Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-08, 23:46
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Kalimeras betydelse och påverkan

ha ha Jag fick reda på att den här sajten fanns av greker på Samos som ville att jag skulle skriva något bra om dem och deras mat. De visade mig på datorn
Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 00:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan;393500-

Nu är det andra förutsättningar för mig som gäller, ryggen är risig och hotell med bra sängar är ett måste. Även sådana viktiga detaljer kan man fråga om på Kalimera - svar får man nästan alltid. Janne, σ´ευχαριστώ !
En sak vi alltid gör är ta dom tjocka plädarna (som alltid finns)?! och använda som bäddmadrass. ..ja även ibland överkastet.
Vi sover oftast väldigt gott efter lite "homestyling"😊
Däremot när vi kommer hem...ajaj...då är ju ryggen ovan vi våra sängar!😰
Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 07:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasC Visa inlägg
Och jag som precis har tipsat en yngre kollega om Kalimera.se
Skämskudde på mig, jag får ta ett snack med honom igen.
Du ha en schysst nstälng tlll saken. lycka till!
Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 12:15
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

[QUOTE=yannis;393471] År 1999 åkte vi bland annat till Astypalea. Vi satt på en taverna vid dåvarande enda färjehamnen på ön. Förbi oss gick ett par i snabb takt. Killen hade en Kalimeratröja på sig. På den tiden kunde man inte köpa en dylik man kunde bara vinna en. Så jag sa till Arne att den killen har vunnit en tröja på Kalimeraforumet. Måste vara skandinavier.

Efter en stund gick vi upp till Chora. Satte oss på ett cafe längs huvudvägen. cafeet var liksom på en stor balkong med fantastisk utsikt. Så kom "det skandinaviska paret" förbi och Arne råkade fråga "Kan det vara herr Kalimera himself" han tittade upp på oss och sa "ja det är det". QUOTE]

Underbart! Världen är liten!
Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 13:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

[QUOTE=Getpinglan;393564]
Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg

Underbart! Världen är liten!
Ja, nog är det konstigt ibland, får mig att tänka på den statistiska sannolikheten att två personer möts bland alla i en folkmassa, när en sekund hade räckt för att den andre hade gått förbi osedd.

Jag och sonen Nicke traskade runt Aten och Pireus i olika turer varje dag. En dag skulle vi tillbaka hem och passerade en busshållplats. Där stod en kusin som vi inte träffat på åratal... Jag menar, det finns fem-sex miljoner människor i Aten...

Jag skulle väl ha köpt en lott.

Liten utvikning...
Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 21:31
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2016

Jag hittade Kalimera för 5-6 år sedan, och har haft en otrolig nytta av all information i Kalimera vid planering av våra resor till Grekland. Däremot var det först i våras som jag slog till och ansökte om medlemskap. Kan nu konstatera att jag blev den siste som fick medlemskap. Det är jag mycket tacksam för!
Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 22:00
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag är inne på Kalimera dagligen, o va jag har haft mycket glädje av detta. Tips, idéer, guiderna, alla härliga berättelser och fram för allt Jannes otroliga inspiration till olika resemål. Jag hade aldrig åkt till mitt älskade Tilos om det inte varit för Kalimera. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, men nöjer mig med detta och att jag vill att Kalimera och forumet ska få leva vidare. Det enda forum jag följer. Hoppas du orkar och vill Janne!
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2016-12-11, 07:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Skulle komma ihåg att jag för första gången hittade till Kalimera när jag läst en tidningsartikel på nätet som berättade on någon Janne som åt fantastiska bläckfiskringar, typ, på något underbart ställe. Stället var Lefkos på Karpathos om jag kommer ihåg rätt. När jag sen upptäckte Kalimera för första gången så tänkte jag, wow, vilken fin sajt. I Finland har vi ingen lika bra. Sen så började jag väl så småningom och kolla även forumet alltid då och då och det var nog mycket på grund av Kalimeras påverkan som vi reste till, ja, just Karpahtos år 2007. Det var charter, och tur var det att vi reste dit just det året för sen tog det slut med charter från Finland. Först från och med i år har det varit möjligt att resa med charter till Karpathos från Finland igen.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-12-11, 14:57
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ett forum som heter just Spanienforum finns här: http://spanienforum.se/.
Det håller dock inte alls samma kvalitet som Kalimera, handlar också mer om att flytta dit och bo där.
Jag har också upplevt personangrepp och andra otrevligheter, det var visserligen för flera år sedan - jag är aldrig inne där numera...

/kimmen
Spanienforum har jag hittat, men jag hade inte så mycket hjälp av det, eftersom jag och maken skulle åka till norra Spanien och vi bara skulle resa, inte köpa eller titta på fastigheter... Lite så, ungefär. Men vi har haft två fina resor i norra Spanien ändå. Och funderar på bilsemester i Andalusien till nästa höstlov (om jag får tjänstledigt).

Aina
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 08:50
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Jag gilar Forumet Kalimera.
Har inte FB utan hänger här varje dag. keep the good work Janne
Fick lådan Mythos i förra vecakn som beställts på bolaget... Var goda i kylda glas.
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 09:38
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Firar snart 10 års jubileum här på kalimera! I min familj är alla vana att höra "jag läste på kalimera-sajten". Har tyvärr aldrig varit med på någon kalimeraträff, men hade nöjet att träffa Arne och Birgitta i Loutro i april i år!
Är så tacksam att det här forumet finns! Tack Janne! Jag är även med på Facebook, men det är nåt speciellt med den "riktiga" kalimera-sajten!
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Därför en liten ny idé. I finare ordnar och andra föreningar gör man ibland så att det krävs att någon befintlig medlem "rekommenderar" ett nytt medlemskap. Man kan således bara bli ny godkänd medlem genom att någon befintlig medlem går i god för den nya medlemmen. Kan det vara ett sätt att komma förbi eller minska risken för hackers bland nya medlemmar.
Det där var ingen dum idé Masse!

Tidigare fick folk skriva till mig på Facebook om att de ville bli medlemmar. Då kunde jag kolla upp blivande medlemmar lite noggrannare. Men det visade sig att några av dem jag registrerade använde falska alias och hackade e-postadresser, och hackade Kalimera. Sedan försökte någon kapa mitt privata Facebook-konto, och därmed komma åt sidorna om Grekland på FB. Jag hade ett litet helsike att få tillbaka kontot.

Så idén är kanon. Skanna er bekantskapskrets efter nya medlemmar och skicka sedan PM till mig.

Tack för snälla ord och hurrarop, det värmer kan jag lova!
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 14:16
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!

Jag tycker oxå att det var en bra idé med rekommendationer gällande nya medlemmar.
Utan Kalimera skulle det skapas ett litet tomrum i tillvaron. Det är inte många dagar per år som jag inte går in på sidan, flera ggr/dag.
(Angående vissa tidigare medlemmar, så är det ju ingen som saknar dem då jag anser att man ska uppträda på ett hövligt sätt i forumet. Det är ju heller ingen som tvingar dessa att vara med).

Kämpa på Janne! - Vi behöver Kalimera ...

Hälsningar Conny
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 14:49
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2014

Jeg er veldig enig i at forumet er utrolig bra og håper inderlig at det fortsetter. Følger med flere av dere når dere er ute og reiser. Har fått nyttige tips på forumet og har selv også gitt tips. Gleder meg f eks til å følge med videre på Arne og Birgittas vinteropphold på Kreta.
Ha en fin førjul enten det er i Hellas, Sverige eller Norge.
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 15:09
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men det visade sig att några av dem jag registrerade använde falska alias och hackade e-postadresser
Menar du att dom hackade våra (oss medlemmars) e-postadresser?
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 16:41
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Menar du att dom hackade våra (oss medlemmars) e-postadresser?
Nej, det var e-postadresser till personer på stora svenska företag. Då är det ju lätt att tro att de är riktiga, och det var de också, men de var kapade.
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 16:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Men, oj, såna problem du har haft med hackarna, Janne. Usch då, måste vara oerhört tungt med sånt.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det där var ingen dum idé Masse!
Tack för det Janne!

Jag tycker att det vore bra om du kan ta en titt på om det går att genomföra det Netwolf föreslår, att lägga in "fadderns" signatur t ex inom parentes efter den nya medlemmens signatur i profilen. Tror det kan generera en ömsesidig ansvarskänsla för bägge parter. Bra idé Wolfen!

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 18:57
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tycker att det vore bra om du kan ta en titt på om det går att genomföra det Netwolf föreslår, att lägga in "fadderns" signatur t ex inom parentes efter den nya medlemmens signatur i profilen. Tror det kan generera en ömsesidig ansvarskänsla för bägge parter.
Jag tror inte det behövs, det räcker med en rekommendation (via PM), så fixar jag medlemskapet.
Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 23:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

OK. Då har vi ju genom den här tråden som du Netwolf startade i positivt syfte faktiskt också uppnått något bra. Bra initiativ! Forumet som sedan en tid tillbaka inte kunnat ta in nya medlemmar alls kan nu faktiskt göra det, om än i begränsad omfattning.

Vi som uppskattar och värnar om forumet kan, när vi får frågor om Grekland från goda och pålitliga vänner som vi vill gå i god för, rekommendera dem för ett medlemskap. Det kan ju kännas lite "exklusivt", men förhoppningen är ju ändå att det på sikt ska vara möjligt att säkra upp forumet så att det åter kan bli öppet för alla, och att vi tills dess slipper att få in flera hackers.

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.