![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Förstår det! Jag har inte varit i Spanien sedan 1981. Gjorde min första luff i Grekland 1982, och allt sedan dess har det blivit Grekland, men vem vet...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Idag har vi kört bil i 7 timmar längs nordkusten västerut och en flera timmarstripp uppe i bergen. Gudomligt vackert och så otroligt grönt. Tyvärr kom regn och dimma så högt upp så bilderna blev ju inte med panoramvyer. Men vilka byar vi sett!!! I lilla bergsbyn Masca stannade vi vid en kombinerad affär och bar med 2 matbord. Vi beställde omelett och soppa och det var så gott. Lilla mamma lagade maten. Det kom så småningom tre personer till och de var greker så vi åt vår måltid under högljutt grekiskt pladder! Kunde ju inte bli bättre! Vi har idag sett äldsta drakträdet och Teneriffas äldsta kyrka. I morgon åker vi österut. Hoppas på mer sol då!.....Grönare vyer har jag aldrig sett. Vi är helt betagna av ön.
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk så lyckad er resa blev! Härligt!..
![]() Var det tre veckor ni skulle vara där? |
|
|||
|
|||
![]()
Sunny...vi tänkte en vecka, men så såg vi att det var exakt på kronan samma pris för två veckor och då var det ju lätt att ta två. Vi hade dock inga större förväntningar mer än på sol och god mat. Jag kan ju bara säga att jag gärna kunde stanna fyra veckor....Denna resa har vida överglänst alla förväntningar.
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Kul.. Spanska ett väldigt vackert språk dessutom!..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dagen i dag började lite häftigt! Hyrbilen var borta när vi kom i morse för att börja dagens bilfärd. Häpp! Det visade sig att vi när vi kom hem i mörkret igår parkerade i en lucka i en rad av bilar, ovetandes om att vi parkerat i en bussfil...
![]() ![]() Vi körde sen en 6 timmarsrunda med stopp bl a i Orotava och Guimar, två jättemysiga ställen. Bergen var helt inhöljda i moln idag, så vi åkte längs kusten. Vid hemkomsten parkerades bilen säkert högt upp i byn.... Vi åt en supergod tapasmiddag för 2 inkl en flaska rött vin och vatten för 24 euro...ett supermysigt litet ställe som ska få fler besök.... I morgon väntar Teide! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Åh, vileken otur med parkeringen av bilen, trist!
Hur är det annars att köra bil där? Mycket trafik?.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Netwolf, det var glömt meddetsamma, vi hade en underbart trevlig dag.... nu ska vi dra iväg igen..sista dan med bilen..
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fortsätt att njuta av resan!
Landskapet på vägen upp mot Teide är gôrhäftigt! Kul att följa er, särskilt som vi nyss varit på ön. Ha det gôtt! ![]() Lena |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Masse, det var en bricka med rågade skålar med tapas. Kanarisk potatis i röd sås, 5 stora croketter med fiskfärs i. En skål med många köttbitar i sås, som Claes fich helt för sig själv, en skål med en helt underbar potatis och grönsaksröra, samt en skål med grönsaker kokta i sås, bla brytbönor och lite köttfärssås och ett stekt ägg överst. Vi hade tänkt beställa fler skålar men orkade inte. Mellan 3-4 euro kostar tapasrätterna här generellt. Vissa, som här , är stora....nere vid strandpromenaden mindre...
Vinet, en flaska rött, kostade 5.50. Ett prisex till: I går i byn Orotava tog vi varsin kaffe med varsin bocadillo ( liten baguette)med ost. Sen ville jag ha en kaffe till och äppelkaka....stor och god. 10.50euro.Det är billigt! Vi åt i förrgår på en engelsk bar. Där kostade en räkomelett med sallad, aioli, pommes frites och ett glas vin 6.95 euro. Jättegod omelett med mycket räkor i. Ja vi är förvånade över både priset och framförallt kvaliten på maten. Idag har vi åkt upp till Teide...härlig tur. Tyvärr gick bara en av linbanevagnarna upp till toppen....1,5 timmes kötid, så vi struntade i det. Det blåste väldigt också. På anslagstavlan stod att temp skulle vara -6,5 grader. Lätt att avstå då! Häftigt lavalandskap!! Vi tog vägen ner till södra sidan, los Gigantes, och sen längs efter södra kusten via Santa Cruz och åter till Puerto de la Cruz. Norra sidan är otroligt mycket vackrare !! Los Americanos och grannen playa las Americas såg fruktansvärt trista ut... men vill man bara ha sol och bad på semestern är det mer sol där. . Ikväll går vi åter till det mysiga tapasstället och i morgon blir det havsbassängerna. Vi har bara solat och badat en dag hittills så vi får ta en vilodag. Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Är det fina vägar att köra på där? (fick aldrig något svar på det)..?
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sunny Jättefina vägar!!! Du skulle garanterat våga köra. Däremot är det ett mindre helvete att hitta p-platser!!
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Hmmm...det var ju just det ja!..
![]() Förstår att ni nu är mer noga med var ni parkerar någonstans!.. ![]() Ps. Jag säger som Masse, jag blir förstummad över allt gott ni äter och de låga priserna, fantastiskt!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I mitt förra inlägg skulle det givetvis stå Christianos och Playa de Americas... trista ställen som det såg ut i vår synvinkel.
Nu är vi mätta och nöjda efter ny tapasmåltid...ska lägga in bilder när jag är hemma igen. I morgon ska det bli 22 grader och sol, så då blir det BAD! Tre dagar kvar...det känns som vi varit borta länge! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lägg dig och flyt på rygg i solgasset i den största bassängen. Njut av kontrasten mellan svalkan i havsvattnet och den värmande solen. Glänta på ögonen och spana upp mellan palmkronorna som finns runt bassängen, ............. och där ser du den vackra snöklädda toppen på Teide. Vi som är sol-och-bad-älskare gillade skarpt L M. Första gången vi var i Puerto, för drygt femton år sedan, tillbringade vi många dagar av vår tvåveckorsresa där. Var bland de första in på morgonen när de öppnade, och bland de sista ut när de stängde. Tyvärr var det stängt för renovering när vi var i Puerto senast. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Frukosten som ingår i boendet består av olika sorters yoghurt, musli, massor av frukt, bröd i alla ljusa nyanser som finns , samt söta marmelader och juice som är saft och massor av korv, skinka o ost. Bacon, bönor stekt ägg och grönkokta vanliga, ibland kokta grönsaker, stekt fläsk, potatis samt minst 8 sorters söta kakor och muffins. Min frukost består av yougburt som jag skivar färsk frukost i, några klyftor tomater samt skivad ost....allt det andra är inte min grej! Men gud vad folk lassar i sig!!! Nu mot vattnet! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Har precis "läst ikapp" här och det låter som ni har det riktigt härligt! Kanske kan vara något att ta med i planeringen framledes. Det börjar bli olidligt att övervintra i Sverige... 😩 Har precis vaknat efter en natt med Egon... Ja stormen alltså... Hela taket på växthuset har försvunnit... 😭 Skulle gärna vara hos er och dela en flaska rött... Ha det fortsatt gott!
MVH zakka |
![]() |
|
|