Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-21, 11:34
Skmj Skmj är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2015
Standard Slå ihjäl några timmar på Santorini

Hej!
Imorgon kommer vi med båt från Koufonissi till Santorini kl 18.30 och flyger hem 02.45.
Hur långt är det mellan hamnen och flygplatsen? Tänkte äta middag och kanske titta lite i affärer innan vi åker ut till flygplatsen, var gör vi det smidigast?
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 12:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Slå ihjäl några timmar på Santorini

Tag er en taxi upp till Thira och ströva runt vid Calderan innan ni tar en bit mat. Dock icke ute vi Calderan, enär det är svindyra priser därstädes. Gå in i gränderna att finna er en taverna.
Alterntivt ta promenaden ner till "Torget. I gropen finnes en utmärkt taverna med bra priser.

Solnedgången är ännu så länge gratis att beskåda...

Arne
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 12:57

Tack Arne! Vad är förresten gropen?
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 13:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Mitt mistag... Gropen är belägen i torgets nere del. Det finnes trappor ner till gropen från torget. Tavernan där är i en klass för sig, såväl prismässigt som i matkvalitet. Lokalbussarna avgår från torget. Betänk dock att om ni icke hittar en buss ner till Airport, då ska ni be tavernan att beställa en taxi till Airport. Då slipper ni bli uppskörtade av taxiägare med rövarpriser...

Arne
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 17:29
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Vet inte heller vad gropen menas? Är det mellan taxistationen och torget och nedanför huvudgatan? Är det Mama's House du menar Arne? Den är bra annars.
På calderan finns Naoussa Tavern som har bra hemlagad Grekisk stil på sin mat med bra priser. Annars är min favorit Ouzeri som ligger i Fabrika shopping center (till höger om Grekisk Ortodoxa kyrkan om man ser ut över havet)

Ingela
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 17:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Vet inte heller vad gropen menas? Är det mellan taxistationen och torget och nedanför huvudgatan? Är det Mama's House du menar Arne? Den är bra annars.
På calderan finns Naoussa Tavern som har bra hemlagad Grekisk stil på sin mat med bra priser. Annars är min favorit Ouzeri som ligger i Fabrika shopping center (till höger om Grekisk Ortodoxa kyrkan om man ser ut över havet)

Ingela
Ouzeri är bäst av de två tycker jag. Deras hemlagade dolmades är något alldeles extra.
Mamas tyckte jag faktiskt bara var sådär. Å andra sidan så har jag käkat på Ouzeri betydligt fler gånger än på Mamas. Bra priser är det också.
Svara med citat
Gammal 2015-06-21, 19:04

Tack alla för svar. Då blir det taxi först till Thira. Hur långt är det dit och ungefär vad bör taxiresan kosta?
Sedan buss eller taxi till flygplatsen, samma frågor där-hur lång tid tar det dit och vad bör det kosta?
Svara med citat
Gammal 2015-06-22, 11:18
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Fira, inte Thira. Thira är det äldre namnet för ön Santorini. Det kommer att finnas en lokalbuss i anslutning till båten och den går till Fira så ta den. Biljetten kostar 2.20 och köps av biljettkille på bussen.
Sista bussen till flygplatsen går 21.15 så ni måste ta en taxi. Taxi stationen ligger nära både Ouzeri och Mama's House. Det kosstar runt 20 euro med bagage till flygplatesn men kanske mer på natten. Fråga alltid innan ni hoppar in i bilen eller fråga i taxiluckan. Det kan vara köer så var i god tid.

Ingela
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.