Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-08, 13:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Fler funderingar...

Det är varmt.

Färdigkonstaterat, blir lite tjatigt om man ska prata om vädret här denna tid på året.
( Varmt, blåsigt, varmt, blåsigt...meltemin, den dagliga sommarstormen , kommer på eftermiddagen och slutar på kvällen. Den är inte tillräckligt stark för att kunna riva upp havsvågor, men svalkar underbart där vi sitter på verandan.)

Man blir lite luddig i huvudet i värmen, inte vill man laga mat eller städa. Sån tur att det finns sallad och yoghurt och frukt och annat lättätet, och städa, det är överskattat. Mitt damm är min ensak. Gäster får väl blunda.

Djurlivet här i vår ö-utkant är avslappat också. Katterna har lite brått på morgonen , när första frukost serveras, sen försvinner de flesta , några återfinns i uthällda poser på älsklingsställen, innan de blir hungriga igen framåt kvällen.

Vi har en halvstor kattunge, en fenomenalt vacker ung hanne, som bara fanns här en dag. I början var han skygg och försvann som en blixt när vi kom i närheten. Småningom vågade han närma sig de andra katterna och blev fint mottagen, såväl i matfatet som med lek och stoj. När barnbarnen Maria och Sara var här började han närma sig även oss människor, det var oemotståndligt att hoppa efter kattleksaker på snöre.

Nu kommer han till mig och vill ha kel och nojs, och endera dagen lär han somna i mitt knä, men ännu finns lite skygghet kvar, Vi undrar förstås var han kommit ifrån. Troligen lämpad över staketet av någon som vet att vi tar hand om våra katter.

Grannens höns och tuppar finns också tätt inpå, de rymmer från sin hönsgård varje morgon, och vill in till oss och äta kattmat. Jag smyger runt hörnet och sätter vattenslangen under högsta tryck och försöker hinna duscha dem innan de , indignerat kacklande, tar sig hem igen. Inte snällt, men det är inte heller snällt att börja kuckelikua halv fyra på morgonen, tre meter från mitt sovrumsfönster. En väpnad konflikt kan bli aktuell, med coc au vin som resultat...

Fårhjordar och getflockar är vi så vana vid att vi inte reagerar, försåvitt de inte kommer alldeles inpå. Bästa getskrämman? Klappa ihop ett par flip-flops så att det ekar över nejden, tar bättre än skrik och skrän.

Så, lugnt och fint i värmen, inga ambitioner, bara vara, som det så vackert heter.
Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 13:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fler funderingar...

Tack för ännu en fin betraktelse!

Jag gör inte heller många knop i sommar...men inte kan jag skriva så fint om det som du kan.
Hoppas att allt kroppsligen också är väl med Dig.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 21:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Åh, så härligt skrivet som vanligt. "Kuckeliakua". Årets ord!

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 09:39
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Jag älskar dina betraktelser, sitter med ett leende på läpparna nu!
Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 10:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Så, lugnt och fint i värmen, inga ambitioner, bara vara, som det så vackert heter.
Det är just det som jag gillar. Sånt har man behov av alltid då och då.

Fint skrivet igen, tack!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 09:24
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Du skriver så att jag kan se allt framför mig igen. Din trädgård, katterna, värmen på altanen... Och "fiskaren" med sin harpun, härliga minnen, tack för det, Monica. Hoppas du mår bra
Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 12:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tack Monica!
Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 15:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Dina sköna vardagsbetraktelser är favoritläsning Monica!!!!!!!

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.