![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Birgitta ta dig till sjukhusdammen någon dag där såg det ut så där häromdagen när solen sken fast det var nog lite mindre snö😁. Eva
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack, det är mysigt.... går förbi "ankorna" varje dag... bor och jobbar alldeles i närheten!
De är välmående då de blir rikligt matade varje dag!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härlig bild Sunny! Men visst påminner de om änder ...
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jovisst är det änder..
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Efter några dagars sol o +5 på termometern,lite regn som hjälpt till o packa ihop snön så ska det tydligen komma minusgrader o göra ishögar och på det hotas det med 3dm snö
![]() Tar nog hellre o sitter i solen o matar ankor ![]() Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=
Tar nog hellre o sitter i solen o matar ankor ![]() Hasse[/QUOTE] Två snöflingor över ankor så får du det nog riktigt skoj i solen! Rolf |
|
||||
|
||||
![]()
Det hjälpte att man svor o var arg!!Det är snart ingen snö kvar
![]() Men det brukar komma rediga bakslag...vis av erfarenheten... ![]() Nu bor jag där jag bor o kan ju flytta då det väl kokar över...Hur är sydsidan på Kreta på vinter´n? ![]() Hasse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I januari var det snö många dagar bara två km från Paleochoras samhälle många dagar. Bilar kom ner till Water Edge cafe med snö på taket, så vi hade lite snöbollskrig. Men denna vinter har varit extrem i Grekland och på Kreta. Men nu har meteorologerna konstaterat att våren har infunnit sig både i Umeå och Luleå. Det har varit plusgrader dygnet runt i en vecka i båda städerna. Men fan trot,,,, Denna morgon började med minus 5 grader. Bakslaget kommer. Var så säker! Birgitta (som inte har ställt in snöskyffeln i förrådet ännu). |
|
||||
|
||||
![]()
Vilket perfekt bakslag Birgitta vi får sol hela dagen och då blir det plusgrader.
ut och njut. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Termometern på vår inglasade altan visade idag på 40 grader. (
![]() Solen och värmen kanske får mig att, till kvällen, öppna en flaska retsina. Sa jag kanske ... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hasse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tävlingen äger rum imorgon den 8 mars och man har god snötillgång. Det sägs att det är 3 meter snö på platån. Ni kan läsa om tävlingen på pierracreta.gr. Hasse, att fly från snöskottning här hemma och fly till Paleochora är bara att rekommendera! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tävlingen var ett jättebra arrangemang av de några av de mest skidfanatiska människor jag någonsin träffat (och jag har träffat många). Min dotter (som för övrigt vann damklassen) fick ljungande applåder när hon sa att det var den roligaste tävlingen hon varit med i (och ändå visste de ju inte hur många och olika tävlingar hon faktiskt har varit med i). För övrigt kan tilläggas att Pierra Kreta inte är en "vanlig" skidtävling utan en tävling i skidalpinism, där man går uppför berget med stighudar under skidorna samt stegjärn på fötterna och isyxa i handen där det är som brantast (då spänner man fast skidorna på en specialryggsäck) och när man nått toppen åker man ner (opistat) till målet. Pierra Kreta är namnet på tävlingen. Arrangörer är fjällklubbarna i Heraklion och Rethymnon. |
|
||||
|
||||
![]()
Var det sånt jag såg idag på Eurosport? Tokstollar som slängde sig utför de hiskeligaste branter och i full fart---det såg roligt ut, om man vore så där 55 år yngre...det var i alla händelser vettigt utrustade, men hjälmar och rejäla kläder och kamera på hjälmen och ryggsäck...vad har dom i ryggsäcken??? Svara nån, annars kan jag inte sova.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Dessa tävlingar har stränga utrustningskrav för säkerheten. I ryggan måste deltagarna ha extra kläder som skydd mot köld, vind och väta, samt lavinutrustning, dvs spade, sändare, sökare och en del annat. På ryggsäcken sitter stegjärnen och isyxan. Vätska och energitillskott har nog alla packat med, och om det inte är tävling utan ren luståkning har de säkert en hel del mat och godis med sig. Många har dessutom en ryggsäck som kan fällas ut till en slags fallskärm genom att man drar i ett snöre. Om man skulle ha missbedömt snön och hamna i en lavin kan den förhoppningsvis göra att åtminstone huvudet hålls ovanför när man dras med. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, bra information. Något liknande borde vara regel för våra kära turistande fotvandrare här i våra steniga backar. Det har hänt åtskilliga gånger att någon turist missbedömt avstånd, kondition, dagsljus, telefonräckvidd , blivit sittande på berget antingen till nästa dag eller till den icke så entusiastiska räddningspatrullen hittar dem. Inga extra kläder, matsäck, elastiska bindor, ficklampa, tändare ...vad jag vet har vi inte haft några allvarligare olyckor, men det är nog en tidsfråga.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Monica ![]() |
![]() |
|
|