|
||||
|
||||
Pelops ö av Sven Smedberg
|
|
||||
|
||||
Sv: Pelops ö av Sven Smedberg
Det finns 2 ex på Stadsbiblioteket här i Stockholm, och nu har jag reserverat det ena. Jag ser verkligen fram emot att läsa boken! Tack för tipset, Janne!
|
|
|||
|
|||
Den verkar inte helt lättläst....men klart intressant. Jag ska först läsa nyköpta Krisernas Grekland.
Tack för tips! Lissi |
|
||||
|
||||
Verkar väldigt intressant! Så tack för tipset.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Återkom gärna och berätta vad du tycker.
|
|
||||
|
||||
Nu har jag läst ut Pelops ö. Det är inte en bok man sträckläser. Den är skriven på ett mycket poetiskt språk och hela tiden med mer eller mindre tydliga hänvisningar till andra litterära verk från antik till nutid. Man bör kunna en hel del om grekisk mytologi och historia och gärna ha lite grunder i det grekiska språket.
Här och där i boken finns vackra och tänkvärda bilder av vävnader, som anknyter till den aktuella texten, exempelvis: "Leda och svanen", "Helena", "Ifigenia i Aulis". Bilderna är gjorda av Gunilla Brander-Smedberg, Sven Smedbergs hustru. Sist i boken finns en diger litteraturlista, och författaren skriver där i inledningen: Min bok är således i någon mån även en guide till litteraturen. Några rekommendationer. Därför är listan här nedan lång och visserligen personlig men brukbar även för andra resenärer. Trots att "Pelops ö" kräver en del av sin läsare, eller kanske just därför, vill jag verkligen rekommendera boken för den som är intresserad av grekisk historia och kultur och som vill få en lite ovanligare läsupplevelse. Det skulle vara roligt att få ta del av flera läsares åsikter om boken! |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har förstått att den inte är lättläst, och det gör mig extra nyfiken. Stort tack för utförlig recension Titti! |
|
|