Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-20, 11:13
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Loutro eller Ag. Roumeli?

Hej!

Sitter och funderar på framtida turer. Funderar på en vecka på södra sidan av Kreta. Antingen Chora Sfakion - Loutro - Paleochora eller Chora Sfakion - Ag. Roumeli - Paleochora (eller andra vägen). Vad är att föredra - Loutro eller Ag. Roumeli? Tips på bra boenden i Loutro respektive Ag. Roumeli? Hur är de sista veckorna i september - full "fart" (öppna boende, restauranger och butiker) på södra sidan än?

Till Kreta måste man ju alltid tillbaka...:-)

Mvh Obo
Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 13:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Loutro eller Ag. Roumeli?

Vi bodde för tre veckor sedan i A Roumeli. Hotel Paralia i två nätter. Trevligt ställe precis vid hamnen och en stor taverna.
Vi har även bott ett flertal gånger i Loutro. Jag tror att det bara finns bra boenden i Loutro, så det är hugget som stucket. Alla boenden har nog havsutsikt där.

Jag föreslår att ni väljer Loutro. Det är en mysig stämning i byn, inga horder som kommer från Samariaravinen och invaderar byn ett par timmar, som varje dag förekommer i Roumeli. (Men därefter uppstår LUGNET).

I Loutro har man fantastiska tavernor, bra badmöjligheter både vid klippor och på sandstranden, trevliga människor (och djur) och fin, karg natur. Inga bilar finns.

Ha en trevlig tur på vår älsklingsrunda med Daskalogiannis eller Samaria.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 15:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Obo Visa inlägg
Hur är de sista veckorna i september - full "fart" (öppna boende, restauranger och butiker) på södra sidan än?
Ja, det är full rulle långt in i oktober.
Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 19:14
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad

Man kan inte ha det bättre än i Loutro, en lisa för själen man kan stanna här en vecka utan problem. Bor hos Kristina på Siftis som jag tycker är trevligt och bra.Längtar tillbaka, lycka till med ert val.
Rolf
Svara med citat
Gammal 2015-08-09, 00:53
Obos avatar

Yep... nu ser det äntligen ut som den efterlängtade turen på sydvästra Kreta blir av. Varit en "skräpsommar" för oss här hemma, inte bara vädermässigt, utan i högsta grad beroende på annat. Vi ville ner till Grekland trots allt, oberoende av alla bekymmer hos oss och i Grekland. Så nu är flygstolarna "hem till Kreta" bokade och en resplan och vissa bokningar på plats, inte kanske alltid det man högst önskar bland boenden, men det fungerar nog hoppas jag. Så förhoppningsvis ligger vi och sover i Chora Sfakia om fem veckor efter en dag på den lilla stranden.
Svara med citat
Gammal 2015-08-10, 11:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Så förhoppningsvis ligger vi och sover i Chora Sfakia om fem veckor efter en dag på den lilla stranden.
Låter som något att se fram emot.
Svara med citat
Gammal 2015-08-10, 21:21
Obos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Låter som något att se fram emot.
Ja, vi ser verkligen fram emot det. Frågade frun om vi inte skulle tänka om och ta något väldigt enkelt, välordnat och "lättsmält" istället. Hon kommenterade: " Nej, det skall vi verkligen inte, efter fem timmar på stranden i Platanias blir du galen på alla turister (), all musik och alla försäljare och går och hyr bil... och sedan är vi där på södra sidan i alla fall..."...min fru har lärt känna mig...
Svara med citat
Gammal 2015-08-10, 22:17
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ja, vi ser verkligen fram emot det. Frågade frun om vi inte skulle tänka om och ta något väldigt enkelt, välordnat och "lättsmält" istället. Hon kommenterade: " Nej, det skall vi verkligen inte, efter fem timmar på stranden i Platanias blir du galen på alla turister (), all musik och alla försäljare och går och hyr bil... och sedan är vi där på södra sidan i alla fall..."...min fru har lärt känna mig...

Jag som var både i Platanias och Loutro i somras kan tala om att det inte någon större skillnad ...om man är på "rätt" ställe i Platanias vill säga... Där jag håller till är det glest mellan stolarna och finns ingen musik. Strandförsäljning är dessutom förbjuden så den slipper man också Eftersom vi var där i högsäsong så var det fullt av turister i Loutro också... Men det turkosa vattnet får du inte i Platanias
Men kommer man till Platanias och håller till på "fel"ställen och tror att Platanias bara består av den hemska huvudgatan då förstår jag att folk får panik...

// Malin
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 05:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Mycket tveksamt om gåsgamen kan observeras i Platanias.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 08:18
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Mycket tveksamt om gåsgamen kan observeras i Platanias.

Det har jag ingen aning om du... Det är inte prio ett med gåsgam när jag semestrar
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 08:35
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det har jag ingen aning om du... Det är inte prio ett med gåsgam när jag semestrar
Kungaörn då?
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 09:59
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Kungaörn då?

Om den går att äta ingår den i mina prioriteringar
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.