|
|||
|
|||
Sv: Flyktingtråden
När jag läser några bidrag i forum då får jag intryck av att Grekland alltid ställt upp för flyktingar. Stämmer det verkligen? Eller har jag missförstått frågan?
|
|
|||
|
|||
Vad menar du, menar du nu sedan båtflyktingarna började komma eller menar du genom historien?
Och ge gärna exempel på var detta står? Hittar det inte. Det enda jag ser i inläggen gjorda idag är svar på Svinfins kommentar på artikeln jag postade. Senast redigerad av Thira den 2015-09-22 klockan 15:48. |
|
|||
|
|||
Jag sitter på en en ganska taskig uppkoppling på Iraklia och har svårt att läsa samtliga inläggen, därav min fråga.
Båtflyktingar och andra flyktingar som anländer till Grekland är inget nytt fenomen, det har funnits längre än 5 år, kanske 10 år, men mängden är helt annorlunda nu. Och jag vill påstå att bilden om hur flyktingar behandlades då såg annorlunda ut än den man kan läsa här i forum, men vissa inlägg i forum går inte att läsa i sin helhet, jag sitter på en dålig uppkoppling. Senast redigerad av RobEri den 2015-09-22 klockan 16:08. |
|
|||
|
|||
SvinFin,
Var det inte du som ville flytta till Kreta och ville ha tips? Hur kan du ha fått en sådan förvrängd bild av kretensarna? Vänligare och omtänksammare människor än här har jag aldrig träffat i Sverige. Hur många har du hunnit träffa under din tid på ön? Om du tror att det var vikingarna som "uppfann" demokratin, har du fel. Italien gränsar inte heller till Turkiet. Ta fram kartboken. / Jannis |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag tror SvinFin menar att båtflyktingar kommit över till Italien via ön Lampedusa. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag tycker fortfarande att greker är ett underbart folk, hade du bemödat dig att läsa det jag skriver så hade du förstått det. Återigen -ett land som har strand mot ett hav av fullt av flyktingbåtar är inte mer godhjärtade per automatik. De gör helt enkelt det varje land borde, och ska, göra i det läget. De tar emot en ansenlig mängd flyktingar nu men de behåller inte alla, trodde du det? I själva verket fick 1,79 flykting per 10 000 invånare stanna i Grekland 2014, i jämförelse kan jag säga att Sverige tog emot 31,78 per 10 000 invånare. Och då har vi inte ens strand mot havet... http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...ternationellt/ En sak till: Var skrev jag att Italien och Grekland gränsar till varandra? Din läsförståelse brister. |
|
|||
|
|||
Hur många illegala flyktingar tror du det finns i Grekland i jämförelse med i Sverige? Träffade du någon under din vistelse på Kreta? Hur verkar det vara med förutsättningar för att kunna behålla alla flyktingar och som också vill passera? Du visar människoförakt och brist på förståelse.
Angående min läskunnighet. Vad sägs om: "Många strandar i Italien och går över gränsen till Turkiet"! Jannis |
|
||||
|
||||
Är ni med på Face Book så finns det uppdaterad information på Vi Gör Vad Vi Kan. Ett enormt arbete som utförs av volontärer, turister och boende på ön.
Helt utmattade flyktingar behöver ibland akut hjälp när de kommer till stranden i Skala Sikminias för det är flera km att gå i svår terräng innan de kommer till den första hjälpstationen. Eva |
|
||||
|
||||
Inte orkat läsa hela tråden, men i det hela kan jag ge dig rätt, SvinFin. Det pratats mycket om att demokratin föddes i Grekland och mycket slå sig på bröstet. Otvetydigt har dock de antika grekfolken haft stor inverkan på det som vi idag kallar västerlandet, med demokrati, teatrar och dyl. I sannning stod västerlandets vagga i den antika grekiska kulturen.
Men Grekland i sig, är ju en rätt ny företeelse. För 200 år sen fanns det inte ens nåt som hette Grekland. Det har funnits små stadsstater och Alexanders Makedonien, men Grekland. Nä, det är nåt nytt. Så leva på gamla lagrar är dom bra på, dom goda grekerna. Men har dom eg satt några avtryck alls sen antiken? /Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
Det är riktigt, det går inte att leva på gamla meriter. |
|
|||
|
|||
Här generaliseras det friskt vill jag lova
Vi har väl alla tendenser, lite till mans, till att emellanåt slå oss på bröstet. Jag brukar kunna slå mig på bröstet över Sveriges historia och rykte om att gå i täten för mänskliga rättigheter (men det är också att till stor del leva på gamla meriter, idag har många andra länder passerat oss vad gäller detta). Under 80-talet då jag började mina Greklandsresor på egen hand så var det också detta som grekerna gillade mest med Sverige och också uttryckte stor beundran inför. Min poäng är att de är lika mänskliga på denna front som vilket annat folk som helst (t.ex oss svenskar) och lika blandat och olika i sin inställning till allt, som vilket folk som helst eller vem som helst snarare. Och det är väl en bra grej om man är stolt över sin historia. Fattar inte riktigt vad som skulle vara så fel med det? Det hela känns rätt fundamentalt och onödigt att säga och ens behöva närma sig att förklara, särskilt på ett Greklandsforum som kryllar av folk väl bekanta med den grekiska kulturen. Men med tanke på generaliseringarna ovan så...tja jo, det verkar faktiskt som att det är nödvändigt att förklara att inte alla har samma erfarenheter. Dessutom, då jag pratat med greker så har de alltid haft en glimt i ögat när de sagt det där om demokratins vagga. (I tider av förödmjukelse i krisens elaka spår så vore det dock toppen att kunna vara stolt över sin historia. Jag hoppas verkligen att de är det!) För att nu återgå till artikeln som Svinfin kommenterade så var det, som sagt, ingen grek som skrivit den. Att då påstå utifrån den att grekerna berömmer sig själva i flyktingfrågan blir egentligen ganska irrelevant och väldigt fel. Den är som sagt skriven av en kolumnist från New York Times som själv var med i bl.a Molyvos och tog emot flyktingar. Senast redigerad av Thira den 2015-09-23 klockan 09:57. |
|
||||
|
||||
Tack Thira för nyanserat och välformulerat inpass.
|
|
|||
|
|||
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Flyktingtråden
Citat:
Detta uttalande av dig - närmaste gräns om de skulle gå landvägen är i så fall den mot Slovenien. Därefter måste de korsa Kroatien, delar av Bosnien-Hercegovina, Serbien samt Bulgarien. Det blir en VÄÄÄÄÄLDIGT lång väg att gå, det. Skulle de välja att vända och ta vattenvägen FRÅN Italien igen, så blir även det en VÄÄÄÄÄLDIGT lång väg via flera länder innan Turkiet. /Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
Flyktingar kommer via båt till Italien och andra går till Turkiet från Syrien. Man kan inte vara nog tydlig här. |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi läser och förstår olika, tolkar rätt eller fel, syftar rätt eller fel. Känsliga ämnen skapar långa trådar, skapar även känslor. Därför är det som vanligt så att det blir sidodiskussioner där hur man uttrycker sig blir mer intressant än själva ämnet som trådskaparen vill ska gälla. Det vore enkelt att skriva att "alla har samma förutsättningar" när vi skriver här. Så ÄR det men det ligger mer bakom det än vad man kanske tänker på. Det gäller även MIG, tro inget annat. Jag brukar stå för vad jag säger och i det här fallet gjorde jag en tolkning utifrån det jag läste i ditt inlägg. Och om det nu skulle vara intressant så har jag faktiskt ingen åsikt om själva flyktingproblematiken. /Hasse |
|
||||
|
||||
Det var inte flyktingproblematiken som drog igång diskussionen. Det var min åsikt om formuleringen i artikeln, som gick ut på att grekerna gör mer för flyktingarna än alla andra, vilket de absolut inte gör.
|
|
|