Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-13, 15:19
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2014
Standard Sv: Tips på resmål önskas till förvirrad mor med dotter

For å forvirre enda mer. Samos er også en fin øy som det er relativt enkelt å komme seg til. Dersom en velger å bo i Phytagorion tar det bare få min fra flyplassen m taxi eller buss. Det er bra bussforbindelse til hovedstaden hvor det er ok med butikker og tavernaer. Ettersom dere bare skal være 1 uke et det kanskje greit å slippe lang båttur. Jeg synes også at Karpathos er veldig bra og flere av mine venner drar ofte til Parga.
Selv er jeg veldig glad i Leros, men da må det bli fly eller båt fra Kos.
Lykke til!
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 17:17
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ni får säkert en härlig semester vart ni än reser, men vill bara kommentera Skiathos landningsbana. Den är kortare än många andra, vilket fr.a. innebär att riktigt stora plan inte landar där. Om man åker de vanliga Airbus- eller Boeingplanen som trafikerar de flesta resmålen i Grekland märker man ingen skillnad på att landa och lyfta på Skiathos jämfört med på andra ställen. Tro mig. Jag flyger bokstavligen varje vecka i tjänsten.
Sen är landningen väldigt vacker med inflygning med ön och stan på vänstra sidan och det finns möjlighet att från marken följa planen på nära håll.
Det är dock inget som torde öka rädslan när man väl sitter i planet.
Har kollat databaser över incidenter och inte funnit något i anslutning till Skiathos de senaste 30 åren.
Men - som sagt - trevlig resa vart ni än åker!
Grekland är fantastiskt.
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 17:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Ni får säkert en härlig semester vart ni än reser, men vill bara kommentera Skiathos landningsbana. Den är kortare än många andra, vilket fr.a. innebär att riktigt stora plan inte landar där. Om man åker de vanliga Airbus- eller Boeingplanen som trafikerar de flesta resmålen i Grekland märker man ingen skillnad på att landa och lyfta på Skiathos jämfört med på andra ställen. Tro mig. Jag flyger bokstavligen varje vecka i tjänsten.
Sen är landningen väldigt vacker med inflygning med ön och stan på vänstra sidan och det finns möjlighet att från marken följa planen på nära håll.
Det är dock inget som torde öka rädslan när man väl sitter i planet.
Har kollat databaser över incidenter och inte funnit något i anslutning till Skiathos de senaste 30 åren.
Men - som sagt - trevlig resa vart ni än åker!
Grekland är fantastiskt.
Tack lemon! Nu känns det ännu bättre
/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2016-01-31, 08:28
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Har ni tittat på Thassos? Gör det!
Svara med citat
Gammal 2016-01-31, 11:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Annalina Visa inlägg
Karin, jag är väldigt nyfiken på Karpathos och känner mig kanske mest lockad av den ön. Dessutom passar avgångsdag och flygtider riktigt bra. Vi hade i stort sett bestämt oss för det och att bo på Alimounda Mare som ligger både nära centrum och vid strand, har pool och verkar fräscht (dotterns krav!) Men så hörde jag av en kollega och läste mycket om att man bör ha hyrbil för att få ut vad ön har att erbjuda och då blev jag tveksam. Som så många andra undrar jag över den berömda vinden. Är det tillräckligt varmt på Karpathos i mitten av juni för att vinden ska kännas behaglig?
Om det blir Karpathos vore det fantastiskt att få ta del av dina smultronställen. Har läst mycket i forumet och vet att du är en flitig Karpathosresenär
Ja, Alimounda Mare är ett av Pigadias två riktigt lyxiga hotell. (Det andra är Konstantinos Palace, som ligger längre bort från centrum.) Inte måste du ha hyrbil för en vecka. Det dröjde många år av Karpathosbesök innan vi började känna något behov av att hyra bil. Bussarna går ofta och du når de mest populära stränderna med buss. Achata, Kyra Panagia, Apela, Amoopi, Arkasa med stranden Aghios Nikolaos, Finiki och Lefkos har alla bussförbindelser. Bergsbyarna kan du också besöka med buss; annars har taxi fast taxa till dem. Du kan även ta bussen upp till Olympos numera, om du inte vill åka båt. Och mer lär du inte hinna med under en vecka, ni ska ju hinna sola och bada också.

Den berömda vinden, ja... I mitten av juni är det varmt och skönt. Endast en gång under alla år har jag tyckt att vinden varit kylig på kvällen, det var 2011. (Läs gärna mitt resebrev från det året, "Ett sommarlov på Karpathos" ) I vanliga fall är man oftast mycket tacksam för vinden; när den inte blåser blir det varmt och klibbigt och obehagligt. Men det gäller ju fler öar än just Karpathos...

Vi kanske ses i sommar!

Karin
fortfarande obokad, dock...
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 10:34
Zelda Zelda är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag tror att Naxos skulle passa precis perfekt för dig och din dotter. Om ni bokar flyg i tid kan ni med inrikesflyget ta er till Naxos på 40 minuter från Athen och slipper därmed den dryga resan med färjan.

Arne

Direkt från Nea Chora /Chania
Håller med Naxos skulle funka fint
vi åker dit den 12/6 med inrikesflyget, finns fortfarande gott om platser även om det är lite dyrare nu än när vi bokade i höstas....
men så värt det, fort och smidigt man är på beachen vid 3 tiden
vi har med oss ungdomar och min son har varit med dit sedan han var 8 år, och vi återvänder år efter år.
tips bo i Agios Prokopios vid den fina stranden, och sedan ta bussen in till Chora några kvällar för shopping.
jag är säker på att ni skulle gilla det

vi kanske syns
Zelda
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:48.