![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Njae lite billigare än i Sverige tycker jag nog att maten är också, men vist största skillnaden är drycken, du får ju knappast en halvliter vin för 60 kr hemma direkt...
Tycker maten blivit lite dyrare med åren men boendet har blivit lite billigare samtidigt (och bättre), så det tar nästan ut varandra i totalen (men det kan ju bero på ö-val mm också) I snit i fjol åt vi för 13 p,p i Grekland, i Tyskland i våras snittade vi på 15 p,p så lite billigare än min valiga referens är det fortfarande, men nu har man höjt resturangmomsen i grekland har jag förståt |
|
|||
|
|||
![]()
Under vår Parosvistelse i början av juni i år snittade vi luncherna på 27 euro (2 pers). Vanligtvis innehållande en sallad, en enklare varmrätt, en röra, bröd, 2-3 amstel. Middagarna låg på 36 euro i snitt. Innehållande för det mesta en röra, grönsaksbollar, två varmrätter, en halva vitt, 1-2 amstel. Både lunch och middag åtminstone 5 euro mer än vad jag är van vid. Beror antingen på att Paros, som charterö, är dyrare än de öar jag brukar besöka. Eller på att priserna gått upp. Eller en kombination av dessa två. I och för sej inga enorma summor om man jämför, men ändå nåt vi reflekterade över.
(Men både cykel- och moppehyran var å andra sidan konstigt nog klart LÄGRE än vanligt - 32 euro för två moppar i två dagar, 20 euro för två cyklar i två dagar). |
|
||||
|
||||
![]()
Kan inte låta bli att göra ett tillägg till tråden..
Vi åt en schnitzel och en grillbuffe, en öl och ett glas rött en kväll i Danmark. Ingen efterrätt eller hutt och ingen driks ![]() Det är rätt billigt i Grekland, tycker jag! ![]() ![]() /Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kollade Forex semesterindex,
Tydligen så har det blivit "mindre" dyrt i Grekland jämfört mellan jan och juli FOREX Banks semesterindex jämför genomsnittspriser på en rad semesterrelaterade produkter och tjänster i 69 länder världen över. Exempel på produkter som jämförs är en hotellnatt, ett restaurangbesök, en taxiresa och en halv liter. Land Index jan 2016 Index juli 2016 Sverige 100 100 Grekland 69 68 Danmark 102 114 |
|
|||
|
|||
![]()
Tydligen var standardpriset för oss ca 30 € / måltid när vi beställde för två vuxna och tre barn (4, 7 & 8 år). Ofta beställde vi 4 portioner och i regel fick vi för mycket mat
![]() Som dericka tog vi alltid vatten (+ någon enstala LBox/fanta ibland). |
![]() |
|
|