Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-26, 17:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Nöjd med vår helg...

Ingen skinka, ingen lutfisk, ingen korv, ingen Alladinask, inga paket...men vilken trevlig helg vi har haft!

Vi har nämligen snickrat en kompostlåda och städat verandan.

Folk som besöker oss för första gången får en konstigt flackande blick och ser lite bestörta ut. Det är kanske inte normalt att ha huset fullt av symaskiner, de flesta såna där farmorsmaskiner, svarta med trampdrift...icke heller att ha en vildsint virkessamling på verandan....verktyg av de mest skiftande slag lite överallt...

Jag är ju van, så jag lider inte så mycket av det. Min man är en duktig hantverkare, han blir rentav lycklig när något går sönder, det må vara elektriska prylar eller vad som helst, han kan laga allting. Det är sant.

Men ibland får jag rycket och vill få lite ordning så att man åtminstone tar sig fram på verandan. Inför hotet att jag ska börja bära iväg hans skatter går han med på att städa. Minst vartannat år ...

I stället för att bara klaga föreslog jag att han skulle snickra en låda till komposten, en ram utan botten. Det har vi roat oss med i två dar nu, och den blev jättefin. Stor! 1.50 x 0.75 x 0,60. Tack Fred , för alla brädor vi fick av dig inför flytten, de där vi använde till att göra tre våningar i skåpbilen!

Otroligt lämpligt tillfälle att rensa på verandan, att ställa saker på bättre sätt, att sortera ut virke som kompisen Nikos ska få att elda i sin kamin.

Trött men nöjd efter att ha släpat lådan på plats i nedre trädgården, och att ha skottat över all kompost från de trasiga gamla behållarna...

Så kan man ju också fira jul. Lite solbrända tror jag vi blev, om det inte är vinden som rosat kinderna.
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 17:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Nöjd med vår helg...

Ja, ni håller då låda 😃
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 18:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Julfrid på hög nivå! Jul är till för barnen. Vi vuxna njuter bara av livet som vi själva kan forma.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 20:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

En bättre tillvaro kan man väl knappast ha....Julen går i repris år efter år..tur man kan hitta annat att pyssla med..

God fortsättning och ett Gott Nytt år!!
Svara med citat
Gammal 2015-12-27, 02:06
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Härligt!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-12-27, 08:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag har ätit både julskinka och LÅDOR. Morotslåda, potatislåda, leverlåda, kålrotslåda... Personligen klarar jag bara av morotsavdelningen.

God fortsättning till Kalymnos!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 17:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Folk som besöker oss för första gången får en konstigt flackande blick och ser lite bestörta ut. Det är kanske inte normalt att ha huset fullt av symaskiner, de flesta såna där farmorsmaskiner, svarta med trampdrift...icke heller att ha en vildsint virkessamling på verandan....verktyg av de mest skiftande slag lite överallt...
Vi var förberedda när vi träffades, du hade berättat eller skrivit om det. Men att det var så många symaskiner fattade vi först när vi kom dit. Tyckte att det var läckert!
Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 19:48
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Och vad har du alla symaskiner till,använder du dem eller är de bara till lyst😍
Monica😍
Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 19:55
Monica Ps avatar

Monica C: Maken reparerar och säljer, alternativt ger bort symaskiner. Han har en väldigt stor kundkrets, för alla hushåll här har minst en symaskin, det ingår i hemgiften hos varje ordentlig flicka...Vi har inte hållit ordning på antalet, men säg att han lagat två per vecka under tretton år, så ljuger jag inte särskilt mycket. Folk föredrar gamla maskiner som inte går sönder så lätt. Just nu håller han på med en som vi har datum på, 1918, en Husqvarna som kom från Sverige med sonens bagage i somras.
Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 14:00
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Just nu håller han på med en som vi har datum på, 1918, en Husqvarna som kom från Sverige med sonens bagage i somras.
Och den kommer fungera som om den vore ny antar jag.
Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 14:22
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Aha,jag köpte en gammal Husqvarna på en auktion en gång för länge sedan och då höll min make på att bryta ihop eftersom den bara skulle stå och vara fin,dock den finns inte längre kvar lämnade iväg den till återvinningen så någon annan fick glädje av den.
Monica😍
Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 15:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Det var inte för julmatens skull, vi reste hem till Östersund! Ylva hade sett fram emot julmat vid en pensionärsträff före jul, men det var en vanlig"plankmiddag" som serverades. För mig är det första året vid julfirande i Sverige, som jag inte gjort kalvsylta, leverpastej och kokat grisfötter. Vi klarar oss utan. Det vet vi från många Kretajular. Skinka och lutfisk smakar dock fortfarande bra!
Det verkar som julen på Kalymnos lätt klarades av också i varmt och soligt väder!
Gott Nytt År önskar vi från Jämtland / Jannis
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 07:24
Monica Ps avatar

Det nya året kom med rejält kallare väder, nordlig kraftig vind i byar. Men inget regn, och det börjar att oroa nu, det vore välkommet. Jag börjar det nya året med att tillönska alla vänner hälsa och rikligt med glädje, lagom mycket arbete och gott om tid till planer på resor ...som sen kan bli av!
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 12:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Önskar dig detsamma Monica.. god hälsa och ett fint nytt år på Kalymnos!

Kanske jag äntligen ska ta mig till KALYMNOS 2016..
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 14:23
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Jag börjar det nya året med att tillönska alla vänner hälsa och rikligt med glädje,
Tack detsamma Monica!
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 15:28
Afantou Afantou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

En del samlar på böcker, tomtar, dockor eller något annat, det är inte mer konstigt att samla på symaskiner. Tycker det var en härlig blandning av katter, symaskiner och trevliga människor hos er/Kram
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 15:35
Afantou Afantou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

En del samlar på böcker, tomtar, dockor eller något annat, det är inte mer konstigt att samla på symaskiner. Tycker det var en härlig blandning av katter, symaskiner och trevliga människor hos er/Kram
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.