Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-25, 08:54
Alex9191 Alex9191 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2016
Standard Moped Amorgos, Folegandros, Sifnos

Hej!

Är det någon som vet hur det funkar med moped på Amorgos, Folegandros och Sifnos? Jag har ju hört att det på dom flesta öarna krävs ett visst körkort för att få hyra moped... Är dom schystare på dessa öar? känner ni till uthyrare som inte bryr sig om det speciella körkortet? Hur mycket brukar det kosta att hyra moped för en dag?

Vet ni förresten om det är okej att endast en har körkort (för bil då) och den andra inget körkort alls? Eller måste man ha körkort även om man bara ska sitta bakom föraren?

Vet att det också kan vara rätt sälsynt med cykel på öarna, men vet ni om det går att hyra cykel på nån av dessa öar? Är det ens lämpligt att cykla för att ta sig runt, vad tycker ni?

Vilken ö lämpar sig bäst att utforska med buss och till fots?
Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 13:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Moped Amorgos, Folegandros, Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Alex9191 Visa inlägg
Är det någon som vet hur det funkar med moped på Amorgos, Folegandros och Sifnos? Jag har ju hört att det på dom flesta öarna krävs ett visst körkort för att få hyra moped... Hur mycket brukar det kosta att hyra moped för en dag?
Du behöver körkort för motorcykel för att hyra moped. En del uthyrare bryr sig inte om det. Då ska du tänka på att din försäkring inte gäller. Om du har ett AM i ditt svenska körkort kan du hyra 50 cc utan problem

Citat:
Vet ni förresten om det är okej att endast en har körkort (för bil då) och den andra inget körkort alls?
Det räcker att den som kör har körkort.
Citat:
Är det ens lämpligt att cykla för att ta sig runt, vad tycker ni?
Sifnos och Folegandros passar bättre för cykel än Amorgos.

Citat:
Vilken ö lämpar sig bäst att utforska med buss och till fots?
Alla tre, bäst bussförbindelse finns på Sifnos.
Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 16:37

Okej tack
Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 19:07
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Hej!

Är det någon som vet hur det funkar med moped på Amorgos, Folegandros och Sifnos? Jag har ju hört att det på dom flesta öarna krävs ett visst körkort för att få hyra moped... Är dom schystare på dessa öar? känner ni till uthyrare som inte bryr sig om det speciella körkortet? Hur mycket brukar det kosta att hyra moped för en dag?
Vi hyrde moppe i Katapola i höstas och då krävdes det mc-kort för det, vilket min sambo har Jag tycker att det verkar vara vanligt förekommande numera att uthyrarna kollar att man har rätt körkort. Vi hyrde i 3 dagar och betalade 39 € för det, men det var en 125 cc. Har man bara vanligt körkort med AM, så kan man ju som Janne säger hyra en 50 cc och dom är väl några euro billigare.

Maria
Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 10:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
så kan man ju som Janne säger hyra en 50 cc och dom är väl några euro billigare
Vi brukar betala mellan 10-17 € beroende på säsong och vilken ö vi är på.
Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 12:39
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Har pratat med Transportstyrelsen. Jag tog körkort på 70-talet, B behörighet. I Sverige gäller ju detta även för bl.a moped I och II. På mitt nuvarande körkort står inte AM med, det infördes för några år sedan. Om man vill ha AM med, och inte har det, kan man begära förnyat körkort, före det att det nuvarande går ut. kostar 150:-. Detta för att vara på säkra sidan om man vill hyra moppe 50cc.
Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 09:35

Tack för alla svar! Det visar sig att mitt sällskap har AM på sitt körkort! Perfekt
Oj billigt, 10-17 euros för en dag alltså? Super
Är det lätt att ta sig runt överallt på öarna med en 50 cc då? Och är en 50 cc lätt att köra för en som aldrig gjort det?
Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 09:58
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Om man vill ha AM med, och inte har det, kan man begära förnyat körkort, före det att det nuvarande går ut. kostar 150:-
Bra tips! Summan är ju försumbar.

Citat:
Är det lätt att ta sig runt överallt på öarna med en 50 cc då? Och är en 50 cc lätt att köra för en som aldrig gjort det?
Det är som att köra en vanlig moped, och det räcker väl med 50 cc, även om det kan hända att den inte orkar med två personer i de allra brantaste backarna. Vi hyr nästan alltid 50 cc.
Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 12:03

Ja precis, jag var lite orolig att den inte skulle klara av två personer och att det skulle kunna vara farligt på något sätt. Men då så, då blir det utmärkt med 50 cc! Tack
Svara med citat
Gammal 2016-01-29, 15:15
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Tog körkort -85 (för bil) och har aldrig kört motorcykel, men ofta hyrt moppe i grekland. Tittade på körkortet nu, vilket jag bytte ut 2012 för det var för gammalt, och tänk, det står AM på det! Har aldrig begärt det eller en vetat om det...
Svara med citat
Gammal 2016-01-30, 11:04
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Tog körkort -85 (för bil) och har aldrig kört motorcykel, men ofta hyrt moppe i grekland. Tittade på körkortet nu, vilket jag bytte ut 2012 för det var för gammalt, och tänk, det står AM på det! Har aldrig begärt det eller en vetat om det...
AM kommer med automatik på alla körkort sedan några år tillbaka.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.