Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-17, 14:51
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har alltid tyckt att det rådet är bra, men har aldrig tänkt att förklaringen skulle vara just den där. Mer att det är praktiskt att ta den långa båtresan först, skönt att jobba sig hemåt istället.
Ja, det är ju en helt annan sak, förstås!
Jag väljer ordning på ö delvis pga hur båtarna går naturligtvis. Men också hur jag vill disponera min semester.
Fest först - slappa sedan. Strand först - kultur sedan. Nya öar först - "komma-hem-ö" sedan (sist), t ex.

/Z
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 16:05
Samcro7 Samcro7 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Vad bra att thira specificerade det där med hålligång haha, vi kommer nog också föredra "festandet" först och sedan ta det lugnt. Det känns som att det blir lite mycket samma sak i ios och mykonos så är det smart att satsa på bägge?
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 16:12

Det känns som att fem dagar per ö är lagom och sen sista två i santorini typ låter det vettigt? Fast å andra sidan om mykonos är jättedyrt så kanske den är ovärd ja är lite kluven
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 16:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Vet inte hur det funkar båtmässigt men Milos och Ios? Annars kanske Paros eller Naxos tillsammans med Ios? Mykonos och Ios låter lite mycket fest, även om det är väldigt olika karaktär på festandet.
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 17:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Samcro7 Visa inlägg
Vad bra att thira specificerade det där med hålligång haha, vi kommer nog också föredra "festandet" först och sedan ta det lugnt. Det känns som att det blir lite mycket samma sak i ios och mykonos så är det smart att satsa på bägge?
Jag tror att Ios och Milos eller möjligtvis Ios och Paros är en bra kombo.
Som sagt så har jag inte varit på Milos själv men utefter vad jag hört om ön så kan jag tänka mig det. Du kan ju läsa på lite om Milos här på Kalimera och kolla lite bilder och så. Så kul att ni ska åka till Grekland!
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 17:10

Citat:
Jag tror att Ios och Milos eller möjligtvis Ios och Paros är en bra kombo som kan passa er.
Som sagt,så har jag inte varit på Milos själv men utefter vad jag hört om ön så kan jag tänka mig det. Du kan ju läsa på lite om Milos här på Kalimera och kolla lite bilder och så.
Så kul att ni ska åka till Grekland!
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 19:58
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Milos är ingen partyö. Paros hade jag satsat på, tillsammans med Ios och Mykonos. Vi var i 20-årsåldern på samma båtluff 5 nätter på Ios sen Mykonos. Det gick ok...
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 20:19

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Ja, det är ju en helt annan sak, förstås!
Jag väljer ordning på ö delvis pga hur båtarna går naturligtvis. Men också hur jag vill disponera min semester.
Fest först - slappa sedan. Strand först - kultur sedan. Nya öar först - "komma-hem-ö" sedan (sist), t ex.

/Z
Min förklaring ovan gäller mest om man besöker öar som är lite mer avlägsna där båtförbindelserna inte är så många att välja på. Som jag skrev så behöver man nog inte tänka på det när det gäller en klassisk kykladluff då det går många olika rederier mellan öarna.
Men, som ni nämnt, skälen till att/om man gör så är ju så klart individuella. Naturligtvis.
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 23:15
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag insisterar! Ni behöver bara Santorini- för dess unikum och skönhet och även fina bad.

Ios är helt annorlunda.Party om ni så vill.Alldeles underbara stränder, som är med eller utan solstolar. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2015-06-17, 23:19

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag insisterar! Ni behöver bara Santorini- för dess unikum och skönhet och även fina bad.

Ios är helt annorlunda.Party om ni så vill.Alldeles underbara stränder, som är med eller utan solstolar. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2015-06-18, 11:58

Hej igen jag har funderat lite och kommit fram till att jag vill spendera lite mer tid i santorini än nån natt, egentligen verkar mykonos och santorini frestande men då båda sägs vara väldigt dyra så kanske det inte går ihop, nu till min andra fråga vad rekommenderar ni för budget för två veckor 27juni-11 juli , vill inte snåla heller.
Svara med citat
Gammal 2015-06-18, 17:27

Citat:
Hej igen jag har funderat lite och kommit fram till att jag vill spendera lite mer tid i santorini än nån natt, egentligen verkar mykonos och santorini frestande men då båda sägs vara väldigt dyra så kanske det inte går ihop, nu till min andra fråga vad rekommenderar ni för budget för två veckor 27juni-11 juli , vill inte snåla heller.
Oj det är svårt att svara på. Menar du en budget som även inkluderar rumskostnader, ska ni äta både lunch och middag ute, kan ni tänka er att äta gyros (snabbmat) till lunch och en redigare middag, ska ni hyra moppe, bil eller tar ni lokalbussen,planerar ni att handla frukost och äta den på balkongen osv?
Berätta lite mer så är det enklare att råda.
Svara med citat
Gammal 2015-06-19, 06:17

Vi kommer att sikta på att äta enbart middag ute, blir nog gyros till lunch och hemmagjord frukost. vi vill hyra moppe bil eller fyrhjuling, ja gärna inräknat rumskostnader med
Svara med citat
Gammal 2015-06-20, 13:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Vi kommer att sikta på att äta enbart middag ute, blir nog gyros till lunch och hemmagjord frukost. vi vill hyra moppe bil eller fyrhjuling, ja gärna inräknat rumskostnader med
Vi brukar snitta på cirka 1000 SEK per dygn för oss två. Då äter vi alla måltider utom frukost ute. Brukar hyra moped, men inte alla dagar. Om ni åker med snabba katamaraner får ni räkna med dyra båtbiljetter. Hörde från några som i veckan åkte från Folegandros till Koufonissi till ett pris på 69 € per person.
Svara med citat
Gammal 2015-06-20, 18:25

Räknar du med boende kostnad då? Ni får gärna komma med tips på boende i santorini. Finns det behov av att boka färja från santorini till ios eller mykonos?
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 00:01
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Mitt förslag är: Ta flygstol till Santorini(om ni inte redan har gjort det). Boka 2 nätter på Honeymoon hotel i Perivolos.Ta en Blue Star eller Skopelitis till Ios.Stanna där ett tag.Ta er tillbaks till Santorini och stanna några dar till.

Vi brukar göra vår egna frukost,ta med lunch(oliver,bröd,tomater ost osv) och alltid äta middag ute.Som Janne säger så brukar det landa på ca 1000:-/dag IKLUCIVE rum.
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 10:57

Bara våra rum kostar i augusti nästan 1000:-/dag...(standardhoteller runt €100,-) Kan väl inte tänka mig Mykonos är billigare än det Vi har också solstolar varje dag. Ibland är de gratis, ibland €5,- och ibland ännu mer, beroende på hur "trendiga" vi vill vara. Äter gärna souvlaki och ibland finare middagar. Ibland tar vi bussen, ibland går vi. Så vår budget är lite upp och ner
Jag förbokar gärna allt men tror inte det behövs för er för båtresan. När jag reste den sträckningen var det en stor båt. Vet inte nu. Men förbokar man blir det gärna billigare.
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 11:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Fast Samcro7 ska ju åka 27 juni, då behöver man inte betala 100€ för rum om man inte anstränger sig
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 17:05

Nej det är klart Inkfish, en väsentlig skillnad på juni och augusti. Säkert också på Mykonos
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 17:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Räknar du med boende kostnad då?
Ja, det är inklusive boende.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.