra. Spennende å høre resultatet. Det blir jo ikke brukt opp, så forsøkt det med en gang og skriv litt om resultatet her. Dette kan jo være til hjelp for mange, mye bølger i Grekenland!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-17, 09:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Åksjuka barn...

Ja det armbandet skulle jag inte tveka en sekund att använda! Jag har god erfarenhet av akupressur.

Det borde också vara så att om man lär sig var akupunkten ligger så kan man själv lindra sitt illamående genom att trycka där.

För övrigt; om någon hade frågat mig var P6-punkten ligger så hade jag INTE gissat i handleden
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-17, 12:17
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Åksjuka barn...

Jag skrev tidigare om åksjukeplåster som jag rekomenderade, började med armbanden till min son men de hjälpte inte ett dugg på honom.
Så ha inte för stora förhoppningar, men man ska naturligtvis alltid prova

Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-18, 16:29
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Åksjuka barn...

Hej Tack för alla råd!

Ska skynda mig till apoteket och skaffa ett par armband. Testar nästa gång vi åker ut på en längre tur med bilen (det är när resorna närmar sig 10 mil de värsta problemen sätter in, hos mina barn). Lovar att höra av mig här med rapport!

/Marianne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT