![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har fått lite tips om resmål utifrån önskemål och behov.
Men funderar på vädret. Vi vill åka i september, då det är lite mindre follk. Hur stabilt är vädret på dessa öar då? Kreta (västra) Tilos Samos Rhodos Korfu (norra) Är någon av öarna säkrare vädermässigt i september än de andra....eller är någon sämre än de andra? Bör man välja början av september eller går andra halvan lika bra vädermässigt? Är någon av dessa öar eller orter på dem kända som blåsiga? Jag söker ett ställe som är lugnt även då det gäller vindstyrka. Tips? Tack på förhand! Senast redigerad av Cassiopeia den 2015-01-28 klockan 13:30. |
|
||||
|
||||
![]()
Första halvan brukar vara väderstabilt. Det är större risk för växlande väder under andra halvan. Men det finns inga säkra tumregler för det där, det kan vara knallfint ända in i oktober, men det måste inte vara det (givande svar, eller hur
![]() ![]() Jag skulle säga att Rhodos och Tilos är varmare eftersom de ligger långt i söder. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle tro att Korfu är svårast att sia om. Alla väldigt gröna öar har ju mer regn, det ligger ju i sakens natur
![]() Västra Kreta har jag varit på tre gånger i september /oktober och alla gångerna har bjudit både på regn och sol samma vistelse! Ju senare i september desto mer regn.....Nu senast med två veckor i Chania och en i Paleochora så var första och sista veckan bäst! September/oktober månadsskiftet på Tilos 14 dagar 2012 så tror jag knappt vi såg ett moln..... ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Er det tidlig , eller sent i september dere skal reise?
Jeg tror den eneste værmessig "usikre" øya i sept er Korfu, og spesielt sent i september. - de andre øyene er normalt veldig sikre i september ![]() Men, så er det slik at været ikke er så "normalt" lenger ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
September är den månad som vi gillar bäst i Grekland numera. Turbovärmen i augusti (som vi förr tyckte var bäst) har mildrats något, men det är fortfarande härligt varmt, inte minst i vattnet. Sista veckan i september och första i oktober har ibland varit lite darrigare väder. instämmer i att Korfu med sitt nordligare läge kan vara något mindre säkert framåt hösten.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
September brukar vara riktigt bra, men i fjol hade vi otur några dar i slutet av månaden med blåst, moln ,regn samt temperaturer på som lägst 12 grader mitt på dan en av dagarna på Santorini, inte så kul, tror inte det spelar så stor roll vart man är, det var samma på Kreta de dagarna hörde jag från vänner som var där. Men normalt annars är det ju inga problem
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja, så klart! Jag missade att det var med på listan ![]() |
![]() |
|
|