|
||||
|
||||
Sjöräddningen
Ser nu på MarineTraffick att två båtar från sjöräddningen ligger i Samos stad. 👍 Det bör vara en välkommen hjälp nu när höststormarna sätter in. Säger bara lycka till. Såg bara hur det var när vi var på Samos i Augusti. Glömmer inte när jag och min fru delade ur vatten till dom som kom iland i Potokaki. Då var ju vatten och lufttemperaturen betydligt högre. //Janne
|
|
||||
|
||||
Sv: Sjöräddningen
Det är så hemskt det som händer nu vid Samos kust. Gula båtarna har räddat en hel del människor från drunkning. Men Samos ö klarar inte att ta hand om alla dessa tusentals flyktingar. Hur ska det bli? Var finns alla de stora hjälporganisationerna?
Man känner inte för att resa till Samos bara på semester precis! Här delar 2 500 personer på sex toaletter | Gula båtarna | Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/gulabatarn...cle21695282.ab |
|
||||
|
||||
Ser nu att båda båtarna har varit ute och rört på sig i dag.
Nej det är inte som det varit förr om årens på Samos. Men men vi fortsätter att resa dit. Hoppas denna tragiska utveckling får en lösning. |
|
|||
|
|||
Grekisk TV rapporterar varje kväll från Samos och Lesvos. Fruktansvärda bilder och man slås gång på gång av hur stoiskt grekerna hjälper till trots egen fattigdom. Man kan nästan inte ta bilderna till sig längre.
Lissi från Tinos |
|
|||
|
|||
Re: Sjöräddningen
Jag hörde inte ett ont ord om flyktingarna när jag var på Lesbos i september. Om jag kände sorg och vanmakt - vad känner då grekerna ??? Heder åt de som bor på dessa öar.
|
|
||||
|
||||
Sv: Re: Sjöräddningen
Jag var riktigt förbannad (!) när jag var på Samos i september.....Här i Sverige pratades det bara om Lesvos och vad det var synd om grekerna (!), t.o.m. åkte folk från Gotland för att hjälpa. Inte ett ord om att Samos också behövde hjälp......det har säkert kommit och kommer lika mycket folk dit! Såg redan för många år sen folk som kom från Turkiet i gummibåtar.....
Jag vet att många öbor känner vanmakt över att inte kunna hjälpa tillräckligt och nu med en massa färjestrejker..... |
|
|