Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-06-11, 22:28
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Kallifatides begär det omöjliga

Ibland går det troll i trådarna
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-06-12, 08:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kallifatides begär det omöjliga

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det är den känsla jag fick när jag läste artikeln.
Hydran tycks evig.
Så uppfattar inte jag artikeln alls. Jag tänkte på att den var skriven ur ett förklarande perspektiv vad gäller hur några få skott sig på befolkningen och landets ekonomi genom korruption. Men också att den belyser hur omvärlden påverkar den grekiska ekonomin. Natomedlemskapet osv.

Skulle Kallifatides mena att ett folk skulle vara korrumperat sedan födseln eller att de skulle ha en extra begåvning/fallenhet för saken så skulle han vara rent rasistisk precis som många andra som tycker samma sak och extremt fördomsfull. Och det tror jag verkligen inte han är. Han är smartare än så
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-06-12, 09:22
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Kallifatides begär det omöjliga

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg


Skulle Kallifatides mena att ett folk skulle vara korrumperat sedan födseln eller att de skulle ha en extra begåvning/fallenhet för saken så skulle han vara rent rasistisk precis som många andra som tycker samma sak och extremt fördomsfull. Och det tror jag verkligen inte han är. Han är smartare än så
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-06-12, 10:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Kallifatides begär det omöjliga

Jag önskar att alla kunde läsa Sture Linnérs bok "Mulåsnan på Akropolis". Han beskriver grekernas nationalkaraktär från antiken och fram till våra dagar (1996). Han nämner inget om korrupt personlighet!
Här kommer några utdrag:
"Det finns, tycker jag mig märka, hos dem som yttrar sig om dagens greker en benägenhet att antingen idealisera eller fördöma dem."
"Med risk att i överkant förenkla skulle jag vilja kasta fram tanken att dagens greker ännu inte har funnit sin rätta identitet. Det glansfulla arvet från antiken och Bysans är visserligen enkraftkälla men samtidigt orimligt tungt att bära. Den moderne greken är benägen att pendla mellan måttlös självöverskattning och djup osäkerhet om sin roll och sitt värde".
"Denna kluvenhet speglas då och då även i inställningen till det utländska".
"Xenofobi är ett ord med gamla anor, och misstron mot främlingar har närts av många seklers ockupation, från forna tiders till axelmakternas i våra dagar. Samtidigt är ju grekernas ofta omvittnade gästfrihet och över huvud generositet mot främlingar av närmast legendarisk art".
"Ett annat typiskt drag hos hellerna genom tiderna, är att de utom i sällsynta fall till nästan varje pris söker hävda sina individuella intressen. 10 miljoner greker utgör i själva verket lika många politiska partier". Att ärligt deklarera och skatta för sina inkomster skulle för flertalet te sig som ett dåligt skämt, som en naiv och ovärdig kapitulation för orättvisa myndigheter".
"Denna extrema individualism ligger mycket nära anarkin."
Efter lång text om krig och egna erfarenhet från det andra världskriget skriver S.L.:
"Varför drar jag mig till minnes Kalavryta, Distomo och Milies? Därför att de också har en ljus sida: grekens storsinthet, i både nederlagets och segern stund".
Det här är skrivet för 20 år sedan. Läs detta och anpassa till dagens perspektiv. Allra bäst, läs hela boken!
/ Jannis
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-06-12, 10:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kallifatides begär det omöjliga

Detta tycker jag är lustigt/konstigt, i vissa fall, sorgligt;
Jag vet ingen annan ekonomisk kris i världshistorien (märk väl att jag nu pratar om ekonomisk kris, inte krigskriser) där ett folk avhandlas så innan och utan i media och folkmun som i denna Greklandskris.
Allt är avhängigt allt, ett lands ekonomiska välmående kan sällan eller aldrig, sägas vara helt oberoende av andra staters ekonomi eller politiska agenda. Jag vet ingen annan kris där man lagt så mycket skuld på befolkningen, där så många fördomar och sån brist på förståelse för det historiska perspektivet samt ovan nämnda faktorer kommit till daga. Och jag kommer fram till detta; Vi, som människor, har ett aldrig sinande behov av att utse syndabockar och det är betydligt lättare att förhålla sig till fattigdom och elände genom att slå det ifrån sig och att säga/tänka; - "De får skylla sig själva."
Detta är inget svar på något specifikt inlägg i denna tråd utan bara en reflektion över helheten.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-12 klockan 11:02. Anledning: Korrigering av text
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-06-12, 13:00
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Kallifatides begär det omöjliga

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Detta tycker jag är lustigt/konstigt, i vissa fall, sorgligt;
Jag vet ingen annan ekonomisk kris i världshistorien (märk väl att jag nu pratar om ekonomisk kris, inte krigskriser) där ett folk avhandlas så innan och utan i media och folkmun som i denna Greklandskris.
Allt är avhängigt allt, ett lands ekonomiska välmående kan sällan eller aldrig, sägas vara helt oberoende av andra staters ekonomi eller politiska agenda. Jag vet ingen annan kris där man lagt så mycket skuld på befolkningen, där så många fördomar och sån brist på förståelse för det historiska perspektivet samt ovan nämnda faktorer kommit till daga. Och jag kommer fram till detta; Vi, som människor, har ett aldrig sinande behov av att utse syndabockar och det är betydligt lättare att förhålla sig till fattigdom och elände genom att slå det ifrån sig och att säga/tänka; - "De får skylla sig själva."
Detta är inget svar på något specifikt inlägg i denna tråd utan bara en reflektion över helheten.
Jag tycker att detta är en utmärkt reflektion - eller sanning!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-06-12, 13:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Kallifatides begär det omöjliga

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Vi, som människor, har ett aldrig sinande behov av att utse syndabockar och det är betydligt lättare att förhålla sig till fattigdom och elände genom att slå det ifrån sig och att säga/tänka; - "De får skylla sig själva."

Som den obegripliga besserwisser jag är vet mig ha levererat det perspektivet tidigare i år.
Naturligtvis har du alldeles rätt i dina ord.
Och Hydran med ex:s Svd och DN med fler, får många tanklösa att applådera. Hydrans tentakler är genomgripande.
Grekland är koloniserat och extremt maktlöst. Detta är tragedin.

Tack för dina rader!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT