Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-12, 05:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hällvättes snöhällvätte!!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Änderna njuter iaf av solen och snön idag, när jag vid lunchtid tog denna bild....

Underbara dagar nu när solen skiner.... synd att man måste jobba också......
Så underbart att se dessa s,k vårtecken, Sunny!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 05:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Birgitta ta dig till sjukhusdammen någon dag där såg det ut så där häromdagen när solen sken fast det var nog lite mindre snö😁. Eva
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 11:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Så underbart att se dessa s,k vårtecken, Sunny!
Birgitta.
Tack, det är mysigt.... går förbi "ankorna" varje dag... bor och jobbar alldeles i närheten!
De är välmående då de blir rikligt matade varje dag!..
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 12:40
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Härlig bild Sunny! Men visst påminner de om änder ...
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 12:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Härlig bild Sunny! Men visst påminner de om änder ...
Jovisst är det änder......men lite kul att kalla dem för "ankor"...
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 14:13
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Efter några dagars sol o +5 på termometern,lite regn som hjälpt till o packa ihop snön så ska det tydligen komma minusgrader o göra ishögar och på det hotas det med 3dm snöblä!!!
Tar nog hellre o sitter i solen o matar ankor
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 14:19
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad

[QUOTE=
Tar nog hellre o sitter i solen o matar ankor
Hasse[/QUOTE]
Två snöflingor över ankor så får du det nog riktigt skoj i solen!
Rolf
Svara med citat
Gammal 2015-03-04, 17:57
MetaxaHasses avatar

Det hjälpte att man svor o var arg!!Det är snart ingen snö kvar
Men det brukar komma rediga bakslag...vis av erfarenheten... ...
Nu bor jag där jag bor o kan ju flytta då det väl kokar över...Hur är sydsidan på Kreta på vinter´n?
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 05:50
yanniss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Det hjälpte att man svor o var arg!!Det är snart ingen snö kvar
Men det brukar komma rediga bakslag...vis av erfarenheten... ...
Nu bor jag där jag bor o kan ju flytta då det väl kokar över...Hur är sydsidan på Kreta på vinter´n?
Hasse
Tackar som frågar, Hasse.
I januari var det snö många dagar bara två km från Paleochoras samhälle många dagar. Bilar kom ner till Water Edge cafe med snö på taket, så vi hade lite snöbollskrig. Men denna vinter har varit extrem i Grekland och på Kreta.

Men nu har meteorologerna konstaterat att våren har infunnit sig både i Umeå och Luleå. Det har varit plusgrader dygnet runt i en vecka i båda städerna.
Men fan trot,,,, Denna morgon började med minus 5 grader. Bakslaget kommer. Var så säker!

Birgitta (som inte har ställt in snöskyffeln i förrådet ännu).
Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 08:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Vilket perfekt bakslag Birgitta vi får sol hela dagen och då blir det plusgrader.
ut och njut.

Eva
Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 14:10
MetaxaHasses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RAN Visa inlägg
Kan bara hålla med om snedfördelningen utav snön i vårt avlånga land. Här på västkusten känns den här mörka årstiden mer som ständig höst (i alla fall den här vintern). Men jag har märkt av att det är något lite ljusare om än med betoning på lite på kvällarna.

RAN (som varken har badkar eller retsina hemma )
Det här borde jag sett tidigare...Jag har:Badkar,Retsinsa,Metaxa,grek kaffe,en härlig grillplats(skottad hela vintern för hög mysfaktor)
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 16:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Termometern på vår inglasade altan visade idag på 40 grader. () Härligt tänkte jag, tog en bok och gick ut för att njuta av första riktiga värmen. Men det blev snart så varmt att jag blev tvungen att öppna upp lite. En stund senare vaknade jag av att boken föll i golvet ...

Solen och värmen kanske får mig att, till kvällen, öppna en flaska retsina.
Sa jag kanske ... ))
Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 16:51
MetaxaHasses avatar

Citat:
Tackar som frågar, Hasse.
I januari var det snö många dagar bara två km från Paleochoras samhälle många dagar. Bilar kom ner till Water Edge cafe med snö på taket, så vi hade lite snöbollskrig. Men denna vinter har varit extrem i Grekland och på Kreta.

Men nu har meteorologerna konstaterat att våren har infunnit sig både i Umeå och Luleå. Det har varit plusgrader dygnet runt i en vecka i båda städerna.
Men fan trot,,,, Denna morgon började med minus 5 grader. Bakslaget kommer. Var så säker!

Birgitta (som inte har ställt in snöskyffeln i förrådet ännu).
Jag vet att skidåkning förekommer på Kreta,Thanassis(tror jag han heter)som har guidade cykelturer från bl.a.KatoStalos berättade då vi passerade en by i bergen att det brukar komma kvantiteter...Det kan jag hoppa över..men lära känna lite människor o bo i Paleochora ett tag på vinter´n verkar annars vara fint
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-03-07, 11:27
yanniss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Jag vet att skidåkning förekommer på Kreta,Thanassis(tror jag han heter)som har guidade cykelturer från bl.a.KatoStalos berättade då vi passerade en by i bergen att det brukar komma kvantiteter...Det kan jag hoppa över..men lära känna lite människor o bo i Paleochora ett tag på vinter´n verkar annars vara fint
Hasse
Pierra Creta anordnar för andra året i rad en skidtävling. Den äger rum denna gång på Mygerouplatån, Psiloritisberget i Rethymno-regionen. Detta år är det en lagtävling med 2 - 5 deltagare per lag. Förra året var det individuell tävling och det fanns deltagare från Grekland, Tyskland, Frankrike och Sverige (Elisabet var där som medhjälpare)
Tävlingen äger rum imorgon den 8 mars och man har god snötillgång. Det sägs att det är 3 meter snö på platån. Ni kan läsa om tävlingen på pierracreta.gr.
Hasse, att fly från snöskottning här hemma och fly till Paleochora är bara att rekommendera!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-03-07, 18:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Pierra Creta anordnar för andra året i rad en skidtävling. Den äger rum denna gång på Mygerouplatån, Psiloritisberget i Rethymno-regionen. Detta år är det en lagtävling med 2 - 5 deltagare per lag. Förra året var det individuell tävling och det fanns deltagare från Grekland, Tyskland, Frankrike och Sverige (Elisabet var där som medhjälpare)
Ja, det var jag och det var den mest fantastiska Greklandsupplevelsen jag haft, alla kategorier. Byborna från bergsbyarna kom i busslaster för att vara med om folkfesten. En rar äldre dam satt på sin pall och serverade te som hon kokat på tio örter i en jättekittel över öppen eld. Männen grillade småsouvlaki så det osade lång väg. Byprästen Papa Andreas stod i målet och high fiveade alla som gick i mål. På kvällarna bjöds vi på fantastiska fester i byarna, med massvis med mat, raki, dans, andra trevligheter och presenter.

Tävlingen var ett jättebra arrangemang av de några av de mest skidfanatiska människor jag någonsin träffat (och jag har träffat många). Min dotter (som för övrigt vann damklassen) fick ljungande applåder när hon sa att det var den roligaste tävlingen hon varit med i (och ändå visste de ju inte hur många och olika tävlingar hon faktiskt har varit med i).

För övrigt kan tilläggas att Pierra Kreta inte är en "vanlig" skidtävling utan en tävling i skidalpinism, där man går uppför berget med stighudar under skidorna samt stegjärn på fötterna och isyxa i handen där det är som brantast (då spänner man fast skidorna på en specialryggsäck) och när man nått toppen åker man ner (opistat) till målet.

Pierra Kreta är namnet på tävlingen. Arrangörer är fjällklubbarna i Heraklion och Rethymnon.
Svara med citat
Gammal 2015-03-07, 19:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Var det sånt jag såg idag på Eurosport? Tokstollar som slängde sig utför de hiskeligaste branter och i full fart---det såg roligt ut, om man vore så där 55 år yngre...det var i alla händelser vettigt utrustade, men hjälmar och rejäla kläder och kamera på hjälmen och ryggsäck...vad har dom i ryggsäcken??? Svara nån, annars kan jag inte sova.
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 08:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...vad har dom i ryggsäcken??? Svara nån, annars kan jag inte sova.
Ursäkta att jag inte svarat tidigare så att du inte kunde sova Det gjorde inte jag heller; jag jobbade i natt. Men nu kan jag svara:

Dessa tävlingar har stränga utrustningskrav för säkerheten. I ryggan måste deltagarna ha extra kläder som skydd mot köld, vind och väta, samt lavinutrustning, dvs spade, sändare, sökare och en del annat. På ryggsäcken sitter stegjärnen och isyxan. Vätska och energitillskott har nog alla packat med, och om det inte är tävling utan ren luståkning har de säkert en hel del mat och godis med sig. Många har dessutom en ryggsäck som kan fällas ut till en slags fallskärm genom att man drar i ett snöre. Om man skulle ha missbedömt snön och hamna i en lavin kan den förhoppningsvis göra att åtminstone huvudet hålls ovanför när man dras med.
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 10:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack, bra information. Något liknande borde vara regel för våra kära turistande fotvandrare här i våra steniga backar. Det har hänt åtskilliga gånger att någon turist missbedömt avstånd, kondition, dagsljus, telefonräckvidd , blivit sittande på berget antingen till nästa dag eller till den icke så entusiastiska räddningspatrullen hittar dem. Inga extra kläder, matsäck, elastiska bindor, ficklampa, tändare ...vad jag vet har vi inte haft några allvarligare olyckor, men det är nog en tidsfråga.
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 10:57
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Birgitta ta dig till sjukhusdammen någon dag där såg det ut så där häromdagen när solen sken fast det var nog lite mindre snö😁. Eva
Sjukhusdammen vid NUS passerade jag två ggr/dag under 6veckors tid för två år sedan,förundrades över alla änder som huserade där mitt i smällkalla vintern,kändes lite "spoky"vissa dagar när de även intog gångbanan
Monica
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:01.