|
|||
|
|||
Varning för förskottsbetalning till hotell
Bedragarna skickar mail som ser ut att vara från hotellet du bokat och kräver förskottsbetalning. Alla pengarna går direkt ned i deras fickor. Dessutom så har de därefter dina fullständiga uppgifter
Om du får ett sådant mail. Ring hotellet och fråga om de skickat det eller inte först. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21816774.ab Senast redigerad av Thira den 2015-11-23 klockan 21:38. |
|
|||
|
|||
Re: Varning för förskottsbetalning till bedragare på Booking.com
Snart är man lurad å kapad överallt
|
|
||||
|
||||
Sv: Varning för förskottsbetalning till bedragare på Booking.com
Men på Booking betalar man ju aldrig i förskott. Har då aldrig jag gjort iaf.
/Netwolf Senast redigerad av Netwolf den 2015-11-24 klockan 09:33. Anledning: Jädrans autocorrect! |
|
||||
|
||||
Man kan komme ud for at skulle forudbetale en del af beløbet.
Det står i hotellets betingelser på booking.com. Det har jeg selv oplevet ved 3 tilfælde, så det er ikke ualmindeligt. /Mette Senast redigerad av Mette den 2015-11-24 klockan 10:04. |
|
|||
|
|||
Det verkar som Aftonbladet här ändrat artikeln, så det har inget med Booking.com att göra. (Se längst ner på artikeln)
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag föreslår att rubriken på denna tråd ändras. |
|
||||
|
||||
Det är varje enskilt hotell som bestämmer betalningsvillkoren när man bokar genom booking.com. En del vill ha hela summan eller delar av den i förskott, men jag tror det är vanligast att man bokar på plats.
|
|
|||
|
|||
Det var endast booking.com som nämndes igår. Därav min rubrik. Janne får gärna ändra om Aftonbladet nu ändrat.
|
|
||||
|
||||
Jo det förstod jag. Det framgår ju tydligt at AB:s tillägg att de hade dragit förhastade slutsatser.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Fixat! |
|
||||
|
||||
Sv: Varning för förskottsbetalning till hotell
Fick detta mail när jag bokade på Studio Fanis i Agia Anna / Naxos .
Dom har tydligen varit utsatta / Tom HELLO. I AM KATERINA FROM HOTEL FANIS FROM NAXOS, I WOULD LIKE TO INFORM YOU THAT THIS A EMAIL WHICH I WOULD LIKE TO WARN THAT IF YOU RECEIVE ANY EMAIL AND SOMEONE ASKING you for full payment for the reservation , PLEASE YOU DO NOT DO IT , IGNORE IT. WE have been victims of fraud. Someone presented himself as KATERINA FROM HOTEL FANIS AND ASKED FOR FULL PAYMENT FROM THE GUESTS . YOU NEVER SEND ANY MONEY TO ANY ACCOUNT ESPECIALLY OUTSIDE GREECE. WE HAVE ONLY GREEK BANK ACCOUNTS AND WE NEVER ASKING YOU FOR FULL PAYMENT FOR YOUR RESERVATION. YOU DO NOT HESITATE YOU CONTACT WITH ME IN ANY CASE .( MAKING ME A CALL TO MY MOBILE OR TO MY PHONE ) KINDEST REGARDS , KATERINA STUDIO-HOTEL FANIS |
|
||||
|
||||
Citat:
Hur i hela friden går det till? Bokade du direkt av Studio Fanis? |
|
||||
|
||||
Yes !
Detta var en direktbokning via mail. Kommer inte att betala ngt förskott. / Tom |
|
||||
|
||||
Citat:
Ibland tas hela beloppet strax efter bokningen: Sedan finns alla varianter däremellan, som att exempelvis 10% eller första natten dras strax efter bokningen. /kimmen |
|
||||
|
||||
Mycket märkligt. I artikeln i AB står det så här:
"De skickar ut ett phishingmejl till hotell. På så sätt får de ut personuppgifter på gäster som har bokat rum, säger Jan Olsson, förundersökningsledare på polisens nationella bedrägericenter. Bedragarna mejlar sedan gästerna, under förespeglingen att de kommer från hotellet, och kräver förskottsbetalning." Hur i hela friden de komma åt bokningarna kan jag inte fatta. |
|
|