![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Sådär, fingrarna upptinade. Nöjesliv i kalla grekiska hus: varmt te i stora koppar. Alternativt brassa på i olika slags kaminer och få en chock när räkningen kommer.
Masse, du har säkert någon grekisk bekant som har ett efternamn som slutar på -poulos. Det är en ändelse som avser någons härstamning, närmast som våra son-namn. Men det finns, enligt den lärde herr Triandafyllidis, ett otal sätt att bilda efternamn, de kan sluta på -adis, -oulis, -akis,-idis, -aras, -ousis, -itsas och mängder av andra liknande sådana. Man kan också börja namnet med en förstavelse, som Chatzi-, Kara-, Papa- och andra. Inte helt ovanligt är att man härleder till moderns namn i stället. |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket trevlig och intressant info Monica! Visst känner jag folk vars namn slutar på -poulos.
En av mina bästa vänner i Grekland heter Panos Capogianis. Är det något som går att översätta? Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Panos är ju en förkortning av Panormitis eller något liknande. Kapogiannis (C används inte egentligen) låter i mina öron som något med italiensk härstamning...jag har nog alldeles fel...Dagens greker har ju till och med personnummer, AMKA, så det blir väl snart som i Sverige, man behöver inte uppge sitt namn, bara numret, vid kontakt med myndighet.
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|