|
||||
|
||||
Väder i maj?
Funderar på en tripp på östra Kreta tidigt i maj. Men hur är det med temperaturen då? Är det badbart i havet? Kyligt på kvällar? Regnigt? Blåsigt?
Alla svar uppskattas /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Väder i maj?
Hej!
Vi har varit där i slutet av april och vädret var jättehärligt Varmt o gott i solen men havet svalkade lite mer än annars Nånting behövs över axlarna när solen gått ner men annars helt underbart....som vanligt på Kreta |
|
|||
|
|||
http://penteli.meteo.gr/stations/ierapetra/NOAAPRYR.TXT
Den här länken går till Ierapetras väderstatistik föregående år. Kolla den 5:e månaden för temperatur, nederbörd och vind. Maj är en utmärkt månad på sydöstra Kreta, Netwolf!n Välkommen hit! / Jannis |
|
||||
|
||||
Re: Väder i maj?
Jag var där hela maj förra sommaren och tycker att det var den bästa tiden. Värmen var inte för jobbig, jag minns att jag hade 29 grader den 6 maj iaf, och där låg tempen hela månaden. Någonstans mellan 26-30. Grönskan var fantastisk, bergen såg helt annorlunda ut då det låg som en grön matta över dem. När turistsäsongen började så började grönskan torka ut...
Jag rekommenderar absolut Kreta i maj. |
|
||||
|
||||
Tack för alla svar. Nu är man jättesugen på östra Kreta! Nån som vet hur lång tid det tar att köra fr Chania flygplats till ex Sitia?
|
|
||||
|
||||
Re: Sv: Väder i maj?
Du får nog räkna med att det tar lite drygt två timmar om du inte kollar för mycket på utsikten...då tar det nog tre.
|
|
||||
|
||||
Kan ni inte flyga till Heraklion?
|
|
||||
|
||||
Jo, men då stiger ju flygresan med flera tusenlappar. Bil hyr man ju i vilket fall
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tidsåtgång vid en hemresa från Kithera 2011 från Kisamos till Ierapetra tog 4 timmar och det med mycket god speed. Du bör nog räkna med en tid av 4½ timme, då vägen från Paxi Ammos till Sitia är mycket krokig i jämförelse med vägen Kisamos till Chania. Men ta det lugnt och gör flera stopp, så går det bra. Sitia med omgivningar är ett mycket bra val för semester tycker
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Citat:
/Wolfen |
|
||||
|
||||
Vi körde i ett sträck för vi skulle träffa Camillas mamma och pappa som precis kommit till Palechora. Vi hade inte sett dem på fem månader så det var lite bråttom.
|
|
|