Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-17, 08:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Att "halka" rätt in vid första besöket på en ö.

Det är lite tunt med nya trådar på forumet tycker jag
Med behållning läser jag dock alla förväntansfulla inlägg från de som nu ger sig iväg till Grekland och det är många som återvänder till sina favoritöar.

Säkert har temat i denna tråd varit uppe förut, men jag tar det igen i "Kaféet.

En gammal fd Kalimeravän sa till mig första gången vi skulle till Tinos, att "Det gäller att "halka in " rätt första gången när man kommer till en ö. Särskilt Tinos, för där är liksom ingen som bryr sig om Dig om Du inte själv visar lite intresse. "

Det lät lite tjurigt tyckte vi men blev ju nyfikna förstås....
Redan efter en timme på ön med varmt mottagande i hamnen av Nikoleta, godsaker i kylen och sen vid första sittningen på en liten taverna vid "rondellen" så var vi fast!! Då sa MAKEN att jag känner redan att jag trivs...det kände ju jag med....

Vad det var som gjorde detta utan att vi ens promenerat runt i byn vet vi inte, vi hade ju varit båda på så många öar innan, men det bara var NÅGOT!

Efter att alla luffarplaner bröts då vi stannade kvar nästan hela semestern på Tinos och efter att jag direkt vid hemkomst bokade ny resa till höstlovet (min första ensamresa nånsin) så blev Tinos favoritön nr ett, fast vi ju åker till andra ställen fortfarande...
Förra året blev det tre besök på Tinos och den 17 september i år åker jag igen för 17e gången och då blir det 18 dagar av mina 32 jag är iväg denna gång....fortfarande massor kvar att upptäcka, men framför allt i mitt lilla krypin hos Nikoleta är jag HEMMA!!!!

Så alla ni andra med en FAVORITÖ; vad fastnade NI för???
BERÄTTA!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 10:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Sv: Att "halka" rätt in vid första besöket på en ö.

Kul tråd du tog upp Lissi
Jag halkade nästan bokstavligt in på vår favorit ö
för 16 år sen. Jag blev kidnappad av man o barn en höstdag
på jobbet!! Chef o kollegor var involverade i det hela och mitt i ett "möte" kom familjen och slängde upp flygbiljetterna på konferensbordet Ett minne för livet! (Skulle fylla jämnt senare det året).

Resan skulle gå till Kreta och Agii Apostoli. Ett dygn senare landade vi på ön som skulle bli min favorit.
Sedan dess har vi varit där...hmm..12-15 ggr..tror jag.
Med 2 resor/år blir det alltid en till Kreta.
Där känner jag mig så hemma. Kan både vardagslunka och
turista. Alla byar, stränder och gränder som finns att upptäcka när andan faller på. OCH maten!!

Vi har haft underbara semestrar på andra öar som vi även återvänt till...MEN..det är nåt med Kreta som jag inte kan sätta fingret på. Känslan när man landar där är bara....mmmmm!💕
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 14:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Lissi,
Du förstår väl att jag måste haka på den här tråden.
Men först har jag ett par exempel på det motsatta, då vi landade med fel fot. Så här har vi tidigare skrivit:

Vårt klassiska exempel: Lipsi (det finns en plats på jorden där solen aldrig ler, den platsen heter,,,,,,, dit vill jag aldrig mer).
”Väl framme på Lipsi rådde kaos. Påstridiga kvinnliga rumsraggare med hutlösa priser, som dock åkte hiss nedåt, slet i Arnes kläder. Vår begäran om rum med AC förstod ingen. Vi fick ett rum uppe på höjden, med förmodad svalka. Utsikten var formidabel liksom hettan. Drygt 35 grader på rummet vid 2-tiden på natten. Vi avreste nästa morgon och vi lämna denna ö utan saknad” Detta var i juni 2003.

Så ett annat exempel, som senare inte blev ett felsteg. Paleochora på sydvästra Kreta.
”Vi bekantar oss med Paleochora och testar olika matställen samt besöker den vackra, gula kyrkan längs turiststråket. För oss var det emellertid en överraskning att byn var så turistiskt. Ett turisttåg, massor med turistbutiker med krimskrams samt uthyrningsfirmor och annat bjäfs. Nu ska det framhållas att detta var koncentrerat till turistgatan och ej vållade oss någon harm där vi bodde. Men ändå,,,,,.Detta var 22 september 2008. Det var då det. Nu har vi tagit denna by till vårt hjärta minsann!

Nu till när vi tog den rätta foten först från färjan till ön. FOURNI!
”Vi meddelar hotellägaren på Ikaria att vi ska vidare till Fourni. Fourni?? Vad ska ni dit att göra. Där finns ju ingenting alls! Nästa morgon klev vi på en fiskebåt/kajk tillsammans med lokalbefolkning. Taxin hade kört oss till hamnen och tydligen tyckte han att vi skulle åka med den istället för stora färjan. Inalles rymdes alla vi 9 passagerare tillsammans med en hel del förnödenheter vilka skulle till Fourni. Frukt, grönsaker, ölbackar, retsinakartonger m.m. Strax innan ankomst gick vi fram till skepparen för att betala resan. Betala? Tja, vi säger väl 1,5 Euro.
Vi kunde genast konstatera: Denna ö passar oss perfekt! Den lugna livsrytmen, den näst intill avsaknaden av motorfordon, de vänliga och avslappnade människorna, ja allt. Kanske är det denna överväldingande helhet som ön representerar, likt en kilometerlång lina av värme sprida sig runt oss. Vi har nu lagt denna ö varmt om hjärtat. Hit skola vi i sanning återkomma!”
Detta var 25 september 2002. Och vi har återkommit många gånger. Och kommer att fortsätta!

Sen har vi en annan pärla också, ja flera pärlor. Vill bara säga att Grekland är fantastiskt!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 18:09
lemon lemon är inte uppkopplad

Ja, ibland får en ö en andra chans att göra ett bra första intryck.
När vi landade på Korfu i juni 1990 hade vi året innan varit i Ayia Napa och blivit betagna av de gudomliga sandstränderna och det (då) stillsamma livet i byn sent i september. Istället fann vi oss på en skitig stenstrand i Gouvia och undrade hur vi hade tänkt och valt.
Men, redan dagen därpå när moppe hyrts och kosan ställts västerut över bergen till de fantastiska stränderna på västkusten tog vi ön till våra hjärtan. Våra två veckor där blev sedan härliga och vi hittade många pärlor bland stränderna. Faktum är att jag ännu idag kan räkna upp alla stränder vi badade vid - men inser att få skulle vara intresserade av att lyssna. ;-)
Så småningom kom vi att först fastna för Kykladerna, framförallt Naxos, och Paleochora och sydvästra delen av ön innan vi fullständigt snöade in (bildligt!) på Sporaderna i allmänhet och Skiathos i synnerhet.
Och apropå Kreta och en andra chans så var vi 1992 i Platanias, som dock inte alls föll oss i smaken. Det dröjde därför 17 år och många resor till Grekland innan vi återsåg ön. Men istället för att stanna på nordkusten hade vi då hyrt bil för att ta oss över bergen till Paleochora, som vi omedelbart kom att fastna för. Redan samma eftermiddag som vi anlänt satt vi på JeeTee beach bar efter att ha badat vid den fina stranden och konstaterade att vi funnit ett ställe att trivas väldigt väl på.
/Magnus
Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 19:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så alla ni andra med en FAVORITÖ; vad fastnade NI för???
Jag har några sådana berättelser, men kan inte skriva om det just nu. Däremot länkar jag gärna till en text jag skrev om mitt första möte med Agathonissi. Det är inte min favoritö, men det spelar ingen roll, den passar bra till rubriken: Att "halka" rätt in vid första besöket på en ö.

Första mötet med Agathonissi.
Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 21:39

Men Janne, vilken helt underbar berättelse!!
Den har jag missat och känner att jag som storstadsmänniska t o m skulle kunna tänka mig ett besök mellan två färjor!! Har ju bara åkt förbi mellan Samos och Patmos...

Men jag måste också berätta om en ny lärare på skolan där jag alltid vikarierar och har varit på tre dagar nu. Fotini heter hon och är grekinna. Hon hade hört av mina kollegor att jag älskar Grekland och jätteofta åker dit och pratar lite grekiska. Vilken ö jag oftast åker till mindes ju inte de, så igår kom hon och frågade mig på grekiska vilken ö jag brukar åka till...Tinos säger jag och hon börjar gapskratta och säger att där har hon sina bästa väninnor boende..med egna hus som emellanåt står tomma. Ett t ex i Ag. Romanos, 6 km från Chora, dit jag ofta vandrat för bad.....och nu kommer jag att få alla adresser och hon ska berätta för dem om mig och lämna mitt tel nr till dem och deras mig till min resa i september...." Inte ska Du och maken betala för boenden när ni kan få låna ett hus!!" Så himla grekiskt!
När hon sen frågar om vi gillar Saloniki och jag säger att där var vi förra året och ska absolut tillbaks så säger hon att där äger hon och familjen ett hus som nästan inte utnyttjas, så nästa gång ska vi bo där...Hon menar det på fullt allvar det märker jag ju , och hon har inte ens träffat mig 10 minuter!!
DESSA ÄLSKADE GREKER!!!
På måndag jobbar jag där igen och DÅ ska jag får grekiska lektion på rasten!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-08-17, 21:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Härlig historia, Lissi!!
Som jag brukar säga..det finns ingen slump.
Everyting happens for a reason.
Självklart att era vägar skulle mötas!
Toppen!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 04:41
yanniss avatar

Janne, varje gång vi kommer till lilla Agathonissi tänker jag på din historia och blir bara så glad att vi är där igen.
Det är för underbart att se Jannis och Voula jobba tillsammans. Dom är ett så fint par ihop. Och vi känner oss så lugna och harmoniska när vi är där. Till Ahathonissi halkade vi inte in med fel fot minsann!

Biirgitta.
Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 06:25
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Janne, vilken helt underbar berättelse!!
Den har jag missat och känner att jag som storstadsmänniska t o m skulle kunna tänka mig ett besök mellan två färjor!! Har ju bara åkt förbi mellan Samos och Patmos...

Men jag måste också berätta om en ny lärare på skolan där jag alltid vikarierar och har varit på tre dagar nu. Fotini heter hon och är grekinna. Hon hade hört av mina kollegor att jag älskar Grekland och jätteofta åker dit och pratar lite grekiska. Vilken ö jag oftast åker till mindes ju inte de, så igår kom hon och frågade mig på grekiska vilken ö jag brukar åka till...Tinos säger jag och hon börjar gapskratta och säger att där har hon sina bästa väninnor boende..med egna hus som emellanåt står tomma. Ett t ex i Ag. Romanos, 6 km från Chora, dit jag ofta vandrat för bad.....och nu kommer jag att få alla adresser och hon ska berätta för dem om mig och lämna mitt tel nr till dem och deras mig till min resa i september...." Inte ska Du och maken betala för boenden när ni kan få låna ett hus!!" Så himla grekiskt!
När hon sen frågar om vi gillar Saloniki och jag säger att där var vi förra året och ska absolut tillbaks så säger hon att där äger hon och familjen ett hus som nästan inte utnyttjas, så nästa gång ska vi bo där...Hon menar det på fullt allvar det märker jag ju , och hon har inte ens träffat mig 10 minuter!!
DESSA ÄLSKADE GREKER!!!
På måndag jobbar jag där igen och DÅ ska jag får grekiska lektion på rasten!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 09:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

@Janne. Agathonissi och Jannis gjorde ett outplånligt intryck på mig med. Kommer speciellt ihåg första mötet. Vi hade inte förbokat, utan klev av färjan och satte fart mot hotellet. Då jag ville hinna först, så satte jag högsta fart och trampar sen snett och dråsar i backen med ryggsäck och allt. Jag slog upp ett stort sår på knäet. Stapplar in på Glaros med blodet forsande från knät och frågade efter rum. Jannis som sett min skada satte genast igång att bandagera mig, för att sedan visa oss ett ledigt rum Så på ett sätt "halkade" jag in på Agathonissi!

@Lissi. Tänk så liten världen är! Vilken tur att era vägar korsades!

Vad gäller favvoön, så har jag faktiskt inte ännu funnit den. Visst har jag varit ett otal ggr på Amorgos, Kreta, Naxos etc, men helt och hållet fastnat? Nä, jag vill gärna upptäcka nytt och dra vidare. Tids nog blir man föröad, men tills dess finns det fler öar att upptäcka.
Nu var jag iofs nyss på Skopelos och den ön, skulle kunna vara en kandidat. Jag vill då självfallet åka tillbaka asap.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 12:28
yanniss avatar

Wolfen, ordet "föröad" som jag kommer att älska!

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 15:41

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tids nog blir man föröad, men tills dess finns det fler öar att upptäcka.
/Netwolf
Vi har ju varit väldigt mycket på fastlandet genom åren och just kombinationen mellan öar och fastland är så härlig.
Det kommer ju att bli mer och mer fastland eftersom vi ofta åker tidig vår och sen höst och då är fastlandet oslagbart! Att ständigt återkomma till Aten med omgivningar har blivit ett "måste" för oss.
Men visst ska vi fortfarande till öar...Nästa år blir två "nya" Lesvos och Rhodos. Rhodos har jag bara varit en charter på 80-talet med barnen små och så ett par övernattningar på väg till Tilos och Symi, så nu ska det bli Rhodos stad i mars/april....I övrigt blir vi nog återvändare till öar vi redan varit på.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 10:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Fina historier här, tack alla! Själv har jag inte funnit den där riktiga favoritön ännu. Tror jag. Närmast ligger nog Kreta, men jag har varit alltför lite i Grekland för att ha samlat på mig tillräckligt med öar eller ställen på fastlandet. Och sen har jag varit där alltför sällan också. Två år sen sist! När det kan vara många år mellan resorna så blir det svårare att jämföra. Nästan så att där man var senast känns bäst. Kanske för att jag så småningom har lärt känna Grekland bättre och har en annan attityd och ser lite annorlunda på saker än vad jag gjorde tidigare. Tja, det är mycket som spelar in. Att komma till Kreta och Nea Chora var nog den bästa starten till en resa som jag har haft. Smidigt med taxi från flyget till Hotel Danaos. Härligt att se den fina balkongutsikten! Perfekt väder! Sen snabbt till lunch på Akrogiali som är granne till Danaos. Bara några steg alltså. Det var en fin början!

Hoppas det blir fler historier i denna tråd!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 11:27

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Att komma till Kreta och Nea Chora var nog den bästa starten till en resa som jag har haft. Smidigt med taxi från flyget till Hotel Danaos. Härligt att se den fina balkongutsikten! Perfekt väder! Sen snabbt till lunch på Akrogiali som är granne till Danaos. Bara några steg alltså. Det var en fin början!

Hoppas det blir fler historier i denna tråd!

/ Anne
Alala, bättre start på en Kretaresa än Nea Chora är svår att få!!
Akrogiali gillar vi jättemycket också. Vi bodde sist på Posidonio med hörnbalkong ut mot havet.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 15:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
@Janne. Agathonissi och Jannis gjorde ett outplånligt intryck på mig med.
Visst är det en speciell ö.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.