|
|||
|
|||
Sv: Kreta i slutet av september - vilken del ska vi välja?
Hur svårt kan det va.
Chora Sfakia. Bengt |
|
||||
|
||||
Kan vara svårt om förbindelserna Chora Sfakia-Chania innebär en övernattning i Chania för att passa flyget. Och medbara en vecka...
Och missar men flyget blir det mycket svårt... Svårigheter är till för att sökas upp. |
|
||||
|
||||
För att upptäcka Kretas charm, natur, historia och invånarnas egenheter måste man nog resa runt i minst ett halvår.
Och det har man ju ingen möjlighet till. Visserligen är bussnätet väldigt bra utbyggt (se KTEL) och bra färgförbindelser finns på sydsidan (se ANEKDYK) men vill man besöka dom charmiga små bergsbyarna behövs det en bil. Eller också vara någon medlem av dom våghalsiga cykelgrupper som trotsar alla backar. Men jag tycker att man kan uppleva mycket på bara en vecka. Den trevligaste kortresan hittills till Kreta gjorde vi förra påsken. Vi var borta i 10 dagar. Startade i Nea Chora ett par dagar. Sedan tog vi bussen ner till sydkusten och Chora Sfakia. Vi gilla byn och är ständigt återkommande gäster. Sedan tog vi färjan till Agia Roumeli. Det är den byn Samariaravinen avslutas med. En invasion av vandrare finns i byn ett par timmar innan dom åker ”hem”. Och då infinner sig lugnet. Sedan åkte vi vidare västerut till Paleochora, som har både sand- och klippstränder. En by som vi älskar (i lågsäsong) Istället för Agia Roumeli kan man välja Loutro (20 minuters resa från Chora Sfakia) eller Souga, som ligger närmare Paleochora. Dessa byar är också trevliga. På vår buss- färjetur tog vi så åter bussen till Chania. Dennaa reseberättelse finns att läsa under Arnes och Birgittas hörna ”Vårresa till södra Kreta 2014” Denna tur vill jag rekommendera Det är ett minne för livet för mig.Någon hyrbil behövs ej. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Jag som går i samma tankar bockar och bugar för alla bra tips! :-)
|
|
||||
|
||||
Varsågod.
|
|
|