|
|||
|
|||
Andra öar?
En fråga till alla ni som reser runt i Grekland....
Vilka öar skulle ni rekommendera som påminner om Karpathos om man vill åka i maj månad? Vi har lite önskemål, se nedan. Liten ö. Inte för "turistigt", lite mer genuint. Helst flygplats på ön, eller kort båtresa.... Lugn o ro, ingen party-ö. /Vi som funderar på att prova en ny ö nästa år.... Kanske.... |
|
||||
|
||||
Sv: Andra öar?
Leros
|
|
|||
|
|||
Ja Leros är en ö som ha mycket att erbjuda - jag gillar Leros väldigt mycket!!
Men jag säger ändå Syros! Efter ett antal år - resor till ett antal öar (dryga 20) = "sökande" vad som passar oss eller vad jag ska kalla det har vi funnit oss helt som hemma på Syros. Varför vår s.k. rot hamnade på just Syros är tror jag för att vi steg av med såå otroligt rätt fot båda två förstagången vi var där (förra året) + att vi blev totalt förälskade i stan Ermoupolis. Jag gillar i vanliga fall inte Grekiska städer men denna stad är min absoluta favorit!! Vi vill fortfarande bo så vi har staden lite på avstånd, vi väljer att bo på "vårt hotell" i Galissas ca 9 km från "stan". Bussförbindelserna är ovanligt goda på denna ö, blåser det förmycket på stranden i Galissas åker man bussen ca 30-35 min till Vari och där är det lugn och ro om man vill ha en strand dag... Syros är en enkel ö att vara turist på. Det är en liten ovanligt välorganiserad ö men den är inte bara anpassad för turism- vi möter mycket vardag. Vi turister är varmt välkomna, men det är fortfarande till Grekernas egen vardag vi kommer... Vi möter enormt vackra vyer som inte är det typiskt grekiska vita och blåa - från Ano Syros t.ex. är det ett helt fantastiskt pastell sprakande man får uppleva. Ja.... denna lilla ö och staden Ermoupolis som är så lite omtalat både här i forumet och annars vill jag ge en extra kick för. Jag har hört och läst många fördomar om Syros p.g.a. -DET ROSTIGA HEMSKA VARVET VI MÖTS AV I HAMNEN- Höj blicken när ni kommer in i hamnen - gå i land - gå upp för alla trappsteg till Ano Syros och se ner över staden och :-) Ja..... det är bara EN av alla förälskelser man kan få på Syros. :-) Hälsningar Faestis Som egentligen gärna har Syros lite för sig själv.... |
|
||||
|
||||
Håller med Faestis.
Syros är en fin liten ö. Blunda bara för det hemska varvet i hamnen. Stan är underbart vacker, man lessnar aldrig på att vandra i gränderna. God mat på tavernorna och ett utbud av varierande affärer. Fina bussförbindelser till dom små byarna där det också finns fina stränder. Man kan också göra dagsutflykt till Tinos. Vi steg nog också av med "rätt fot" när vi kom till Syros för första gången för många år sedan. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
Tack för tipsen. Har kollat upp lite om Leos o Syros o det verkar bra. Ska kolla de andra tipsen oxå. Har även fått tips om Samos, kanske oxå kan vara nåt?
Spännande att läsa på om lite nya öar ☺ |
|
||||
|
||||
Citat:
..... är en MYCKET liten ö ..... är i mitt tycke MYCKET lite "turistiskt" (men där finns ju boende och tavernor ..., men absolut noll shopping) ..... har inte flygplats på ön, men båtresan från Rhodos är inte så lång (lite beroende på vilken båt du åker med) ..... har MYCKET lugn o ro, och är ABSOLUT ingen party-ö. ..... men ........ som har absolut INGEN likhet med Karpathos, men likväl är Tilos och Karpathos två av mina tre absoluta favoriter i Grekland. Läs mera här på forumet. Masse |
|
||||
|
||||
Jeg synes ikke Samos oppfyller "kravene" dine om du tenker å bo feks i Pythagorion
|
|
|||
|
|||
Jeg sier som Karin: Kalymnos.
Har vært flere ganger på Karpathos, men forrige året dro vi på kombinasjonsferie Kos/Kalymnos .Kalymnos er en nydelig øy å kjøre rundt på (vi kjører scooter) med både fjell og mindre steder med fine strender. Den kan absolutt være litt lik Karpathos, men hovedstaden Pothia ligger ikke i gangavstand fra Mirties og Massouri. Men hvorfor ikke stoppe litt opp i Kos by? Meget sjarmerende by med litt internasjonal atmorfære, og masse gode restauranger og tavernaer. Vennlig hilsen Pelagia |
|
||||
|
||||
Har besökt 9 öar + Aten under ett antal år...som turist veckovis, men även hyrt hus över vintern och lägenhet i Aten. Min favorit är Tilos, men även Kalymnos får många poäng. Pythagorion på Samos var oxå trevligt. Nu ska jag testa Karpathos.
Kanske det finns någon som träffat på någon på Karpathos som hyr ut hus eller lägenhet över vintern, jag orkar inte med de svenska vintrarna längre... Har bara en vecka på mig och tänkte fråga runt så mycket som möjligt men tacksam för tips. |
|
||||
|
||||
Andros!!! Är en grekisk pärla med fantastiska stränder, och mysigt boende i Batsi, hyr en bil och åk runt på ön. Känns genuint grekiskt. Ok ingen flygplats men enkelt att flyga till Aten, buss till Rafina och sen båt, lätt som en plätt.
Pia |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|