|
||||
|
||||
Ödsliga turistområden
Underbart väder idag, soligt och ganska kallt. Nödvändigt för mopedister: förutom vanliga kläder erfodras långkalsonger, varm väst, mössa under hjälmen, och bra handskar.
Jag hade ett ärende till Platy Jalå och fortsatte sen till Masouri. Ingen trafik. Inte en levande själ på hela vägen runt och ner igen. På torget stod det två små hantverkar-lastbilar och en person sågs måla något inne i en restaurang. Inget öppet. Inte en klättrare inom synhåll. Det var nästan kusligt tyst. Jag traskade upp till kyrkan Agios Jannis, den ligger så vackert med utsikt över Telendos och hela havet. Där har vi döpt våra barn, där gifte sig en av sönerna, där har jag varit på många musikföreställningar. Inte en kotte... jo, kottar från barrträden och andra naturskräp fyllde småvägarna. Stranden helt tom. Inte en båt i rörelse. Om några veckor ändrar det där sig, när området fylls med personer som städar och reparerar . Snart är det dags att snygga upp hotell och pensionat. Snart sätter grönskan igång på allvar, den bara avvaktar lite varmare väder. Och snart kommer Kalymnos vänner tillbaka igen, och de är alla väldigt välkomna! Senast redigerad av Monica P den 2016-01-27 klockan 13:42. |
|
||||
|
||||
Sv: Ödsliga turistområden
Vad fint skrivet fick en tår i ögat.Var själv till Kalymnos för första gången i fjol blev stormförtjust i ön. Bodde i Myrties på ett ställe som hette Villa Myrties bättre kan man inte bo det var Janne som rekommenderade det stället Ha en fin vår på Kalymnos på återhörande
|
|
|||
|
|||
👍😎
Monica😍 |
|
|||
|
|||
Jeg ser for meg at du sitter ved kirken og ser utover........ Kan tenkte det er ganske spesielt når det er såå stille. Skulle gjerne ha vært der nå.........
|
|
||||
|
||||
Åker man den gamla kustvägen från Maleme till Chania i December eller Januari- Februari, då kunna de turistiska byarna Platanias, Agia Marina och Kato Stalos skådas i allt sitt elände. Tala om turstkulisser. I princip helt övergivna och igenbommade.
I Platanias var en enda bensinmack samt tvenne tavernor öppna. Därutöver intet... Ja, en minimarket hade öppet därtill. Det är i sanning en trist syn. Arne |
|
||||
|
||||
Var ligger den kyrkan?
|
|
||||
|
||||
Janne, lite ovanför torget i Masouri. Man kan gå upp vägen förbi Hotel Oasis, eller trappan just vid torgets slut norrut. Efter kyrkan kan man fortsätta upp till vägen som går runt Myrties-Masouri och som är enkelriktad större delen av året, men inte nu i lågsäsong.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Monica Du skriver så fint !! Du LEVER verkligen med årstiderna och säsong-ickesäsong. Hoppas det blir lite varmare snart så Du kan njuta värmen... Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
I tilfelle satt vi der og beundret utsikten til Telendos..... i 1995 |
|
||||
|
||||
Citat:
Dettis |
|
||||
|
||||
Kari, det är säkert den kyrkan du menar. DOCK kan man inte alltid vara säker, för det finns visst trehundrasextiofem kyrkor på ön...sägs det. Men Agios Jannis ligger nog allra vackrast av alla dessa. Klockstapeln är fristående.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/Eva |
|
||||
|
||||
Åh vad fint beskrivet av dig, Monica P... Jag kan riktigt följa dig på din promenad och känna känslan...
Jag var på Kalymnos första gången förra hösten och bodde på Elena appartment i Massouri. I mitt första möte med Kalymnos, vilket fantastiskt mottagande av folket... så välkomnande...I maj återvänder jag för två veckor och ser mycket fram emot att få komma tillbaka. Mitt boende blir Oasis denna gången, Agios Jannis ska jag absolut besöka... Jag var över till Telendos i stort sett varje dag, för att få den där "riktiga" ron några timmar. Vänliga människor överallt, god mat, trygghetskänslan och underbar grekisk musik med dans och så mycket mer... På min lista inför önskade utflykter i maj/juni står det Vathy, Vlyhadia, Leros...naturligtvis hoppas jag att få se några delfiner... |
|
||||
|
||||
Jamen precis! Ibland har vi diskuterat att skippa Grekland nåt år men då börjar man nästan hyperventilera och man skyndar sig nästan att boka.
/Netwolf - har inget bokat än |
|
|