|
|||
|
|||
Amorgos eller Naxos? Lämna förbokat hotell tidigare...
Hej, vi är Två vuxna & två barn (1&3 år) som just nu befinner oss på Naxos (Agios Prokopios) efter att ha spenderat en fantastiskt vecka i Aliki, Paros, följt av en magisk vecka på Koufinissi. Vi har två veckor kvar, som vi hade tänkt vara på Naxos MEN nu känns detta resmål helt fel för oss, sist vi var här älskade vi det men nu kändes stränderna för packade, för mkt trafik för att barnen ska "känna sig fria" & så är vi missnöjda med boendet på Ioanna (trevligt hotellområde men rummen luktar mögel & är smutsiga mm). Våra frågor:
- Vi har förbokat ioanna för två veckor & betalat deposition 30%, om vi bara stanna ett par dagar, har de rätt att kräva mer än vår deposition? - Några tips på var vi ska nu (reser hem från Santorini om två veckor). Vi har länge drömt om Amorgos, tips på bra boenden i Aegiali? Helst lägenhet som är fräsch/ren. Visst är väl stranden bra för småbarn? - Eller bör vi stanna på Naxos men flytta söder över? Är stränderna långgrunda, blåser det för mkt? Vi hann se norra delen av Plaka idag men där var det också fullproppat med solstolar.. Eller tips på annan lugnare ö med barnvänlig strand & några mysiga tavernor..? Tacksam för er hjälp! |
|
||||
|
||||
Sv: Amorgos eller Naxos? Lämna förbokat hotell tidigare...
Hej
Tråkigt att ni upplever det så. Jag har tyvärr inga tips eller rekommendationer till er eftersom jag aldrig varit på varken Naxos eller Amorgos, men vi ska åka till just Naxos (och Paros) i augusti/september med våra barn (9 & 3 år) och blev orolig nu när du skrev att ni var missnöjda med Ioanna. Vi har nämligen bokat en tvårumslägenhet där. Dock har vi inte betalat något ännu, så tid finns att avboka (dock var priset bra och omdömena på TripAdvisor såg bra och genuina ut). Ska vi försöka hitta något annat boende tycker ni? Hoppas ni hittar något som passar er i alla fall... Tack, Moz |
|
|||
|
|||
Hej Moz,
Vi tyckte precis som er att boendet verkade passa oss. Hon som driver Ioanna och alla som arbetar här är mycket trevliga men när vi påtalade mögellukten i ett av rummen, så var hon väl medveten om det (hon sa att de hade problem i "vissa av rummen" och att man kan behöva vädra i de rummen) och så bjöd hon oss på frukost som plåster på såren... För det första placerar man ju inte gärna sina barn i ett mögligt rum & sen vädrar man inte gärna på kväll/natt pga mygg.. Jag vet inte vad jag ska råda er till, många verkar ju nöjda. Jag skulle dock aldrig rekommendera detta till någon jag känner. Hotellområdet/atmosfären är trevlig men tyvärr inte rummen. Vi vill inte betala mer än vår deposition om vi lämnar men ägaren sa i (trevlig ton) att vi måste betala hela vistelsen - vet fortfarande inte våra rättigheter..? På Paros bodde vi i en tvårums lägenhet på Ostria i Aliki - det var toppen tyckte vi! Det tipsar jag gärna om! Lycka till! |
|
||||
|
||||
Med tanke på att ni har så små barn, kan ni begära att få byta rum? Till ett som inte har "problem". Och dessutom begära bättre städning. Rättigheter kan du nog glömma, ni har ju inget annat avtal än att du bokat två veckor. Har du kollat på deras web om de skriver något om avbokning?
|
|
|||
|
|||
Men om de bara har problem i vissa av rummen så borde de ju ha erbjudit er att få byta rum till ett som inte luktar mögel. Det är det minsta man kan begära i det läget tycker jag och särskilt om de nu inte vill ge pengar tillbaka.
Vad ledsamt att ni inte är nöjda med er Naxossemester. Såg just att ni ska flyga hem från Santorini. Då kanske även Milos kan vara ett bra alternativ av ö ifall ni nu lämnar Naxos. |
|
||||
|
||||
Nja, jag tycker att ni ska stå på er att endast betala depositionen. Argumentet är då att era barn blir sjuka av mögellukten. Jag kan inte tänka mig att ni ska behöva betala för hela den planerade vistelsen. Hotellen i övärlden är väldigt måna om att slippa negativa skriverier på diverse hemsidor.
Nu till alternativö. Kanske Syros skulle kunna vara något för er. Lilla Kini på Syros har en barnvänlig strand. Lägg till detta utmärkta och billiga busstransporter in till huvudorten Ermaupoli samt till andra byar på ön. Mellan Naxos och Syros finnes dagliga förbindelser med färja. Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har bokat på rum på Joseph Studios i Naoussa på Paros, men tack för tips om Ostria. Vi gillar ju lite mer stadsliv så då passar nog Naoussa bättre. Hoppas verkligen ni löser det med Ioanna så att ni blir nöjda, och ha en fortsatt härlig greklandssemester. /Moz |
|
|||
|
|||
Ni behöver inte känna någon skuld/dåligt samvete över att lämna hotellet i förväg. Hänvisa till mögellukten eller att ni är missnöjda. Ni behöver inte stå och argumentera. Packa och gör klart till f.m. Sedan berättar ni samma förmiddag om er utcheckning. Inga mer pengar utöver era 30%. Det är bara att vara osvensk, höj rösten utan att vara otrevlig. Lycka till
|
|
|||
|
|||
Tack alla för tips & stöd!
Vi lämnade Ioanna på Naxos (Agios Prokopios) efter två nätter (vi betalade inte mer än depositionen som täckte ca 4 dagar). Vi hittade inget boende på nätet som passade på Amorgos (vågade inte chansa på att hamna i ett till mögligt rum igen), så vi åkte till Antiparos istället & är så lyckliga & nöjda igen! Bara att kliva i land på denna ö var underbart! Visste inte att det var så fantastiskt mysig by! Roligt med lite liv & rörelse efter ett par lugna veckor MEN på detta avslappnade & charmiga sätt. Ingen trafik på huvudgatan, min lilla treåring kan springa omkring igen utan att bli överkörd Strosa i fina butiker & massa mysiga restauranger/cafeer. Kika på fiskebåtarna i hamnen är också ett mysigt kvällsnöje! Stränderna är inte lika paradisvackra som på Koufonissi men helt ok - den här ön passar verkligen oss & vår lilla familj! Vi är lyckliga igen! Tack! |
|
|||
|
|||
Visst är Antiparos härligt. Roligt att ni hittade dit och även hittade ett bra ställe att bo på. Vi åker själva ner till Grekland på söndag och ska tillbringa vår första vecka på Antiparos. Önskar er en fortsatt bra resa!
|
|
|||
|
|||
Skönt att höra att det blev bra till slut.
Tror ni gjorde ett bra val där som ändå valde Antiparos till slut med så små barn. Ha en fortsatt skön semester. |
|
||||
|
||||
Härligt att höra! Grattis!
|
|
||||
|
||||
Lyckligt slut!
|
|
|