![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Motoren ser ut til å være en 9-sylindret BMW, dvs. fra et tysk fly.
|
|
|||
|
|||
![]()
Den lilla ön Antikythera?
Eller heter den inte så, mellan Kythera och Kreta.... ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Paxos? 😒
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Men visst är det Paxos!!! ![]() ![]() ![]() Denna finns på ett cafe i Gaios. Citat:
![]() Träffade förresten ägaren till caféet och han kunde förtälja att motorn var från ett tyskt enmotorigt jaktflyg, som blev nedskjutet (kraschade?) i Paxos hamn runt 1942-43. Planet bärgades sen på femtiotalet och delarna togs tillvara. Flygmotorn blev dock stående i hamnen, tills caféägaren tog hand om den och ställde upp den på sitt café som dekoration. Kan tillägga att det var förre ägaren och inte den nuvarande, men han hade fått historien berättad för sig och nämnde även fotografier på bärgningen (vilka jag tyvärr inte fick se). Vad som är sant eller inte efter sjuttio år, är svårt att veta. Min första tanke, när det gäller ett tyskt enmotorigt jaktflyg, med stjärnmotor är Focke Wulf W190. Det skulle kunna stämma, då Jakteskader 26 i Luftwaffe opererade i Grekland, med FW190, runt den tiden (även fast de mest hade Bf109). En annan detalj som talar för FW190, är att det var träpropellerblad, vilket version FW190/A8 var utrustad med. Det som dock talar emot är att FW190 hade en BMW-motor på 14 cylindrar (2x7 tvåradig), vilket då inte alls stämmer. Nåt annat tyskt jaktflyg med niocylindrig motor kommer jag inte på. Det ska vara Dornier Do 17, men det var ju tvåmotorigt och inget jaktflyg. Det stämmer dock med den BMW-motor den hade. Den var niocylindrig (samma motor som FW200 hade). Den hade även Herschel Hs 126 (vilket senare tjänstgjorde i Grekiska flygvapnet). Arado 196 hade oxå denna, men det var heller inget jaktflyg. /Netwolf |
![]() |
|
|