Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-27, 13:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Ödsliga turistområden

Underbart väder idag, soligt och ganska kallt. Nödvändigt för mopedister: förutom vanliga kläder erfodras långkalsonger, varm väst, mössa under hjälmen, och bra handskar.

Jag hade ett ärende till Platy Jalå och fortsatte sen till Masouri. Ingen trafik. Inte en levande själ på hela vägen runt och ner igen. På torget stod det två små hantverkar-lastbilar och en person sågs måla något inne i en restaurang.

Inget öppet. Inte en klättrare inom synhåll. Det var nästan kusligt tyst.

Jag traskade upp till kyrkan Agios Jannis, den ligger så vackert med utsikt över Telendos och hela havet. Där har vi döpt våra barn, där gifte sig en av sönerna, där har jag varit på många musikföreställningar.

Inte en kotte... jo, kottar från barrträden och andra naturskräp fyllde småvägarna. Stranden helt tom. Inte en båt i rörelse.

Om några veckor ändrar det där sig, när området fylls med personer som städar och reparerar . Snart är det dags att snygga upp hotell och
pensionat. Snart sätter grönskan igång på allvar, den bara avvaktar lite varmare väder.

Och snart kommer Kalymnos vänner tillbaka igen, och de är alla väldigt välkomna!

Senast redigerad av Monica P den 2016-01-27 klockan 13:42.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-27, 13:58
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Vad fint skrivet fick en tår i ögat.Var själv till Kalymnos för första gången i fjol blev stormförtjust i ön. Bodde i Myrties på ett ställe som hette Villa Myrties bättre kan man inte bo det var Janne som rekommenderade det stället Ha en fin vår på Kalymnos på återhörande
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-27, 14:08
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Ödsliga turistområden

👍😎
Monica😍
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-27, 15:09
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 771
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Jeg ser for meg at du sitter ved kirken og ser utover........ Kan tenkte det er ganske spesielt når det er såå stille. Skulle gjerne ha vært der nå.........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-27, 16:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Åker man den gamla kustvägen från Maleme till Chania i December eller Januari- Februari, då kunna de turistiska byarna Platanias, Agia Marina och Kato Stalos skådas i allt sitt elände. Tala om turstkulisser. I princip helt övergivna och igenbommade.

I Platanias var en enda bensinmack samt tvenne tavernor öppna. Därutöver intet... Ja, en minimarket hade öppet därtill.

Det är i sanning en trist syn.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-28, 14:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 570
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag traskade upp till kyrkan Agios Jannis, den ligger så vackert med utsikt över Telendos och hela havet.
Var ligger den kyrkan?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-28, 16:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Janne, lite ovanför torget i Masouri. Man kan gå upp vägen förbi Hotel Oasis, eller trappan just vid torgets slut norrut. Efter kyrkan kan man fortsätta upp till vägen som går runt Myrties-Masouri och som är enkelriktad större delen av året, men inte nu i lågsäsong.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-28, 16:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Åker man den gamla kustvägen från Maleme till Chania i December eller Januari- Februari, då kunna de turistiska byarna Platanias, Agia Marina och Kato Stalos skådas i allt sitt elände. Tala om turstkulisser. I princip helt övergivna och igenbommade.


Det är i sanning en trist syn.

Arne
Tänk, jag kan inte hålla med... Men det måste jag ju inte heller Inte är det väl elände med turistbyar i vila, det är ju hopp om en ny säsong med goda, välbehövliga pengar. Jag skulle ju kanske inte vilja bo där det är så ödsligt, men att vandra efter stranden, se de igenbommade hotellen och njuta av tystnaden, DET vore fint!!

Monica Du skriver så fint !! Du LEVER verkligen med årstiderna och säsong-ickesäsong. Hoppas det blir lite varmare snart så Du kan njuta värmen...

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-29, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 570
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, lite ovanför torget i Masouri. Man kan gå upp vägen förbi Hotel Oasis, eller trappan just vid torgets slut norrut. Efter kyrkan kan man fortsätta upp till vägen som går runt Myrties-Masouri och som är enkelriktad större delen av året, men inte nu i lågsäsong.
Då vet jag på ett ungefär. Har inte varit där. Ska gå dit nästa gång vi kommer till Kalymnos.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-29, 14:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, lite ovanför torget i Masouri. Man kan gå upp vägen förbi Hotel Oasis, eller trappan just vid torgets slut norrut. Efter kyrkan kan man fortsätta upp till vägen som går runt Myrties-Masouri och som är enkelriktad större delen av året, men inte nu i lågsäsong.
Monica, er det kirken med et fint frittstående (åpent, bygd på søyler) klokketårn?

I tilfelle satt vi der og beundret utsikten til Telendos..... i 1995
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-29, 17:14
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Åker man den gamla kustvägen från Maleme till Chania i December eller Januari- Februari, då kunna de turistiska byarna Platanias, Agia Marina och Kato Stalos skådas i allt sitt elände. Tala om turstkulisser. I princip helt övergivna och igenbommade.

I Platanias var en enda bensinmack samt tvenne tavernor öppna. Därutöver intet... Ja, en minimarket hade öppet därtill.

Det är i sanning en trist syn.

Arne
Det håller jag inte riktigt med om. Turistställena är stängda i Platanias med där finns post, banker, blomsteraffär, optiker, frisörer, skola, läkarmottagning och en stor fin INKA affär längs huvudvägen. Det bor också människor där men inte på den gatan.

Dettis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-29, 17:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Kari, det är säkert den kyrkan du menar. DOCK kan man inte alltid vara säker, för det finns visst trehundrasextiofem kyrkor på ön...sägs det. Men Agios Jannis ligger nog allra vackrast av alla dessa. Klockstapeln är fristående.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-29, 18:43
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Och snart kommer Kalymnos vänner tillbaka igen, och de är alla väldigt välkomna!
Men längtar väl alldeles vansinnigt nu! Tur att resan är bokad så jag vet att jag kommer iväg... För mig är det överlevnad...

/Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-30, 11:07
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Åh vad fint beskrivet av dig, Monica P... Jag kan riktigt följa dig på din promenad och känna känslan...

Jag var på Kalymnos första gången förra hösten och bodde på Elena appartment i Massouri.

I mitt första möte med Kalymnos, vilket fantastiskt mottagande av folket... så välkomnande...I maj återvänder jag för två veckor och ser mycket fram emot att få komma tillbaka. Mitt boende blir Oasis denna gången, Agios Jannis ska jag absolut besöka...

Jag var över till Telendos i stort sett varje dag, för att få den där "riktiga" ron några timmar. Vänliga människor överallt, god mat, trygghetskänslan och underbar grekisk musik med dans och så mycket mer...

På min lista inför önskade utflykter i maj/juni står det Vathy, Vlyhadia, Leros...naturligtvis hoppas jag att få se några delfiner...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-30, 11:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 838
Standard Sv: Ödsliga turistområden

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
För mig är det överlevnad...
Jamen precis! Ibland har vi diskuterat att skippa Grekland nåt år men då börjar man nästan hyperventilera och man skyndar sig nästan att boka.

/Netwolf - har inget bokat än
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT