![]() |
|
|||
|
|||
![]()
När vi skall vara i Aten en vecka i sommar, tänkte jag min pojkvän, som älskar att fotografera, skall få göra detta i bla Anafiotika. Jag brukar skryta jag kan Aten utan och innan, men tyvärr inte detta området, eller runt där omkring. Hur går vi bäst för att komma dit?
|
|
|||
|
|||
![]()
Anafiotika är ju en del av Plaka och ligger nedanför Akropolis...
Jag kan inte förklara med gatunamn, men man brukar hamna där förr eller senare när man strosar i Plaka..... Personalen på hotellet ni bor på kan visa er på en karta! Det är mysigt att gå där och vi gjorde det senast i november 2014. Lyckos med en vecka i Aten! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, vet det är liksom ovanför Plaka, mot Akropolis, men kan inte alls komma ihåg hur man tar sig dit... Men vi får snurra runt där eller som sagt, fråga på hotellet, eller andra folk
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Aha, då har jag lite hum om var, så slipper vi snurra runt allt för länge
![]() Tack! |
|
||||
|
||||
![]()
Vi brukar starta vid Plaka Square - eftersom vi brukar bo på Adonis, alldeles runt hörnet - och sedan gå Kydathinaion i riktning mot Acropolis. Fortsätter rakt fram på andra sidan Adrianou och bara går rakt tills vi inte kan komma längre och nästan slår näsan i klippan.
![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Karin, så duktig Du är på gatunamnen ! Jag hittar i Aten som i min egen ficka, men NAMNEN på alla gator kan jag inte!
Jag har alltid hittat till Anafiotika, men att förklara ![]() Nu ska jag ner och hämta resväskan inför Tinos. Denna gång incheckning eftersom det är sill och andra godsaker med. Lissi - som återigen (!) blivit sugen på Aten!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin som också längtar till Aten ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Karin! Då skall jag ta och skriva ned dina ord istället, så slipper vi snurra runt
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jo, en vecka räcker inte. Men man kan ju alltid komma tillbaka.
![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har varit 6-7 veckor sammanlagt och gått miltals åt alla håll och kanter....Kunde nog åka dit en vecka om året och ändå aldrig bli klar med Aten. Jag älskar denna "bråkiga" och nedklottrade stad.
Anna Pernilla gå i Psirri, Monastiraki och Kolonaki och Metaxourgio om ni hinner. En karta i handen och gå dit näsan pekar är också bra! Ta tunnelbana en eftermiddag till Pireus och strosa runt där i hamnen Zea....Nästan som övärlden.... Ni kommer säkert att åka tillbaks! Det ska bli spännande i maj att se om 10 dagar i Thessaloniki ger en liknande känsla för DEn staden . Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Jag älskar Aten Lissi. Har bott där i min ungdoms dagar, så har lärt mig att älska denna stora, röriga, smoggiga och alldeles underbara stad! Tyvärr har jag inte varit där på ca 6 år tror jag det är nu. Så på något vis får jag planera in en massa så jag får njutit av var enaste ställe där
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Lissi |
![]() |
|
|