|
|||
|
|||
restresa i september
Hej, ny på forumet och skulle vilja få lite tips. jag och min fru kommer åka en vecka till ev. Grekland i mitten av september. Vi kommer försöka få tag i en restresa alt flygstol för att öluffa lite, det senare alternativet lockar oss mer. min fråga är hur mycket is i magen kan man ha i vårt fall? vi har tre alt dagar att resa ut på, kan tänka oss fler resmål även om Grekland tilltalar oss mest. När är det läge att slå till? Vad är ett bra pris på resa? Har inte köpt restresa på många år så jag är lite novis... Tips mottages tacksamt. Ulf
|
|
|||
|
|||
Sv: restresa i september
Sommaren har ju inte varit den bästa och restresor finns ju kanske inte så många...ö-luffa en vecka..luffa runt på Kreta är ju aldrig fel
|
|
||||
|
||||
Vi är ju alla olika. Men om jag bara hade en vecka på mig så skulle jag definitivt välja att stanna på ett resmål. Räknar man bort resdagarna så har man kvar sex dagar på resmålet. Då vill jag inte offra ytterligare av de dagarna till att packa ihop och flytta till nytt ställe.
Den risiga sommaren har ju höjt prisnivån på kvarvarande resor. Ju större flexibilitet man har på utresedagar och resmål desto större chans att hitta bra alternativ. Med endast tre alternativa utresedagar skulle jag nog slå till om jag hittar något som känns bra. Mitt intryck är att även flygstolarna känns ganska dyra i år. Men hittar du billiga sådana så är det nog inga problem att hitta boende i mitten av september. Kan ju vara skönt att ha det fixat hemifrån. Då kan du hitta alternativ på Booking.com. Masse |
|
|||
|
|||
Ok tack för tips så länge. Men vad är ett bra pris då? Ser flygstolar till Grekland så här 5 veckor innan på drygt 2000, vad är ett bra pris någon vecka/ några dagar innan? Påverkar krisen i Grekland utbudet och hur folk väljer att åka dit?! Eftersom vi kan tänka oss fler ställen i Medelhavet så borde det finnas stort utbud eller tänker jag fel där? Två tre utresedagar från Göteborg helst kanske det inte finns så många resor att "fynda" på?!
|
|
|||
|
|||
Re: restresa i september
http://www.jnytt.se/resor-till-varmen-nastan-slutsalt
Så här ser det ut. Jag är jounalist och kan läsa allt TT sänder ut. Alla artiklar är i denna stilen. 2000 är väl inte dyrt!? |
|
|||
|
|||
Är det 2000 t o r /pers så hade ju jag slagit till....definitivt! Även om man i annan säsong kan hitta billigare. Men inte nu tror jag.
Lissi |
|
|||
|
|||
Re: restresa i september
Krisen i Grekland tror jag inte påverkar längre. Inte dessa resor. Det mesta är ju löst tillfälligt i alla fall. Så nu säljer Grekland som smör. Resten av Medelhavet har jag inte koll på när det gäller flygbiljetter. Så ska jag heller inte dit. Ska till Egeiska havet
|
|
||||
|
||||
Det är ett mycket bra pris tycker jag. Ett alternativ är att flyga till Aten med Norwegian, då kan ni hitta ännu billigare biljetter med lite tur.
|
|
|||
|
|||
2000 spänn låter som ett bra pris, med tanke på att det nog är rätt goo efterfrågan osv, men kolla även Aegean och Norwegian så kan det kanske gå komam undan några kr billigare men billigaste jag får ihopp med lågpriskalendern på aegean är just 200euro
Ska du öluffa behövs nästa minimum 2 veckor, tänk på att mycket tid går åt till transporter mm, 1 vecka hade jag liksom andra redan skrivit hållit mig till ett resmål och gärna även ett som inte kräver båttransport dvs ö med flygplats |
|
|||
|
|||
Hej tack för goda råd. Ger mig dock inte riktigt än... om man kollar på reseguiden.se finns det nu en flygstol i morgon för 700 spänn och några dagar senare för runt 1500. Missar jag ngt? Skulle det inte kunna vara samma om en månad? nu är det ff semester (för några), är det ett större utbud av resor idag än september? Hur gör ni samma situation, hur länge väntar ni med att boka? Hur "girig" kan man vara? Som jag nämnde tidigare har vi önskemål om Grekland men kan tänka oss värmen varsomhelst i värsta fall. Ulf
|
|
||||
|
||||
För mig låter det som att du/ni har nästan alla förutsättningar som behövs för att få till en billig restresa. Ni är flexibla med både vilket land ni åker till och vilket resmål där som ni kan tänka er. En del av oss "Greklandsgalningar" har ju skaffat oss en del favoritställen som vi så gärna vill återvända till och då blir det ju tyvärr dyrare.
Ni har som sagt flexibilitet i land och ort/ö. Kan du på något sätt tänja lite på alternativa utresedagar också så ökar chansen. Om jag var som du så skulle jag till att börja med kolla om det i nuläget överhuvudtaget finns några charterresor med utresa på de tre dagarna som du hittills tänkt som möjliga. Finns det inga resor på de dagarna nu så är ju chansen inte särskilt stor att de dyker upp som restresor. Den andra faktorn som avgör hur mycket is i magen du kan ha är ju hur du ställer dig till det sämsta tänkbara utfallet, ........... att du inte hittar någon resa alls som passar. Känner du att du kan leva med det också, ja då kan du absolut ha is i magen. Om allt går åt skogen så kan du kanske hitta ett billigt reguljärflyg till Aten och därifrån åka ut till någon av de mest närbelägna öarna! Lycka till! Det du håller på med är ett jättekul sätt att resa tycker jag. Spännande! Hur ska det bli? Var ska vi hamna? o s v ..... Toppen!!! Masse |
|
||||
|
||||
Även om resan bara är en vecka kan jag tänka mig en eller två nätter på en närbelägen ö eller en annan ort. Rhodos-Symi, Paleochora-Loutro (Kreta)t.ex. Det gör att semestern känns längre. Lycka till.
|
|
||||
|
||||
Visst finns det enstaka billiga flygstolar, men jag ser att man höjt priserna REJÄLT under sommaren! Har själv en 3-veckors flygstol om 14 dgr o betalade i januari 3600:- för den. Nu finns det bara 2-veckors flygstolar kvar, men de kostar drygt 6600:- för samma avresedatum o resmål!
|
|
|