![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Denna berättelse får mig att tänka på en JÄTTEkackerlacka jag stötte på när jag var nyinflyttad i Grekland...
Jag hade aldrig sett en kackerlacka förr, och denna bodde under spisplattorna (som tydligen aldrig använts före min ankomst). När jag en kväll skulle koka te kryper världens största kackerlacka fram under hällen! Minst fem-sex centimeter. Det första jag såg var de långa håriga benen och sen kom hela eländet fram! Jag skrek. HÖGT. Den försvann i ett annat gömställe och jag glömde bort den i några dagar. En dag när jag kommer hem från stranden sitter den på den vitkaklade väggen. Jag agerar instinktivt och drar fram stekpannan. SPLAT! |
|
|||
|
|||
![]()
Upp till kamp mot monstren! Ärligt talat ser man dom väldigt sällan, det är väl därför man blir så nojig när man stöter på dom.
/Joppan |
|
||||
|
||||
![]()
Under sammanlagt 9 veckor i Grekland har jag bara sett en enda kackerlacka , som tur är för de är ju inte direkt trevliga
![]() Martinifk |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har mera sällan råkat ut för kackisar, men förra året på Symi fann Hustrun ett imponerande stort odjur hängandes i duschdraperiet på rummet.
Jag inkallades att ta väck djuret. Infångade kackisen i en servett, dränkte servetten i lågprisouzo samt satte eld på hela ekipaget ute på altanen!!! Nöjda sutto vi oss ned att njuta av morgonsolen på samma altan. Så börjar det röra på sig i de sotiga resterna av servetten och ut vandrade kackisen till synes oskadd!!! Seglivade äro dessa djur.... Alltnog, jag placerade den tunga betongstenen för parasollen rakt över djuret, och då fick vi till slut kräket avlivat. Vi erfor att det mest effektiva avlivningsmedlet skulle vara hårspray, men dylikt föra vi ej i vårt bagage. Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Vi var på Gran Canaria i augusti för ett par år sen och där kryllade det av kackerlackor...
![]() Vi anlände vid middagstid och packade upp alla väskor, slappade en stund vid poolen och gick för att äta. Tonåringarna gick hem i förväg från restaurangen och när vi kom hem satt de instängda på badrummet och skrek. Hela lägenheten "rasslade", de största var nog ca 8 cm!!! Såg att det var full aktivitet hos alla grannar med sprayburkar mm, i alla lägenheter var det lika illa. När man gick utanför sprang det kackerlackor framför fötterna överallt. Folk stod och sopade för fullt på altanerna...och detta var på en fin 4-stjärnig anläggning. Vi hade aldrig fått tjejerna att sova här så jag fick bli "en hysterisk kärring" och gapa lite på stackars killen i receptionen ![]() Dagarna efter såg man människor i "rymddräkt" gå och spruta hela området så vi var nog inte de enda som klagat. Jag var ganska nöjd med att jag inte åkt ospec. för då hade man nog inte fått bytt hotell utan kostnad. Peppar, peppar... så har vi aldrig varit ute för något liknande i Grekland. Visst ser man någon enstaka vid varje resa men då har det varit utomhus. Så gillar ni inte kackerlackor, åk inte till G-C med ett företag på F med boende på deras stora familjeanläggning ![]() Malin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Men varför är ni så negativa till Kackisar?
![]() ![]() Men jag håller med om att de inte är speciellt trevliga att ha på rummet. Jag gillar dem inte heller. Och så är de rätt svåra att ta dö på... Det räcker inte ens att frysa in dem. När de tinar vaknar de till liv igen! Men de bits inte eller sprider sjukdommar mer än andra insekter. De är bara allmänt otrevliga och motbjudande ![]() En god vän till mig brukar vara på ett ställe i Mexico där det periodvis finns mer Kackisar än myror... Där gör man så här: Man tar 4 djupa tallrikar och ställer under sängbenen. Man häller tallrikarna fulla med vatten eftersom Kackisar inte gärna simmar. Vinkeln och vattnet gör att man slipper dem i sängen under natten. I ett hörn av rummet lägger man ut lite socker (bitar) på en tidning, spetsade med den typen av råttgift som gör att blodet koagulerar. Kackisar kan inte motstå socker, men då får de en liten överraskning... ![]() ![]() ![]() Peter |
![]() |
|
|