|
|||
|
|||
Tacksam för tips Kreta-Karpathos
Hej!
Hoppas jag kan få lite tips av någon som har bra kännedom om Kreta och andra öar som går att nå från Kreta med färjeförbindelse. Vi är en familj med två barn (9 och 11) som aldrig tidigare varit på Kreta, vi har besökt Grekland två gånger tidigare och då åkt till Sporaderna (Skopelos samt Alonissos) bägge gånger som vi blev väldigt förtjusta i. Vi har nu bokat flygstol till Kreta (flyger till/från Heraklion) och kommer stanna två veckor i början på juli. Jag har läst en del på forumet och diverse sidor på nätet och förstår att man lätt kan spendera två veckor på Kreta utan att se allt, men vi har ställt in oss på att besöka fler öar och då tänkte jag framförallt på Karpathos som jag har hört mycket gott om. Jag har inte påbörjat någon detaljplanering men har tänkt att vi börjar med några dagar på Kreta för att sedan åka till Karpathos 5-7 dagar och sedan åka tillbaka till Kreta, det beror lite på förbindelserna med båt o.s.v. Jag vore tacksam om någon kan ge mig lite tips ang. följande (gärna för både Kreta och Karpathos): Boende: Inga stora hotellkomplex utan prisvärda familjära boenden, gärna i någon mysig by med närhet till taverna? Helt OK om det ligger uppe i bergen men gärna rimligt avstånd till fin strand. Det vi helst vill slippa är: turister en masse, stora hotell, överförfriskade chartergäng o.s.v. Ett plus om det finns möjlighet att laga enklare måltider själv. Jag har tittat lite på boende i Zaros och det ser väldigt fint ut men jag har svårt att blida mig en uppfattning om byn i övrigt. Är det rimligt att tro att man kan lösa boende på plats (förutom de första 2-3 nätterna) i början på juli eller är det så pass mycket turister då att vi blir väldigt begränsade? Bil: Vi har tänkt att hyra bil under vår vistelse men nu undrar jag om det är smartast att hyra en bil på Kreta och sedan ta den på färjan till Karpathos (om vi nu åker dit) eller är det bättre att hyra bil på respektive ö? Tack på förhand! /Nerano |
|
||||
|
||||
Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Alltså,på Kreta finns så mycket att se och uppleva och hyr ni bil så kan ni ju luffa omkring hur mycket som helst där,men om ni prompt vill åka båt så ta Karpathos direkt så ni sen kan njuta av Kreta i lugn och ro i visshet om att ni är på rätt ö inför hemresan.
Monica |
|
|||
|
|||
Det gick inte att logga in i går, så nu har Janne redan lämnat goda tips. Ett förslag från mig är: Bo i Sitia, så är det nära att ta färjan till Karpathos. Använd den hyrda bilen, för att ta er runt den östra delen av ön. Det finns mycket att se. Passa på att vandra. Köp Jannes guider och läs på i förväg. Läs resebrev om Karpathos! Vi har gjort två 5-dagars turer till K-s från Sitia. Vi svarar gärna på frågor, om du behöver veta mer!
Bra semester önskar vi genom / Jannis |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Stort tack tips & feedback! |
|
|||
|
|||
Kreta är så stor ö, att det räcker med att försöka upptäcka den östra delen t.ex. från Sitia. Karpathos är däremot så liten, att ni hinner se hela ön under den period du nämnde.
Vi har inte övernattat i Sitia, så vi har inget förslag på boende, men det finns många hotell inne i staden. Du kan leta själv via Google, eller ordna rum när ni är på plats. Jag skrev under fliken Östra Kreta i höstas "Varför Chania, när Sitia finns" lite om staden (och som retade en del västorienterade). Du kanske hittar några synpunkter där? / Jannis |
|
|||
|
|||
Karpathos har jag inte varit på så den ön kan jag inte uttala mig om, men rent spontant tycker jag att det är synd att inte "ge" Kreta alla 14 dagarna denna första vistelse på ön. Med bil hinner ni både åka runt under en vecka och sen stanna vid kusten på en plats ni gillat den sista veckan för vila och avkoppling och dagsutflykter. Det kan nog bli lite varken hackat eller malet annars ...?
Karpathos har ju direktflyg från Sverige så den ön kan ju få en egen semester ett annat år. Men vill ni kombinera så har ni redan fått bra svar! Lycka till med planering och glöm inte Jannes E-guider om Kreta! För sammanlagt ca180 kr (3 E-guider) så har ni riktigt go läsning inför resan! Lissi |
|
|||
|
|||
Här är lite tips om boende i Sitia!
http://www.crete-today.com/accommodation/holidays/sitia / Jannis |
|
|||
|
|||