![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är övertygad om att det för de allra flesta här på forumet står helt klart att det i Grekland saknas trovärdiga system för kontroll och indrivning av skatt. Oavsett vad det är för "lappar" som i bästa fall förekommer på tavernor och boenden, maskinskrivna eller enligt min erfarenhet fortfarande mest handskrivna, så tycks det ju vara upp till var och en näringsidkare att själv bestämma.
Om man i Grekland ska vänta tills det blir en förändring i vad som är "socialt accepterat", betala skatt eller inte, då lär man få vänta länge. Då är det ju också delvis verkningslöst att dividera om nivån på moms och andra skatter och om huruvida det är rika eller andra som ska betala. Det kvittar ju om system och kontroll saknas och skatten inte kommer in. Efter dessa år av ekonomisk kris i Grekland så är det otroligt att detta inte är åtgärdat. Oavsett om det nu är ett inslag i förhandlingsspelet eller ej så är eventuella lån/bidrag/stöd som att fylla på vatten i en hink med hål i botten så länge man inte fixar detta! När det gäller ev. positiv utveckling då det gäller svart ekonomi i Sverige så finns väl anledning att tro att det mera beror på att man genom RUT o ROT väljer att efterskänka hälften av skatten och mindre på vad som är socialt accepterat eller ej. Eller har jag fel? Kanske man skulle testa RUT o ROT i Grekland också annars. Masse |
|
|