![]() |
|
||||
|
||||
![]()
snyft...
![]() i helgen gjorde jag slut på min kära olivolja jag fick av familjen varouxakis då jag åkte hem 25 aug-05. jag har snålat på min 1,5 liter underbara olja,och bara använt den till grekiska rätter. jag hade en grekisk afton här hemma i lördags och bjöd alla mina vänner från "skrivgruppen" det blev grekisk sallad,manitaria ala crema,kotopollo souvlaki,filé souvlaki,patates,tatziki,saganaki,grekiska oliver och grekiskt bröd. rött nassaou och vitt mochofilero vin.yougurt med honung och valnöttter till avslutning var tänkt men vi blev så mätta att ingen orkade efterrätt. men allt var sååååå gott. nu längtar jag ännu mer till semester och sol.... myssa.... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göran (som också längtar efter sol och är ruskigt trött på vinter!) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fai ladi kai ella vradi
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
jag vet, jag vet....
ingen köpes olja går ändå upp mot familjens egen pressade olja. och sen är det nog en hel del känsla i den man fått med sig hem. fram till juni får det lov att duga med annan inköpt olja här hemma. men ouzo finns det ännu kvar ![]() janis kommer alltid med några extra flaskor precis innan taxin kommer och jag knappt vet var jag skall stoppa allt. det är tur att man inte än behöver väga handbagaget då man åker ut från grekland inte på chania flygplats i allafall. kram till alla..... myssa.... |
|
||||
|
||||
![]()
Jag undrar jag....
Förra sommaren hjälpte jag våra greker Konstantinos och Gioannis att transportera hem ett postpaket de erhållit från Grekiska statens turistbyrå i Stockholm. Det var en tioliters plåtkagge med olivolja. Kaggen i prydligt emballage i form av grova bräder. Vi fick som tack för hjälpen en literflaska olja ur kaggen. En sällsamt god och kryddig arom. Har aldrig smakat dess like. Vi har fortfarande kvar av denna ädla olja. ¨Funderar på om turistbyrån på kommersiell bas säljer denna grekolja??? Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har också en flaska och den oljan är helt underbar. Bästa jag smakat någonsin. Kommer från Kreta där Ioannis pappa är född.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Bor du i södra Sverige kan det avhjälpas.Vi har tagit hem fin mild olivolja från vår bergsby på Kreta, Zakros.Hör av dig om du är intresserad.
|
|
||||
|
||||
![]()
ååååå vad synd...
jag bor mycket långt upp i landet, men hjärtligt tack för ditt generösa erbjudande. vår bergsby?? nu blev jag nyfiken ![]() myssa... |
|
|||
|
|||
![]()
Byn är Zakros som ligger norr om Xerokampos som vi försöker vara i så ofta vi kan.Här lever man på olivodlingar inte turister i första hand även om det ökar allt mer.Ett av de få ännu orörda hörnen med en otroligt vacker vild natur.Värt ett besök och olivoljan blir därefter!
|
|
||||
|
||||
![]()
jag har varit till xerokampos men inte till er by tyvärr.
lanskapet är fantastiskt så man förstår precis varför oljan du har är mycket fin. myssa..... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Göran |
![]() |
|
|