Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-16, 16:40
Bo Anderssons avatar
Bo Andersson Bo Andersson är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007
Standard Chania flygplats

Är det någon som vet när Chanias nya flygterminal blir klar
Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 17:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Chania flygplats

Det byggs sedan ett par år tillbaka, men enligt uppgift ska det vara klart i begynnelsen av 2017.

Arne
Svara med citat
Gammal 2016-02-17, 05:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Enligt Erno, som driver Chora Sfakias hemsida kommer det i alla fall att var rörigt på flygplatsen till och med mars månads utgång.

Det kommer att ta väldigt lång tid vid bagageinlämningen och genom säkerhetskontrollen. Flygplatschefen uppmanar alla att komma åtminstone en och en halv timme innan flygets avgång. Hon tar i med hårdhandskarna och säger att man kan missa sin flight om man inte är där i god tid!

När årets turistsäsong och charterflygen kommer igång måste dessa problem vara åtgärdade så att trafiken flyter tillfredställande. Kreta hoppas på ännu fler turister i år och då får det inte strula på flygplatsen.

Troligen fortsätter man med arbetet till hösten för att vara färdigt 2017. Men när det gäller större flygplatser har jag den erfarenheten att nybyggnationer aldrig har ett avslut

Brgitta
Svara med citat
Gammal 2016-02-20, 10:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Lär bli mycket Kreta-flyg framöver. I Heraklion bygger man en helt ny flygplats, som ska stå klar 2018-19. Den kommer då vara störst efter Atens flygplats. Det är meningen att den gamla helt ska ersätts av denna.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2016-02-20, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det är meningen att den gamla helt ska ersätts av denna.
Det behövs, så det var glada nyheter!
Svara med citat
Gammal 2016-02-22, 13:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Förseningar av ombyggnationen på Chanias flygplats. Vem hade trott något annat?

Nu räknar man med att det kommer att bli någon liten ordning i slutet av april. Fan trot! Hotellägarna är rasande, då chartersäsongen nu har kommit igång i det närmaste. Så räkna med långa incheckningar den närmaste tiden. Minst en och en halvtimme före avresa från Chanias flygplats är det som gäller för reguljärresor.

När chartersäsongen är över kommer man att fortsätta med ombyggnaden.

Birgitta (som har hemresa både i mars och i april Kanske bättre att stanna kvar?)
Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 11:13
telefonplan telefonplan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Mina råd för att använda Chanias flygplats:

Ankommande:
Lämna terminalbyggnaden så snabbt som möjligt. Taxi finns rakt utanför dörrarna, till höger finns busshållplatsen.

Avgående:
Kom så sent som möjligt, undvik toaletterna (äckliga) och cefeteriorna (dyrt och dåligt). Lita inte på någon information. Gaten kan flyttas när som helst, monitorerna kan påstå vad som helst. Frågar du någon kan du få vilket svar som helst, slumpen avgör om det är korrekt. Min son har missat ett plan på grund av detta. Det blev dyrt.

Chanias flygplats är den enda i världen jag har varit på där toaletterna är skitigare, köerna längre, öppettiderna kortare, mat, dryck och shopping sämre än på stadens busstation. Det beror delvis, men långtifrån enbart, på att Chanias busstation numera är överraskande bra.

Nästa år tar ett tyskt-grekiskt konsortium över driften av 14 flygplatser i Grekland, bland annat Chanias. Det ser vi fram emot! Dessvärre lär de som (miss)sköter driften nu tillämpa den brända jordens taktik. Tack och lov är det också en militärflygplats, så säkerheten lär knappast hotas.
Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 12:34
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det är bara att hoppas på att flygplatserna i både Chania och Herakalion kommer att få de lyft de verkligen behöver. Det är tråkigt att ankomst och avresa från underbara Kreta ska vara så tråkiga. Har jag drömt eller är det på gång med internationell flygplats i Sitia?
Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 13:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Har jag drömt eller är det på gång med internationell flygplats i Sitia?
Det kommer kanske, men idag är det bara inrikes.
Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 21:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det kommer kanske, men idag är det bara inrikes.
Hmmmm...Jag som har varit på Kreta sååå många gånger har aldrig tänkt på att det har varit besvärligar än på andra Grekiska flygplatser. På Chania flygplats drar dom iofsg inte mycket på smilbanden men just då är jag så upptagen med att längta hem ...har ju inget val...och att förbereda mig för flygresan..."Jag kan flyga...jag e inte rädd.." Vi brukar strosa runt i Taxfreeshopen, läsa, ta en macka..gilla läget..och vips så är det dags att gå ombord😄Vi är alla olika
Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 22:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
flygplatserna i både Chania och Herakalion kommer att få de lyft de verkligen behöver.
Flygplatser får väl alltid sina lyft?
Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 22:27
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Flygplatser får väl alltid sina lyft?
Haha...ja och man kommer alltid att stå och hasa resväskan framför sig och halsa vattenflaskan tills man ser sista papperskorgen Flygplatser är aldrig roliga! Men Landvetter är nog outstanding när det gäller trivsel! Få se nu...89 dagar kvar därifrån till Chania för oss
Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 17:58
telefonplan telefonplan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Nej, det är ingen som vet när den blir klar. Jag var där så sent som i går och den är värre än någonsin. Att den skulle bli klar i april håller jag för helt orimligt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.