|
||||
|
||||
Hur är vägarna?
Hej!
I år ska vi bila runt några dagar. Först till Agias Nikolaos via Lassithiplatån, för att vidare åka till Vai och sedan ner till Lerapetra (Chrissi island), Myrthos, Matala och vidare tillbaka till Rethymnon. Jag sitter och kikar på kartan och skulle så gärna vilja skippa stora vägen från Sitia till Lerapetra och istället åka så nära kusten som möjligt. Vilka småvägar skulle ni rekommendera ner till sydsidan? Har kikat lite på att passera Zakros, Goudouras? /Annelie |
|
|||
|
|||
Sv: Hur är vägarna?
Den vägen fungerar alldeles utmärkt! Omväxlande och intressant. Välkommen till östra och södra Kreta.
/ Jannis |
|
|||
|
|||
Vi skall åka runt på Östra Kreta till hösten. Jag har "kört" vägarna på Google Earth, man får en riktigt bra känsla av att följa vägarna och se omgivningarna!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det ska bli spännande att utforska lite av östra- och sydsidan, där vi inte varit förut. Citat:
/Annelie |
|
||||
|
||||
Vi har kört längs kusten flera gånger. Det är en ljuvlig vägsträcka. Från Vai har vi kört till Paleokastro, Zakros (vi brukar alltid stanna några nätter i Kato Zakros), Xerokambos, Goudouras, Makrygialos, Agia Fotia, Ferma, Ierapetra, och sedan till Mirtos, (där vi också brukar stanna några nätter). Från Mirtos till Matala är det omöjligt att följa kusten, så där blir det att köra i bergen, men det har ju också sin tjusning.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Byarna är nu uppmärkta på vår karta. Ser fram emot att köra sträckan, efter att både läst här och hört från andra att det ska vara så vackert. Vi ska bo i Mirtos och Matala. Jag gillar vackra kustvägar, men tackar inte nej till bergsvägar, om det inte blir alltför branta stup utan skyddsräcken. Men det verkar det inte vara här. /Annelie |
|
||||
|
||||
Längs delar av sydkusten kommer ni att passera massor med växthus, just den sträckan är inte speciellt vacker, men resten är fin.
|
|
||||
|
||||
Hej!
Aldeles utmärkt lite slingrit ibland myckrt vackrt. Körd den vägen för två dagar sedan, i växlande väder. På sydkusten i går regn, idag mulet och inte speciellet varnt. Hoppas att ni får en fin tur. Rolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
/Annelie |
|
|