|
||||
|
||||
Sv: The Island - To Nisi
Citat:
Men da jeg anbefalte dem på norske Hellasforum i Februar i år, ble det "sagt" at de ikke kunne kjøpes etter 20 febr, det hadde stått på Facebook. Håper det var feil, eller bare et midlertidig stopp i salget! Jeg er ikke på FB og får ikke sjekket. |
|
||||
|
||||
Jag digitaliserade dem, så jag kan se dem på datorn, plattan eller var jag vill
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Hei
Det er nå mulig å få kjøpt dvd-serien igjen, men det er kommet en ny betalingslink, se under http://www.spinalonga.me/dvd/OYA-320...EKURV%20B.html Det er veldig rask levering |
|
||||
|
||||
Kan anbefales på det varmeste
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, virkelig Heldigvis så er du ikke for sent ute, gled deg til å se den |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Simetra |
|
|||
|
|||
The Island är fin i sitt långsamma tempo. Jag har sett den och gillade den mycket. Tror dock att situationen för de spetälska var mycket, mycket värre än vad som framgår av filmen. Det var spännande att vara på Spinalonga en dag själv också i höstas.Musiken är vacker och jag har en dubbelCD som jag köpte långt innan filmen. Den spelar jag ofta.
Lissi |
|
||||
|
||||
Det stämmer säkert att både boken och tv-serien är lite romantiserad. Men kanske man klarar av det bättre då. Det som egentligen var mycket värre får man väl ta så att säga mellan raderna.
Fin bok och tv-serie! Vad heter dubbelCD:n Lissi? Kommer ihåg att du har nämnt den nångång tidigare, men minnet sviker.... / Anne |
|
|||
|
|||
Anne, CDn heter To Nisi. Den är dramatisk, vacker och all musik känner man ju igen. Inte minst ledmotivet med den vackra sången. Lite kul vad det för mellan infon i hörlurarna på sightseeingturen i buss vi gjorde här i Thessaloniki spelades olika kända grekiska sånger och rätt var det var så kom det vackra ledmotivet också.
Lissi |
|
||||
|
||||
Ok, To Nisi, borde ju inte vara så svårt att komma ihåg i detta fallet, inte ens för mig! Tack, Lissi och ha det fortsatt fint i Thesalonki!
/ Anne |
|
||||
|
||||
Albumet To Nisi kan også høres på Spotify, for de som har tilgang til det
|
|
||||
|
||||
En så vacker liten film över Spinalonga i dag, filmad från luften, kan man se här:
https://www.youtube.com/watch?v=Wwk0Q2twJRs |
|
|||
|
|||
En liknande upplevelse, fast ändå inte riktigt, har jag fått nu i Thessaloniki då jag gått i det område och sett många platser som beskrivs i boken The thread av Victoria Hislop. Den skildrar judarnas dramatiska historia i Thessaloniki fram t o m andra världskriget. Boken finns översatt till norska, Tråden, och jag köpte och läste den, efter att först tröskat igenom halva engelska. Norska är så mycket lättare och mysigare att läsa. Det finns ett fint litet judiskt museum i T, beläget i det enda kvarvarande restaurerade huset från bosättningen. 46 000 judar fanns i T före kriget. Nu finns ca 1000. De som överlevde förintelsen då 42-43.000 gasades ihjäl eller dog i lägren har i många fall emigrerat utomlands. De som inte dog i inbördeskriget efter vill säga.
Förlåt trådkapningen....men det är ju samma författare och en annan bit grekisk historia. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
/NW |
|
||||
|
||||
Ja, man fick faktiskt en bra överblick. Vill gärna återbesöka Spinalonga, när jag var där i höstas var vädret inte så bra, det började regna. Men om jag far dit på nytt skall det vara soligt (inte nödvändigtvis väldigt varmt) och det måste vara en lugn tid så att det inte är för mycket folk där.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Nå er det kommet en super nettside med mye informasjon om Spinalonga og sykdommen Lepra og Tv-serien "To Nisi "m.m.
Her kan du også kjøpe tv-serien "To Nisi" Du kan også kjøpe e-bøkene"Spinalonga" av Nike Azoros. og "Ørnen fra Spinalonga" av Nike Azoros Hele overskuddetav salget går fortsatt til barnehjemmet "Kivitos tou Kousmou" i Athen http://www.spinalonga.me/Kjop/OYA---DVD/oya---dvd.html Senast redigerad av Pusimal den 2015-05-22 klockan 18:24. |
|
||||
|
||||
Fick filmerna i brevlådan igår, så väldigt snabb leverans med tanke på att det är avsänt i Grekland. Norsk text hoppas jag inte ska vara något problem. Man får ju vara glad det inte är textat på finska för då hade det ju varit rena grekiskan i dubbel bemärkelse Tack igen!
Simetra |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, de er raske til å sende filmene, nå ønsker jeg deg god fornøyelse - det er både veldig vondt, og veldig godt å se To Nisi |
|
|