|
||||
|
||||
Årets odyssé är bokad!
Så har vi då efter många om och men bokat grekresa. Som vanligt irrade vi runt på i princip alla öar, inkl delar av fastlandet.
Priset för flygresan styr mycket, så det är dom resmålen, man kollar först. Dock är många billiga resor på okristliga tider och kräver övernattning i Riga såväl som Zurich. Ett tag var vi inne på Skiathos-Skopelos-Alonissos, men hittade inga bra flyg. Bara till Saloniki och båt därifrån. Vi slog det dock ur hågen och började snegla på Zakynthos. Bra flygtider, bra pris, men hur är ön? Efter att ha kollat ett otal festarvideos på YouTube, tappade vi smaken. Låter inte som nåt för oss. Korfu/Paxos diskuterades med, men då vi kände oss lite båtluffiga, spolades det med. Båtluff började vi tänka. Klassisk båtluff. Kykladerna! Vi har ju inte varit i Kykladerna på många år (funderade även på 12-öarna, men där var vi nyss). Så var det resan dit. I och med att vi reser mitt i sommaren, så är priserna därefter. Aten var ok pris, men det ville vi helst undvika, pga av för lång båttransfer. Till sist hittade i en någorlunda ok resa till Santo (övernattning Aten flygplats). Nu började vi dra upp rutten. Sikinos, Ios, Naxos, nån småkykladö diskuterades livligt. Vi kunde dock inte enas om öval, så vi fortsatte leta resor och då dök den upp. Flygbiljetter till Mykonos! Visserligen från det avsides belägna Stockholm, men Mykonos som utgångspunkt kände vi starkt för. Nu kunde vi dessutom enas om Paros, Kofunissi, Schinoussa och Mykonos. Sen enades vi en gång till om Naxos, Iraklia, Kofonissi och Mykonos skulle gälla. Resan bokades och rumsraggning tog vid. Vi diskuterade gamla resor vi gjort och drog oss till minnes olika hotell som verkade intressanta. Sen kom bomben. Någon nämnde - Amorgos! Jahapp, tack och godnatt. Omplanering tog vid. Nu ser planen ut Amorgos, Donoussa, Kofunissi, Mykonos. Det är nu spikat, fast man kan ju ändra sig på plats igen. Det är ett mindre heltidsjobb, med all planering, men det är det ju värt. Förresten så hade dottern geografiprov på Grekland i skolan. Hon har varit i Grekland elva år på raken. Det var frågor som "Vad heter Greklands huvudstad?", "nämn tre grekiska öar", "vad innebär det att båtluffa?", "beskriv Greklands natur", "vad är fetaost" etc. Jag förutsätter att hon hade alla rätt. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Sv: Årets odyssé är bokad!
Låter som det blev en perfekt blandning av öar till slut.
Det där blir nog alldeles kanon det där. Planeringen av öluff är kul men problemet är att det finns så otroligt många öar man vill se. Är säker på att ni kommer få en toppenresa. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det ni ska göra låter förresten härligt, spännande och roligt! Ni får säkert en fin resa vart ni än far. / Anne |
|
||||
|
||||
Det låter härligt Wolfen!
Visst är det så att allt det där knåpet med att pussla ihop resplanen och andra förberedelser också är en trevlig del av resan. Hur länge är ni ute? Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det tror jag med
Citat:
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Ja men det är ju det där som är så kul, planerandet Iaf tycker jag det, min pojkvän planerar ingenting. Han litar på mig... Så jag har checkat flygtider, båttider och hotell. Nu jobbar jag ju på resebyrå, så kanske därför jag tycker extra mycket om planerandet. Men hade jag inte bokat så tidigt, hade både flyget blivit mycket dyrare och hotellen är tom fullbokade nu. Så tur jag är sådan iaf, Annars kanske det bara blivit en charter i år...
Vi har också 2 veckor i kykladerna, och sen fastlandet en vecka. Mykonos tar vi på en dagsutflykt, Annars blir det "bara" Paros och Naxos för oss. |
|
|||
|
|||
Kul att ni ska till Amorgos.. denna helt underbara ö...intressant att höra hur ni upplever den nu.. för visst var det några år sedan ni var där sist?
Mykonos blir säkert spännande, kul att höra mer om det sen!.. Ö-luffning är nog inte riktigt min grej, gillar att bo in mig och känna mig som hemma! Men det blir nog en ö till förutom Sifnos.. Sunny, som laddar inför Sifnos-resan!.. |
|
||||
|
||||
Åh så härligt!
Känner igen mig på hur er planering skuttar åt olika håll innan det sätter sig. Lika roligt varje gång. Själv hade jag gärna haft med Koufonissi i årets båtluff men det passade inte riktigt i år. Längtar fortfarande efter maten på Finikas trots att det är över 10 år sedan vi var där. Det bästa med att luffa i Grekland är att det blir bra oavsett. // KR |
|
||||
|
||||
Jag åt där förra sommaren, och maten var precis lika underbart god som alltid. Där kan man verkligen äta riktigt god grekisk husmanskost!
|
|
||||
|
||||
Inte så bara. Fantastiska öar bägge två!
Ja, det är några år sen. Innan dess var det femton år, så besöken blir oftare nu Citat:
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Väldigt svårt att bestämma vad man ska äta. Allt både ser gott ut, och smakar gott. Att man äter med havet bara några meter från tallriken får ses som en bonus. Bild finns här. |
|
||||
|
||||
Underbart! Precis som det ska vara.
/NW |
|
||||
|
||||
Citat:
Fast på "vad är fetaost" är väl risken att majoriteten svarar "gummitärningar från Apetina utan någon smak alls" - och får rätt. För många svenskar är ju den där styggelsen feta, trots att den inte ens heter så. |
|
|||
|
|||
Citat:
Förutom husmanskosten finns förstås en hel del a la carte, sallader, grillat etc. Bäst är maten på Finikas i juni och början av september, då det är lagom många matgäster för att de ska laga ett flertal rätter att välja mellan men inte så många att de vanliga kockarna inte hinner med att laga all mat. Från mitten av juni, i juli och augusti rekommenderar jag en sen lunch eller middag om du vill ha det mer rofyllt med havsutsikten. Mitt på dagen och vid tidig middagstid är tavernan första halvan av sommaren som en stimmig skandinavisk skolmatsal, andra halvan av sommaren är det proppfullt med badgäster. Smaklig måltid! Sofie |
|
||||
|
||||
Tack för tips, Sofie!
|
|
|||
|
|||
Hur blev er rutt till sist?
Vilka öar besökte ni? Något du kan rekommendera eller avråda från? |
|
||||
|
||||
Citat:
Hade inte så stora förhoppningar på Mykonos, men vi hade en fin vistelse där, med ett perfekt boende vid en strand. Vi hittade även helt ok matställen, med normala priser och vi behövde inte vaska champagne /Netwolf |
|
|||
|
|||
Tack för att du delar med dig. Låter som en toppenresa, tror säkert också att det går att hitta prisvärda lösningar även om man reser när det är högsäsong.
|
|
|