Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-04, 14:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Funderingar ...

Folkdans är ju ett omhuldat begrepp här i Grekland. Ingen turist kan väl undgå att märka hur populärt det är . För massor av år sen, när jag var i Aten första gången, blev den turistskock där jag ingick bussade till Dora Stratous folkdansuppvisningar på en plats söder om Filopappos, den där kullen som finns sydväst om Akropolis.

Då blev jag, okunniga svensk, i det närmaste generad, för jag fattade det som om man dansade just för oss turister.

Hur fel kan man ha.
Folkdansen här lever ett starkt och intensivt eget liv. Det är till stor del så på grund en stark personlighet som förevigat sång och musik som tidvis blev hotad av västerländsk stil: Domna Samiou, och av en kulturell allgrekisk förening; " To Lykeio ton Ellinidon"

Det behövs en alldeles egen artikel om båda företeelserna, få se om jag samlar ihop mig för att skriva om det, annars finns ju Wikipedia...nej, det är för varmt idag. Jag nöjer med att konstatera att folkdansen här klarar sig alldeles utmärkt även utan turisterna.

Minsta barn lär sig de här kringlande danserna . Truliga tonårspojkar kan dansa hur bra som helst... Tunna eller knubbiga småtjejer ser ut som dockor i sina långkjolar och huvuddukar...

Jag kan dansa gammalvals och polka och hambo och schottis, dock blir det sällan tillfälle till sånt numera. Men här , låt säga vid bröllop och andra fester, hoppar folk upp och dansar så fort musiken tonar in med de traditionella instrumenten. Mina fötter har envist vägrat att studsa rätt, men ingen bryr sig om att rätta mig.

Och man tröttnar inte! Inga treminuterssnuttar här, inte. Jag vet inte hur musikerna vet när det är dags att sluta spela, jag har verkligen försökt att följa med i takterna, men det är ett mysterium, faktiskt.

Igår kväll var det uppvisning i amfiteatern i Chorio. Jag kom tidigt för att titta på folk, ett nöje jag skamlöst ägnar mig åt så ofta jag kan. Man gjorde i ordning instrument och högtalare och scendekor, sladdar ringlade sig i oändliga längder, små barn i folkdräkter kammades och åthutades och sprang omkring och stökade, unga män rätade på tonårsnackarna under skepparmössan, vackra tonårstjejer gled omkring i sina utstyrslar.

Det kom mycket folk, trängseln var påtaglig. Inte alla hade med sig några sittkuddar- (nödvändigt om man inte har egna fasta såna...) men jag hade i klart minne hur väl det behövs efter en stunds sittande.

Sen började uppvisningen och det var verkligen fint. Jag åker dit i kväll igen för det blir en repris. Det var danser från hela Grekland och både barngrupper och vuxna. Det var glädje och stolthet bland dansande och publik.
Svara med citat
Gammal 2016-08-04, 15:20
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Funderingar ...

Græsk folkedans er rigtig sjovt og god motion. Jeg har gået til dans i en del år her i Denmark, hvor vi har lært (skulle have lært...) danse fra det meste af Grækenland.

Nu har vi ingen lærer længere, men danser videre for os selv - bare for fornøjelsens og motionens skyld.

Årets højdepunkt på dansefronten er, at vi en gang om året har besøg af en lærer fra Nordgrækland, som holder et weekendseminar for os.

Faktisk har undervisningen båret så meget frugt, at det er muligt at danse med i kredsen, når der er fest eller et arrangement i Grækenland :-)

Rigtig god fornøjelse, Monica. Jeg tror, du har fundet dig en ny hobby :-)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.