|
|||
|
|||
Moped Amorgos, Folegandros, Sifnos
Hej!
Är det någon som vet hur det funkar med moped på Amorgos, Folegandros och Sifnos? Jag har ju hört att det på dom flesta öarna krävs ett visst körkort för att få hyra moped... Är dom schystare på dessa öar? känner ni till uthyrare som inte bryr sig om det speciella körkortet? Hur mycket brukar det kosta att hyra moped för en dag? Vet ni förresten om det är okej att endast en har körkort (för bil då) och den andra inget körkort alls? Eller måste man ha körkort även om man bara ska sitta bakom föraren? Vet att det också kan vara rätt sälsynt med cykel på öarna, men vet ni om det går att hyra cykel på nån av dessa öar? Är det ens lämpligt att cykla för att ta sig runt, vad tycker ni? Vilken ö lämpar sig bäst att utforska med buss och till fots? |
|
||||
|
||||
Sv: Moped Amorgos, Folegandros, Sifnos
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Okej tack
|
|
||||
|
||||
Citat:
Maria |
|
||||
|
||||
Vi brukar betala mellan 10-17 € beroende på säsong och vilken ö vi är på.
|
|
||||
|
||||
Har pratat med Transportstyrelsen. Jag tog körkort på 70-talet, B behörighet. I Sverige gäller ju detta även för bl.a moped I och II. På mitt nuvarande körkort står inte AM med, det infördes för några år sedan. Om man vill ha AM med, och inte har det, kan man begära förnyat körkort, före det att det nuvarande går ut. kostar 150:-. Detta för att vara på säkra sidan om man vill hyra moppe 50cc.
|
|
|||
|
|||
Tack för alla svar! Det visar sig att mitt sällskap har AM på sitt körkort! Perfekt
Oj billigt, 10-17 euros för en dag alltså? Super Är det lätt att ta sig runt överallt på öarna med en 50 cc då? Och är en 50 cc lätt att köra för en som aldrig gjort det? |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är som att köra en vanlig moped, och det räcker väl med 50 cc, även om det kan hända att den inte orkar med två personer i de allra brantaste backarna. Vi hyr nästan alltid 50 cc. |
|
|||
|
|||
Ja precis, jag var lite orolig att den inte skulle klara av två personer och att det skulle kunna vara farligt på något sätt. Men då så, då blir det utmärkt med 50 cc! Tack
|
|
||||
|
||||
Tog körkort -85 (för bil) och har aldrig kört motorcykel, men ofta hyrt moppe i grekland. Tittade på körkortet nu, vilket jag bytte ut 2012 för det var för gammalt, och tänk, det står AM på det! Har aldrig begärt det eller en vetat om det...
|
|
||||
|
||||
AM kommer med automatik på alla körkort sedan några år tillbaka.
|
|
|