|
||||
|
||||
Sparade du på filmisar?
Jag hittade tre slitna filmisar slängda på vinden idag. Blev lite nostalgisk, även om jag aldrig sparade på filmisar. Gjorde du?
|
|
|||
|
|||
Sv: Sparade du på filmisar?
Nä, jag är på tok för ung för det
Vi sparade på "sportstjärnisar" minns jag vilket förmodligen var uppföljaren. Särskilt sparade jag på hockeyspelare av någon outgrundlig anledning. Men filmisar ä finare, det måste medges. |
|
|||
|
|||
Nostalgi!
Har inga kvar,men oj va jag sparade och bytte! |
|
|||
|
|||
Visst köpte, sålde och bytte jag filmisar! Och jag har en del kvar, faktiskt. Rotade reda på dem nu och upptäckte att de intressantaste inte var filmisarna, utan en serie med bilar i samma format. Skyhög bilnostalgifaktor!
För några år sedan sålde Designtorget gamla filmisar "förädlade" till kylskåpsmagneter. Två magneter med bröderna Cartwright införskaffades; samma bilder finns i min lilla samling. |
|
||||
|
||||
Jag sparade på filmisar. Har en del kvar. Tecknade! Roligt att spara
|
|
|||
|
|||
Jag sparade på de filmisar jag fick ärva av mina syskon. Däremot kommer jag svagt ihåg ett platt paket med tuggummi som det medföljde någon form av bilder man kunde sätta ihop till en större bild. Jag fick nästan ihop Manolito
|
|
|||
|
|||
Vilket kärt återseende, Janne! Hade alla de där tre. Vad man höll på och grejade, samlade och bytte och tittade och bläddrade och tittade...
|
|
||||
|
||||
Oj oj oj Janne! Så mycket nostalgi som väller in över mej när jag ser dina bilder. Hade själv alla tre, och många många andra.
Vi köpte, fick, bytte och samlade. Har tyvärr inte en enda kvar. Namnen var många. Förutom dina tre fanns t ex John Wayne, Johnny Weissmuller, Brigitte Bardot, Sophia Loren m fl m fl, för att inte tala om tjejernas absoluta favorit nr 1: James Dean. Kul! Masse |
|
||||
|
||||
O ja,man köpte, samlade och bytte filmisar. Många filmstjärnor återkom ofta i paketet men ibland fick man en raritet. Då var alla kompisar avundsjuka.
Jag tror paketet kostade 25 öre, alltså en fjärdedels veckopeng. 75 öre gick åt till söndagens matiné på Grand-biografen i Skellefteå. Nu blev jag verkligen nostalgisk! Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jodå..det blev nog några filmisar och fotbolls o hockeykort m.m.men mer för att kompisarna gjorde det tror jag...Har nog alltid tyckt mer om att göra o uppleva saker,även om jag alltid varit lite småfeg...
Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
Jeg samlet, men har ikke gjemt/sparat dem |
|
||||
|
||||
Jag blev verkligen nostalgisk när du la ut filmisarna, så mycket roligt man hade med dom. Dessa återkom som fotbollskort när min son växte upp. Några sådana har jag kvar men inte filmisarna.
Samtidigt satt jag och rensade i mina och min avlidna mors gömmor och hittade tidningen Norra Västerbotten, numera Norran från 1955. Det är intressant det där med kronor och ören och hur det förändras. Lösnumret från 1955 kostade 25 öre. I början av 60-talet var jag flitig besökare till närbelägna kiosken för att köpa Aftonbladet och Expressen åt mor och far. 50 öre styck kostade dom. Numera finns det tyvärr inga vanliga kiosker kvar i Sverige När jag började studera i Umeå 1969 och hade körkort kostade bensinen 1 krona litern på vår lågprismack Det är intressant att jämföra priser då och nu. Lite of topic kanske, men Janne det var du som satte igång nostalgin. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Birgitta - om du köpte båda kvällstidningarna 1963 för en krona så motsvarar det 10,11 kr i dagens penningvärde
Den här - SCB:s prisomvandlare - kan man ha mycket roligt med. Jag ser t ex att min första lön - jag slog in julklappar på Epa och det gav mig 6.24 kr i timmen - motsvarar 31.94 i dag. |
|
|||
|
|||
Ja, blev man nostalgisk eller blev man nostalgisk? Själv hade jag antagligen en av metropolen Stigtomtas största filmissamlingar i min ungdom (eller kanske snarare: barndom). Sen när man flyttade hemifrån och inte kunde hålla ett vakande öga på förvaringen uppe på vinden, så var dom plötsligt en dag bortgallrade till ingen-vet-var...
Fotbolls- och hockeysamlarbilderna finns dock kvar. I flera årgångar, inklistrade i kompletta album. Dock inte Naturens Under (tror jag det hette). Ej heller Monkeesbilderna, som på baksidan utgjorde delar av ett pussel. Tänk vad kreativa krämarna var även på den tiden, när dom lyckades få oss unga att lägga en stor del av veckopengen på dylikt. Men lite kul var det allt (vad jag kan minnas i alla fall...)! F.ö. rök även min näst intill kompletta samling av Illustrerad Klassiker i samma vända som filmisarna... |
|
||||
|
||||
Ja då, sådana har jag samlat, sorterat och bytt massor av gånger .
Kände igen dem du hade på bild, men vet inte om jag har några kvar i gömmorna. Kul att återuppliva minnen. Abi |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|