|
||||
|
||||
Sv: Paleochora el Karpathos???????
Citat:
Här finns bilder och information om många av stränderna på Kreta. Här finns bilder (utan information) från många stränder på Kreta, bland annat Nea Chora. |
|
|||
|
|||
Åh, vilka härliga stränder!! Får nog bli att vi rör oss runt ön, ska läsa på! Tack!!
|
|
||||
|
||||
Gör så, för det finns så många fina platser och stränder.
|
|
|||
|
|||
Janne! Stranden i Ierapetra, vad säger du om den? Jämfört med Falassarna Förstår att det inte är helt jämförbart, men blir vi alltför besvikna?
Hur är det i Ierapetra annars? Finns det någon annan strand att jämföra med på Kreta, förutom Elafonissi som också är fin, men för befolkad... Senast redigerad av Marie_W den 2016-05-21 klockan 17:49. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Ja...vi får helt enkelt börja med att bo i Falassarna, det har vi gjort förut...och sedan flytta runt...Vilken strand sätter du efter dessa 3?
|
|
|||
|
|||
Det är inte så vanligt att städer har stränder som är badbara. Ierapetras strand kan inte räknas bland de bästa, men kombinationen stad/strand är ovanlig. Allt beror på hur du värderar strand och bad. En bit utanför staden finns öns längsta sandstrand sägs det, Koutsounari.
/ Jannis |
|
|||
|
|||
Jsg älskar städer med stränder! Pireus, Loutraki, Ierapetra, Chania med Nea Chora..
En perfekt ort för oss som gillar större platser men ändå vill bada!! Lissi |
|
|||
|
|||
Tack alla! Inte lätt att välja...
Ylva! Vad gillar du med Ierapetra? Kan man jämföra med Heraklion? Marie |
|
|||
|
|||
Heraklion är en storstad, Ierapetra en småstad men med "puls", bl.a. irriterande biltrafik. Dock inte så besvärlig som i H-n.
Ierapetra har fin strandpromenad, strandtavernor (bra priser) och småbutiker. Blandningen mellan ortsbefolkning och sommarturister är LAGOM. I omgivningen finns fina bergsbyar med utmärkta tavernor, som är ännu billigare. Vill du ha tropisk strand, tar du lunchfärjan till Crissi Island och vadar i finsand. Lycka till med vad du väljer. / Jannis (man), inte Ylva (kvinna)! |
|
|||
|
|||
Blir verkligen sugen på att testa Ierapetra också...Hrm...Får skynda att fundera...åker i Juni, så det närmar sig...Har du Jannis (man) någon aning om vad färgan kostar pp?
Tack för svar!! |
|
|||
|
|||
Vet ej priset på färjan, men kan kolla under veckan. Undvik att dricka kaffe eller öl på båten och ta med eget vatten! De allra flesta är lyriska över miljön på ön, andra klagar över nedskräpning. Vi har aldrig åkt över, eftersom vi måste skydda oss mot solens strålar. Du kan nog hitta priser och foton på internet.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Jag är inte rätt man att fråga eftersom jag inte är någon strandmänniska. För mig är vattnet och omgivningarna viktigare än själva stranden. Hyr ni bil kommer ni att hitta massor med fina stränder. Några favoriter är Tripopetra, Kato Zakros, Agiofarago, Agios Pavlos, Koraka och Souda. Flera av de stora turistorterna har också fina stränder, som Rethymnon, Almyrida, Agii Apostoli och ej att förglömma stränderna på Akrotirihalvön.
|
|
|||
|
|||
En väldigt fin strand är nedanför Frangokastello, som är mitt favoritställe. Sandstrand, det underbara havet och Mylos taverna att äta lunch på, det kan inte bli bättre tycker jag.
|
|
|||
|
|||
Idag var vi in till Ierapetra och fick då svar på vad en biljett kostade. 25 €! Start 11.00 och återfärd 16.30.
E-mail: info@cretandailycruises.com / Jannis |
|
|