|
||||
|
||||
Frågebild 842 - Bergbana vid Kinesiska muren
Var åks det bergbana någonstans?
Simetra |
|
|||
|
|||
Sv: Frågebild 842
Andorra?
|
|
||||
|
||||
Japan
//maji |
|
||||
|
||||
Usa
|
|
||||
|
||||
Inte Andorra, Japan eller USA... men en av er är i rätt världsdel
|
|
||||
|
||||
Sydkorea?
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Då är det väl bara Kina kvar... Shanghai?
|
|
||||
|
||||
Nja, denna världsdel har väl fler än tre länder...? Kina är rätt men inte Shanghai
|
|
||||
|
||||
Här verkar det vara stopp på gissningar så varför inte servera allt på ett bräde...
Vi befinner oss i en stor stad och på en plats som är utsedd till en av "Världens sju nya underverk" och som ytterligare hjälp har jag fällt in två mindre bilder: Simetra |
|
||||
|
||||
Är ni på väg upp till kinesiska muren? Det kanske finns bergbana dit, vad vet jag?
Katitzi |
|
|||
|
|||
Peking/Beijing alltså. Har ju varit både där och i Shanghai. Men när jag var där var där ingen bergbana.
|
|
||||
|
||||
Ja!
Citat:
I Beijing, uppe vid Kinesiska muren är rätt svar. Minst nio år gammal är den... bergbanan alltså |
|
|||
|
|||
Wow, första bildgåtan jag gissade rätt på... Efter stor inflikade bildhjälp... Jag gick på muren för ca 14 år sen tror jag det är nu, så vi fick ingen åkhjälp
|
|
||||
|
||||
Citat:
Gick den också till fots (vilket ju nästan är ett måste när man befinner sig där och har möjlighet) Kan tänka mig att denna bergbana fungerar mer som en slags åkattraktion snarare än transportmedel och är nog äldre än nio år men det var så länge sen jag var där. Simetra |
|
|