|
||||
|
||||
Sv: Hur dricker du ouzo?
Citat:
På tal om ouzo så upptäckte jag för en vecka sedan en i stort sett helt tom ouzoflaska i skåpet. Med stor förfäran kollade jag igenom bland övrig buteljer men fann till min förfäran ingen ouzo. Ve och fasa!!! Har sedan gått och våndats över detta eländiga tingens tillstånd i flera dagar. Men så igår råkade jag flytta på en box rödtjut i skåpet intill, och se vad som då uppenbarade sig ........ en hel och oöppnad liter Ouzo!!!!!! Tänk så det kan bli! Puh!! En och annan kan kanske tycka att ovanstående är ett OT-inlägg i min egen tråd. Men alls icke så. Jag vill bara komplettera svaret på frågan "Hur dricker du ouzo?" med att jag dricker det på samma sätt här hemma i Sverige som i Grekland, dvs njutningsfullt. Jamas! Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
HaHaHa |
|
||||
|
||||
Ouzo on the rocks :-D_
|
|
|||
|
|||
Citat:
Monica |
|
||||
|
||||
Neeetwloff hahahaha!
|
|
||||
|
||||
I brist på "äkta" ouzo på grund av flitigt drickande, för lite greklandsresande och Systemets ringa sortiment och hutlösa pris provade jag att göra "egen" ouzo på köpt essens (Prestige) och köpesprit. Det blev ganska OK! Dock lite för "spritstark" tyckte jag, men att hälla lite vatten i flaskan nu går ju inte... Dock kanske det hade funkat att ha i lite vatten först och få ner alkoholen till 35% eller så, och sedan hälla i essensen...
Det får bli nästa flaskas försök! |
|
||||
|
||||
Så här dricker jag ouzo och vad som händer sen ....
|
|
||||
|
||||
Ha ha! Härlig bild Lolis! Tänk så lätta stegen blir efter ett par ouzo!
Är det färska blommor som golvet är så vackert smyckat med? Masse |
|
||||
|
||||
Benen går automatiskt på grund av ouzon
Det är nejlikor på golvet det var ett namnsdagskalas En glad firare |
|
|||
|
|||
Ouzo får liksom benen att vilja åt ett annat håll än en själv ganska ofta
|
|
||||
|
||||
Kanske dags att ta fram den där flaskan som stått i eviga tider...
|
|
||||
|
||||
Säger som Monica: Kanske dags nu - har fortfarande inte öppnat flaskan jag köpte på Kreta 1979 ...
|
|
||||
|
||||
giottoni! Då är det på tiden! En 26-år gammal ouzo ...
Själv dricker jag ouzo, ibland med vatten, ibland med is, ibland rent. Bara inte blandad med likör, läsk eller juice. |
|
||||
|
||||
Jag minns när jag sist var på Kreta. Bodde i Ayia Marina. Var en dag uppe i bergen på en mastodont promenad. Började i Platsnias. Gick en bra bit utanför kartan. Leden som var utmärkt på kartan var 5 km. Blev helt galet. Promenaden tog 4,6 h. Kom ner i Pano Stalos. När jag så kom gåendes tillbaka till mitt hotell så beställde jag in min sena lunch. Det blev först 1 liter kallt vatten. Sen så blev det en stadig Ouzo med bara ett par isbitar i. Mums!! Till det blev det en friterad Bläckfisk, sallad , oliver och Feta. Sen 1 liter vatten EFTER allt. Alltså !! Bara ett par isbitar . Lagomt tycker jag . Här hemma tar jag gärna en snaps med Ouzo utan is när jag har ont i halsen . Lindrar!!
|
|
||||
|
||||
Vi köper en ouzo här hemma när längtan till Grekland blir för stark. Men det är liksom inte riktigt samma sak. Det fattas nåt runt själva ouzoglaset - nämligen Grekland.
|
|
|||
|
|||
Jassas,
Är kanske tråkig men jag och frugan dricker bara Ouzo när vi är i Grekland, aldrig annars. Det är lite av en principsak. Samma sak är det med frappé, den dricker vi bara i Grekland. En gyros kan det hända att vi tar i vagnen vid Medborgarplatsen för den är underbart god men där går gränsen... :-) |
|
|