Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-08-10, 16:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania i September

Jag har också gått massor av gånger gått med make eller väninna vägen efter havet till och från Chania till Nea Chora och även i gatorna bakom och aldrig ens funderat över om man ska vara rädd eller inte....Däremot blev vi varnade på Hotell Kedrissos , dit man kan gå över sanddynerna lite bortom Nea Chora om man vill gena. DEN vägen skulle vi absolut INTE gå på kvällen sas det. Det var säkrare att gå på gatorna istället för stigen ner över sanddynerna och efter stranden.

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-08-10, 16:28
Chrilos Chrilos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 24
Standard Sv: Chania i September

Tack det ska jag tänka på.
Som halvgrek som pratar flytande grekiska känner jag mig nog så bortkommen Mycket enklare i Thessaloniki. Där bor jag och hänger med "urinvånarna". Lite svårare att veta vart jag ska ta vägen på öarna.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-08-10, 18:59
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Chania i September

[FONT="Comic Vi vill båt- och bussluffa på sydkusten med färjorna Daskalogiannis eller Samaria. Chora Sfakia, Loutro, kanske Agia Roumeli, Paleochora. Kanske en tur för enbart mig till Gavdos,,,,,, Och naturligtvis Chania/Nea Chora.
Längtan blev för stor när jag skrev inlägget.
Birgitta.[/B][/SIZE][/FONT][/QUOTE]

Ja, västra Kretas juveler. Dessa platser nedanför Vita Berget är oslagbara. Jag tror jag drar dit den 14/9 jag också!

Senast redigerad av xenos den 2015-08-10 klockan 19:05.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-08-25, 21:07
latinsk_blod
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Chania i September

Hej!

Vi var i Chania den 4-11 augusti 2015 och gick till några restauranger bland annan Tamam. Tamam var ingen bra mat och service. Maten var kall och notan kom mitt i middagen på grund av de hade så många gäster. Vår middag gick på 25-30 min.

Ät inte i Old Venetian Harbour. Vi rekommendera följande restauranger.

Chania: Mahalas (www.mahalas.gr), Akti Miaouli gatan, grekisk miljö vid havet. Agapinis (www.agapinis.gr), Public market, plats 47.

Neo Chora: Akrogiali, Akti Papanikoli 19 gatan och Manos ligger i samma gatan, vid stranden.

Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-08-25, 21:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av latinsk_blod Visa inlägg
Tamam. Tamam var ingen bra mat och service. Maten var kall och notan kom mitt i middagen på grund av de hade så många gäster. Vår middag gick på 25-30 mi


Neo Chora: Akrogiali, Akti Papanikoli 19 gatan och Manos ligger i samma gatan, vid stranden.

Så synd med Tamam...där åt vi jättegott förra våren. Men det ändrar sig....de Du nämner i Nea Chora gillade vi också. Men To Magazaki, som då var vår favorit även i höstas, har tydligen tappat ... Provade ni Kalderimi?
Oneirodromio, nära Minareten i Chania gillade vi...Var ni där?? Vi gillade också Portes...
Men det är väl så som det alltid är , att man inte ska rekommendera matställen, för byter man till en sämre kock så är det "kört"

Lissi - som ändå tycker maten i Chania som helhet håller hög klass!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-08-27, 18:00
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Chania i September

Hej
Håller med lunchen på Agapinis är ljuvligt god
Besök gärna Mikio Taverna på Skoufon 24 i gamla stan för en välsmakande middag
Lolis
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-09-07, 21:02
Curts avatar
Curt Curt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 41
Standard Sv: Chania i September

Vi är ett äldre par från Umeå som planerar besöka Chania 12 sep en vecka
alternativt 15 sep en vecka. Vi brukar lägga in c.a. 3 nätter i Paleochora.
Vi bor sannolikt när tavernan Kalderimi i Chania.
Tacksam för tips på utflyktsmål och trevliga restauranger.
+46702340917
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-09-08, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 519
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av Curt Visa inlägg
Vi bor sannolikt när tavernan Kalderimi i Chania.
Tacksam för tips på utflyktsmål och trevliga restauranger.
Kalderimi har mycket god mat. Ska ni hyra bil?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-09-08, 14:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania i September

Curt, köp Kalimeras E-guide över Chania-området så får Du alla tips Du behöver....

Kap Koumi, som jag skrev om tidigare är fint! Vet inte om just det är nämnt i guiden.

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-09-09, 09:01
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av Chrilos Visa inlägg
Rånad låter inte så trevligt. Är det något som börjar bli mer och mer i Grekland eller på turistöarna ? Är det greker eller "annat" som står för den kriminaliteten ?
Förra året när jag var där så gick jag ett par ggr med min son fram och tillbaka från Nea Chora till Chania. Både längs strandpromenaden och via gatorna högre upp i stadsdelen. Jag upplevde strandpromenaden som hyfsat frekvent. Bara enstaka tillfällen man hade några 100 meter ensamt framåt och bakåt. Men det kanske räcker.
Rån?!! Svårt att tro att det skulle vara greker i så fall. Jag har varit på relativt många grekiska öar och alltid upplevt grekerna som oerhört ärliga och jyssta. Jag har glömt saker på restauranger och det har funnits kvar förvarade dagen efter. Lämnat saker o pengar öppet på hotellrum och aldrig blivit av med nåt. Min ena dotter glömde t o m sin handväska i ett provrum i en klädbutik en gång. Efter nån timma rusade hon tillbaka och då satt en äldre grekisk dam med hennes handväska i knät utanför butiken, för att "hon minsann visste hur min dotter såg ut och skulle känna igen henne när hon passerade förbi hem igen". Så jag har faktiskt hela tiden på mina resor i grekiska övärlden känt mig tryggare där än hemma i Sverige.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-09-26, 14:34
Chrilos Chrilos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 24
Standard Sv: Chania i September

Nyss hemkommen från en vecka i Nea Chora och ville ge en återkoppling till de tips jag fått. Här kommer lite blandat svamlande och återgivande av resan vad gäller matväg:

Bodde på Arocaria. Hade lite problem att hitta dit då vi gick från busstationen och min google map visade fel så vi yrade oss ner vid simskolan mellan Chania och Nea Chora och det var mörkt på kvällen. Ägaren Fotis var trevlig och trots de inte verkar syssla med att fixa med resor åt sina boende så ringde han upp en turistbyrå åt mig för att kolla tillgänglighet på Balos/Gramvousa tripp. Hade beställt "fin" utsikt och den var verkligen fin. Tack för tipset från de som tipsade om Arocaria.

Första kvällen åt vi på den lilla piren mitt i början till stranden. Det är visst 3 tavernor som samsas om den så jag vet inte riktigt vilken av tavernorna som servade oss. Mitt sällskap som är veg/fisk åt svärdfisk och jag tog en souvlaki. Fisken var god men souvlakin var sådär. Jag hade nog kunnat göra bättre hemma i ugnen...kanske dumt av mig att beställa kött på fisktaverna men jag äter hellre kött än fisk så...Men tzatsikin var god, och friterade zuchini (kolokithakia) var god. Vi var trötta så vi damp snabbt i säng.

Vi provade även på Akrogiali, då vi såg på menyn att de hade fyllda paprikor som gjordes helt veg, (jag är van att äta dem med köttfärs i, så det var ju bra för mitt sällskap). Jag provade återigen en souvlaki, men blev missnöjd. Bestämde mig dock för att att äta fyllda paprikor här senare då det var väldigt gott. Provade någon dag senare, då vi beställde vinbladsdolmar och fyllda paprikor. Och god tzatziki.
På samma ställe (Akrogiali) låg vi även på solstolar och åt lunch direkt på stranden och beställde in friterade zuchini, fetaostdip (tirokafteri), tzatziki, bröd, och grekisk sallad (xoriatiki). Med en öl till det kände man sig som en kung.
Ville prova Achilleas som låg vid sidan om, då jag fått tips härifrån, men det blev inte tid till det.

Så skulle vi även leta upp Portes som jag hört mycket gott om. Vi begav oss in i vimlet och gick förbi en kille som började prata om "mammas goda hemmagjorda mat" och mina varningsklockor började ringa, fort fort förbi. Hittade Ela, gick förbi Tamam, mitt sällskap började bli gnällig av hunger men kunde inte hitta Portes. Så några rundor till men sen så låg de där. Fullsatt och de som var ledigt var reserverat, men vi fick sitta inne på ovansidan vilket passade oss bättre då det var väldigt stimmigt och högljutt på utsidan.
Jag får hålla med alla som tipsat. Portes levererade. Lamkottletter till mig och tsipoura (guldbrax) ? fylld med oliver och annat gott till mitt sällskap. Lite fetaostdipp med varma pitabröd och sallad. Gott husets röda oxå. Jag minns att jag blev förvånad när jag kollade på kvittot då det kändes väldigt billigt.

Min Pita Giros fick jag ta på Tasty fast food, då vi hittade vegetarisk pizza där oxå. Så fick jag det avcheckat.

Vill man äta Greklands bästa mpugatsa (filodegspaj) så går man till Iordanis som ligger på gatan "Apokoronou 24". Mitt emot saluhuset. Jag äter oftast med "crema" (kräm på mannagryn) men var tvungen att prova med deras lokala mizithraost. Väldigt gott.

Efter att vi yrat runt o försökt leta upp Oneirodromo (återigen visade min google maps fel) så gick vi snabbt till Portes igen). Tsipouran var slut för kvällen så mitt sällskap fick välja tonfisk med löfte om att grilla den perfekt. Jag tog en mousaka. Återigen blev vi supernöjda.

Dagen efter hittade vi Oneirodromo. Och även om jag gillar Portes bättre så måste jag säga att jag blev väldigt nöjd med maten. Vi delade nån vegetarisk special de hade för dagen. Portobollesvampar, grillade suchini och auberginer, potatis (nog den godaste kokta potatis jag smakat) och euberginebiffar tror jag det var.

Sista kvällen åt vi precis nedanför Arocaria (50/50). Fisken var god, min brizola var god, men tzatziken smakade som de bara var yoghurt med "tzatzikikrydda".

För att uppfylla min frappe och "grekkafekvot" så gick vi till Kap Koumi området där kafeerna låg på rad. Vi besökte "To Ellinikon" två ggr. Den låg som den andra längst med stranden när man väl kommer dit. Det var där jag såg mest folk sitta. Frappen var god och vi beställde varsin club sandwich. Väldigt goda potatis till fick man. Rekommenderas.

Vi hann även med en tripp till Gramvousa och Balos och hade tänkt vandra i Samariaravinen men den stängdes tyvärr ner efter några skyfall på måndagen och tisdagen och öppnade inte förrän på fredag, då vi skulle åka hem. Surt

Vi var 2 pers som överlevde på 570 euro på en vecka. Balosturen inräknat. Och dyrare flygplatmat på hemvägen. Jag har 60 cents med mig hem Men då åt vi egen frukost som vi handlade på Carrefour och Inka super markets och bagerier i närheten.

Det var lite från mig. Tack för alla tips och hoppas det kan hjälpa någon.

Senast redigerad av Chrilos den 2015-09-26 klockan 14:39.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-09-26, 15:03
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 413
Standard Sv: Chania i September

Ja, ettersom vi reiser til Nea Chora om en drøy uke var det fint å bli litt oppdatert. Når det gjelder Portes så har vi aldri kommet oss dit, fordi vi først havnet på Strata. Der er det jo også mamma som lager maten....
Skal prøve nå igjen.
Når det gjelder fisk, så er vi ikke så begeistret for den greske fisken med fullt av bein. Vi har vært på Manos og på den tavernaen som ligger rett ved Posidonio og spist fisk, og er ikke helt fornøyd. Vi er vant med fersk fisk fra havet i Nord-Norge og det er jo noe helt annet.
Men vi liker gresk mat ellers, og skal også forsøke oss på Oneirodromo denne gang. Og ettersom jeg aldri har klart å se hvor Enplo egentlig er, så skal jeg prøve å finne dette ut på dagtid denne gang. Vi har jo garantert gått forbi mang en gang.
Håper på fint vær, og skal også bo på Arocaria med havutsikt.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT